COP 15 – Klimatopmødets perspektiver for dansk erhvervsliv Finn Mortensen - Direktør Klimakonsortiet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Advertisements

v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Konference om reviderede Anbefalinger for god Selskabsledelse CBS - den 13. april 2010.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Muligheder og status i Danmark v/ Mads Helleberg Dorff Christiansen
Vækstforum Hovedstaden
Det vil ITB - præsentation af Grøn it-plan v/ Henrik Egede, IT-Branchen og Keld Jersild Olsen, Hewlett-Packard ApS Mandag den 28. april 2008.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Dampskibsselskabet ”NORDEN” A/S København, den 9. april 2008 DET BLÅ DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE - Miljøet og konkurrencen THE PREFERRED PARTNER IN GLOBAL.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Hører byplanlægning og eksport sammen?
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
NordDanmarks EU-kontor ”Lokale visioner – Internationalt samarbejde”
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Styrelsen for International Uddannelse Susanne Suhr Andersen, Markedsføringsenheden Politiske Initiativer, konferencer, mv Sørup Herregård, 18. marts 2010.
Potentialevurdering.
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Billedkunst konference Lars Goldschmidt 21.apr. 10 Den kunstneriske tænknings betydning for erhvervslivet Lars Goldschmidt.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Introduktion af Danmarks største jobmarked på Godkendt rådgiver for Selskabet.
Klimakommunikation - er vi gode nok? v/ Steffen Lüders, Mannow Mandag den 28. april 2008.
Vision Danmark aktiverer sin gæstfrihed under klimakonferencen.
KLIKOVAND møde, 27. maj 2013 Klimatilpasning på den politiske dagsorden - Konkrete projekterfaringer i Fredensborg kommune / Thomas Lykke Pedersen Borgmester.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
Carsten Ingerslev d. 9. december 2008 Forretningsdrevet samfundsansvar - fra CSR-kompas til tværministeriel handlingsplan Carsten Ingerslev Kontorchef.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Fremtidige tiltag til reduktion af DHG fra landbruget Ulla Blatt Bendtsen, Funktionsleder, Miljøstyrelsen Klimaændringer og CO2-målenes betydning for fremtidens.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Lederkonferencen 9. juni 2010
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelse i nyt perspektiv Skandia:investforum, 18.marts Har krisen påvirket de danske ledere og deres måde at være ledere på?
1 Overskrift Dato Risikostyringskonference den 19. april 2007.
Informationsmøde om fyrtårnsprojekter under Miljøteknologisk Udviklings og Demonstrations Program - MUDP 2015 Frontpage København den 11. august 2015 Lotte.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Hvordan klubber succesfuldt tiltrækker og fastholder sponsorer (Partnere) v/Kent Ewert.
RTI’s innovationsindsats Et innovationskonsortium er: Et samarbejde mellem mindst 2 virksomheder, en forskningsinstitution og en almennyttig rådgivningspart.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge? Thomas Q. Christensen 03.okt. 08 Hvad gør erhvervslivet for at tiltrække unge?
Tilskud til partnerskaber Informationsmøde 19. september 2016 Renato Ezban Energistyrelsen.
Thomas Senderovitz, direktør
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

COP 15 – Klimatopmødets perspektiver for dansk erhvervsliv Finn Mortensen - Direktør Klimakonsortiet

2 To spor i erhvervsinddragelsen Erhvervsklimapanelet Formål: Inddragelse af forskning og erhvervsliv. Deltagere: Økonomi- og erhvervsministeren Klima- og energiministeren Miljøministeren Udenrigsministeren Videnskabsministeren 18 Personligt udpegede medlemmer 17 organisationer og forskningsinstitutioner Klimakonsortiet Formål: Fælles markedsføring af Danmark, danske virksomheder og videninstitutioner. Bestyrelse: Økonomi- og Erhvervsministeriet Fonden til markedsføring af Danmark Medlemsorganisationerne Medlemskab åbent mod betaling af bidrag. Mulighed for danske virksomheder og videninstitutioner for partnerskab, sponsorat mm Sekretariat for Erhvervsklimapanelet Økonomi- og Erhvervsministeriets departement Sekretariat for Klimakonsortiet Endnu ikke etableret, foreløbig i Økonomi- og Erhvervsministeriet Regeringens klimakonferenceudvalg Klimasekretariatets deltagere: Statsministeriet, Klima- og Energiministeriet, Økonomi og Erhvervsministeriet, Udenrigsministeriet, Miljøministeriet, Finansministeriet Erhvervsinddragelse

