Trafikdage i Ålborg, august 2006

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Personlig planlægning og rengøringsplaner
Advertisements

Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Sådan cykler du mest sikkert til og fra vores skole:
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
Strategiplanen er fundament og retning.
Helle Wicklow, Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
City Sense™ og City Signals™
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan
Seminar om Planteværn 25. januar Scandic Hotel, Kolding Hvad skal vi gøre bedre i 2007? v. Planteavlskonsulent Jan Marx Rasmussen, LRØ.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Refshammer beboerforening
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade Kbh. K Vicedirektør Hans Müller Pedersen.
Aalborg Kommunes buskøreplaner
Cykelprøven i 6.klasse.
UDKØRSELSREGLER FOR BILER V/EVENTYRHAVEN
Erhvervssammenslutningen. Velkommen Udviklingshus med fokus på digital forretningsudvikling Etableret i medarbejdere Altid selvfinansierende AAA.
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Model til fremkommelighedsprognose på veje
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Indlæg af: Peter Bäcker Hansen Hansen & Henneberg Tidligere
Baggrund: Vanskeligt at forudsige perioder med en lav risiko for angreb af kartoffelskimmel tilstrækkeligt sikkert Prognosen for RH (skimmelvejr) ikke.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Erfaringer med Offentligt Privat Partnerskab Mia Bastrup Digital Chef Koldingbibliotekerne.
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Nye trafikselskaber og kommuner Trafikdage Kommunerne får kollektiv trafik tættere ind på livet … … fylder mere i budgettet og i dagligdagen...
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Information om anlæggelse af Bassinledning langs Kystvejen
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
BEDRE BUS TIL NØRRE CAMPUS. BYNET 2018  Samarbejde mellem Metroselskabet, DSB, Movia, Frederiksberg Kommune, Transportministeriet og Københavns Kommune.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger.
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
Webkamera Baseret på google maps - fint til test Udviklingsprojekt - der udvikles live Kilde kan kopieres ind i andre applikationer Målet er ikke Internettet,
1 Silkeborg Trafikterminal Konference den 11. januar 2012 Trafikmedarbejder Karen Dalsgaard Ingeniør Bente Rands Mortensen.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Ny bane Hovedgård - Hasselager Informationsmøde i Blegind Forsamlingshus tirsdag den 30. august 2016 kl
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
Kryds og rundkørsler.
Trafikafvikling og kapacitet, dankap
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Andre trafikanter.
Tæt trafik.
Nyhedsbrev Ladegårdsparken Nr
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Præsentationens transcript:

Trafikdage i Ålborg, august 2006 Fremkommelighed på A-busserne Status efter 4 års arbejde – det går op og ned Torben Abildgaard Knudsen tak@hur.dk

Fremkommelighed er penge værd Anlægsinvestering omsættes til årlig driftsbesparelse Køretid og ekstrabusser koster penge Kommunerne overtager betalingen for bustrafikken pr. 1. jan. 2007 Fremkommeligheden afhænger af indretningen af de veje og signaler som busserne kører igennem Hvad giver bedre fremkommelighed ? Hvad giver dårligere fremkommelighed ? Bussluser Bussveje Busbaner Bussignaler Busprioritering i signalanlæg Dosering af trafik i signalanlæg Parkeringsrestriktioner Fremrykkede stoppesteder Bus-lige-ud i svingsbaner Bedre placering af stoppesteder i.f.t signalanlæg Bedre og hurtigere billetteringssystem Udformning og indretning af bussen Bump Hævede flader Vejindsnævringer og midtervulster Trafiksaneringer Hastighedsnedsættelser Øget trængsel, Vejarbejder (Cykelstier-/baner) (Parkeringspladser) Nye signalanlæg uden busprioritering Varelevering på smalle gader Uhensigtsmæssig indretning af terminaler Signalstyring der ikke tager hensyn til busserne

A-busnettet - september 2005

6A – den mest fremkommelige linje Tårnvej (Kbh. Amt) Adaptiv signalstyring (MOTION) Roskildevej (Frb. Kommune) Busbaner Dosering af trafik i signaler Begrønning Vesterbrogade (Kbh. Kommune) Nye stoppesteder med busprioritering Signalteknik Busbane Midtervulster Tagensvej (Kbh. Kommune) Rent signalprojekt kombineret med Sikkerhedsprojekt ved Frederik Bajers Plads Sølvgade / Øster Voldgade Hullet lukkes i 2006 ved optimering af signaler Busprioritering, samordning, bundet venstresving ?

6A – den mest fremkommelige linje (Bus-pc data)

1A – næste linje er på vej Punktprojekter mellem Avedøre St. og Valby Adaptiv signalstyring (MOTION) i Valby ”Knasten” ved Enghave Station Ombygning af rundkørsel i Ingerslevsgade Vindebrogade – Holmens Kanal – Kongens Nytorv – Bredgade Store Kongensgade Dag Hammarskjölds Allé Østerbrogade Punktprojekter – ydre Østerbrogade Punktprojekter Gentofte, bl.a. Hellerup Station Opfølgning i.f.t. køreplanskift ultimo 2006

5A – Den store linje Frederikssundsvej – trafiksikkerhedsprojekt og punktprojekter Nørrebrogade Vejarbejder i 2005 Amager Boulevard / Langebro Amagerbrogade

Minutterne koster Forsinkelse: op til 6 min pr. bus om eftermiddagen Berørte ca. 20 busser i timen 4 timer dagligt i ½ år á 480 kr. pr time Normal køretid: ca. 5 min hele døgnet

Buskørsel i gangtempo Normal hastighed: ca. 20 km/t

Lokalisering af problemet

Det tog ca. ½ år Februar – september 2005

Der er dog også gevinster at hente på 5A Februar – september 2005

2A – Linjen med den særlige kontrakt Tingbjerg Godthåbsvej – busstrategi Frederiksberg – hvor lægges gevinsten og hvem tilfalder den ? Holmbladsgade -defekt anlæg bliver til punktprojekt Kastrupvej – entreprenøren har flyttet 3 min selv efter han selv har fået lov at bestemme køreplanen Evt. linjeændring som følge af metroens tredje etape (?) - Busprioritering på Kastrupvej udnyttes ikke

3A – En af linjerne på tværs Elektronisk signalprioritering i signalerne ved Nordhavn Station 40 km/t i Ndr. Frihavnsgade-området Punktprojekter ved Skt. Hans Torv og Trianglen Stengade – bussluse bliver til mushrooms Cykelstier på H.C.Ørstedsvej vs. Busstrategi Frederiksberg Punktprojekter ad Enghavevej (chaufførinformation opdateres) Trafiksaneringer og bump i Kongens Enghave ”negativ fremkommelighed”

4A – Den anden linje på tværs Cykelstier på Fasanvejene vs. Busstrategi Frederiksberg Adaptiv signalstyring (MOTION) i Valby Fremkommelighedsproblemer i Sydhavnsområdet

Konklusioner Bussens fremkommelighed er penge værd: - den afhænger af indretningen af de veje og signalanlæg som busserne kører igennem - den kan forbedres gennem en målrettet indsats - den kan forringes utilsigtet eller som en bevidst prioritering Vi er nået langt, men der kan stadig gøres meget: ca. halvdelen af signalanlæggene på A-busnettet har busprioritering, virker den ? der bliver længere mellem de nemme/oplagte løsninger busprioritering er et politisk valg og kræver vilje og ressourcer Situationen ændres 1.januar 2007 kommunerne overtager betalingen for bustrafikken HUR’s 50% medfinansiering af fremkommelighedsprojekter bortfalder samarbejdet fortsætter inden for nye rammer