Klimakonsortiet Offentlig-privat partnerskab mellem regeringen og fem af de store erhvervsorganisationer

Klimakonsortiet Etableret 1. juni 2008 Udløbsdato ultimo april 2010 H.K.H. Kronprins Frederik er protektor for Klimakonsortiet Hovedsponsorer: Aktivitetssponsorer og Partnere - eksempelvis:

Økonomien Medlemsbidrag Staten med 6,45 mio. kr. DI med 4 mio. kr. Dansk Byggeri med 2 mio. kr. Dansk Energi med 2 mio. kr. Landbrugsraadet med 2 mio. kr. Vindmølleindustrien med 2 mio. kr. 18,45 mio. kr. Midler reserveret i M-fonden18,55 mio. kr. Forventet sponsorindtægt min.15 mio. kr. Forventet samlet budget min.52 mio. kr.

6 Målsætninger med erhvervsinddragelsen Danmark skal lette og stimulere det internationale erhvervslivs medvirken til klimaproblemets løsning Værtskabet skal være med til aktivt at brande Danmark og dansk erhvervsliv Danmark skal aktivt bidrage til at styrke forskning og udvikling af ny teknologi

COP15- vores unikke mulighed 1. Største begivenhed i Danmark 2. Samlet dansk erhvervsliv med den danske stat 3. Globalt fokus på klimaudfordringen 4. Danmark har løsningerne

Strategi for Klimakonsortiet COP15 som anledning At være til stede når det peaker internationalt Partnerskaber med de bedste Aktiviteter som løftestang

Aktiviteter Se danske cleantech-løsninger Web-baseret kort over cleantech i Danmark Oplev danske cleantech-løsninger Klimarelaterede VIP besøg i Danmark Identificer danske cleantech-løsninger Konkurrence om klimavenlige løsninger Hvad er der af klimaaktiviteter? Aktivitetskalender Kalenderoversigt over klima- relaterede aktiviteter på erhvervsområdet

Derudover er vi.. ude hos 25 mio. kinesere med ni tv- programmer om danske klima- og energiløsninger til stede i Bella Center under COP15 – hvor vi visualiserer udfordringer og løsninger partnere med Copenhagen Climate Council, Københavns Universitet, Nordic Climate Solutions og andre markante aktører

Målgrupper - - Globale meningsdannere - Danmark - Nationale enkeltmarkeder - Markedsbetingelser - Politiske magtcentre

Virksomhedernes udfordringer Muligheder og risici for hver eneste virksomhed – ingen går fri Muligheder - renere teknologi, alternativ energi, tilpasningsbehov mv. Særlige forhold for de børsnoterede selskaber – hvad forventer investorer

13 Store danske virksomheder langt fremme mht. vurdering af risici og muligheder forbundet med klimaudfordringen MEN begrænset fokus på rapportering om klimastrategier Investorer vil fremover benytte medier og analysebureauer (CDP) i stigende omfang for at vurdere virksomheders eksponering over for klimaudfordringen – og forretningsmuligheder

Investorer, politikere og offentlighed forventer rapportering om: Virksomhedernes påvirkning af klimaet (herunder CO2) Informationer om muligheder og risici for virksomheden ved klimaforandringer. Beskrivelse af mulige klimastrategier.

Nej tak til greenwashing! - hammeren falder tungt ” From the earth to the sun, and everything in between”

Hvad bringer den nærmeste fremtid? Virksomhedernes klimaindsats kommer under luppen herhjemme Endnu ikke meget undersøgende journalistik – men det kommer! Derfor WALK THE TALK!

Hvad kan man lære af det i virksomhederne? Opstiller man opstiller mål og forpligtelser skal man være parat til at blive målt på dem Danske virksomheder med international eller global udbredelse skal kende deres klimaregnskab Det er handlingerne der tæller, ikke hensigterne

18 Positiv effekt af at involvere sig som virksomhed – både i klimaspørgsmål generelt og i energibesparelser Øget attraktionsværdi og positiv branding i forhold til mange medarbejdere og kunder – og konkurrenter Mediernes tilgang til virksomhedernes rolle: Tillid er godt – kontrol er bedre.