1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Islands økonomi og den islandske krone - Et tilbageblik og et fremblik
Advertisements

Lektion 2: Prisdannelse under konkurrence og forbrugsteori
De sidste undervisningstimer
Det Internationale Område
Fuldkommen konkurrence
Formularer (Access, del 3)
Lektion 28: Repetition II
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Lektion 14 Penge, rente og økonomisk aktivitet
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
Lektion 28: Repetition II
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Kapitel 7 - Finanskrisen Gruppe 1 Alexander, Anders KN, Morten U, Bent og Henrik N.
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Langtidsprognoser for landbrugsvarer Cheføkonom Torben Wiborg Afdeling for Virksomhedsledelse.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
AD-AS – Det mellemlange sigt
1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig.
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
Lektion 16 Valutamarkedet
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 24 DØR konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 0.Evaluering af projektforløbet 1.Økonomiske nyheder. 2.Repetitionsspørgsmål 3.Dagens.
Gennemgang af makro-prøve, II
Lektion 2: Prisdannelse under konkurrence (og forbrugsteori)
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
Big Picture 2. kvartal 2015 Jeppe Christiansen CEO April 2015.
Vejlederkonference Arbejdsmarkedet i Østdanmark v. Gert Jørgensen Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Verdenshandel og betalingsbalance
Præsentationens transcript:

1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)

2 1. Diverse Mundtlig eksamen er helt individualiseret Næste gang: –tilbagemelding på mikro-prøven – grundig, hvor nødvendigt –tilbagemelding på makroprøven I (kun hvor der er problemer) –tilbagemelding på hjemmeopgave 3 (tre har afleveret – nu har flere chancen…) –Opgave 3, p. 105 – en mikro-opgave Resten af gangene: centrale begreber, centrale årsagssammenhænge, centrale kurver…

3 Diverse- siden sidst… ”Væksten i Europa falder til 2 procent i 2008 og 1,8 procent i 2009, siger EU-Kommissionen i sin såkaldte forårsprognose. Inflationen ventes at stige fra 2,4 procent i 2007 til 3,6 procent i år på grund af eksplosionen i råvarepriser, herunder olie og mad. Men i 2009 spår EU's økonomikommissær, Joaquin Almunia, et fald i inflationen til 2,4 procent.

4 Siden sidst.. Centralbank sat i skruestik Den høje inflation har sat Den Europæiske Centralbank, ECB, i en skruestik, fordi renten egentlig burde sættes op i henhold til stabilitets- og vækstpagten. Det har ECB hidtil været varsom med, fordi det truer den i forvejen vaklende økonomiske vækst.” [Politiken, i dag]

5 2. Stedprøven 1.(Centrale) Nye spørgsmål på baggrund af stedprøven 2.De vigtigste årsagssammenhænge 3.Seks centrale kurver og opgave 3 4.Gode råd 5.Lidt om karakterer og karaktergennemsnit

Centrale spørgsmål 1.Hvorfor er den amerikanske centralbank ikke lige så bekymret for inflationen som ECB? (Er inflationen lavere i USA?). 2.Vil en betydeligt svagere amerikansk dollar udgøre et problem for USA på længere sigt? 3.Hvordan påvirker den øgede vækst den amerikanske eksport?

Centrale spørgsmål 4.Hvad er sammenhængen mellem en lavere rente og så subprimelånene? 5.Mange skriver også, at en lavere rente vil give mindre afdrag på subprimelånene – forklar sammenhængen. 6.Hvordan påvirker en amerikansk rentesænkning den danske korte rente? Den lange rente?

Centrale spørgsmål 7.Hvordan kan Y* flyttes? 8.Hvordan vil rent markedsmæssige forandringer – dvs. uden politisk indblanding – kunne bidrage til at fjerne det inflationære gab på såvel kort som længere sigt? (Definér markedsmæssige forandringer).

Centrale spørgsmål 9.Kan efterspørgslen blive større end udbuddet på et fuldkomment konkurrencemarked? (Hvad kan man forestille sig i virkeligheden?). 10.Diskuter hvordan de højere fødevarepriser også kan bidrage til en løsning af problemerne på længere sigt gennem påvirkningen af såvel efterspørgsel som udbud

De centrale årsagssammenhænge I har især haft problemer med: –Lavere rente og kursen på dollar –Ændrede valutakurser og USA’s import/eksport (glemmer ofte den ene) –Sammenhængen mellem dollarkurs og dansk import/eksport

De centrale årsagssammenhænge –Sammenhængen mellem den amerikanske rente og den danske (og ECB’s) –Hvordan kan man flytte LRAS? –Sammenhængen mellem markedsmæssige ændringer og det inflationære gab –Hvordan højere priser påvirker efterspørgsel og udbud (altså den omvendte sammenhæng af den gængse)

Seks centrale kurver Finanspolitik/efterspørgselsstyring –45 grader modellen –AS/AD modellen - inflationært gab –Investeringsfunktionen –ISLM Monopol og fuldkommen konkurrence Udbuds- og efterspørgselskurven J-kurven Skift i valutakurs

Gode råd 1.Glem pengemængden 2.Find ud af om en opgave er mikro eller makro – og så hold jer til den sfære – bland dem ikke sammen (mange begynder at føre stram finanspolitik i opgave 4). 3.Hvor der er import, er der eksport – med mindre eksporten direkte antages konstant.

Gode råd 4.I.f.m. efterspørgselsændringer: Hvor der er forbrug eller investering, er der gerne både forbrug og investering (med mindre andet direkte fremgår) 5.Undgå at komme ind på aktier og obligationer med - mindre I direkte spørges om det – fokusér på realøkonomien 6.Fokusér på den opgave, der tæller mest

Gode råd 7.Skriv altid noget… om monopoler – om fuldkommen konkurrence… 8.Brug kun ordet ’investere’ om investering i realkapital (maskiner og fabriksbygninger).

Karakterer 33 afleverede – flot… og den svære er opg. 1, som I kan styre… Opgave 3 – mange - 3… (også det andet hold) Gennemsnittet blev: 4,1 Karakterfordelingen blev: –2 x 10, 8 x 7, 11 x 4, 7 x 2 og 5 x 0

Karakterer 4 af de, der fik 0, har ikke lavet hjemmeopgaver i år Sværere at dumpe end med den gamle karakterskala - 5 af de, der fik 2, ville være dumpet i gamle dage: –0,4 x 5 + 0,2 ( ) = = 4 = 5 –0,4 x 1 + 0,2 ( ) = 0,4 + 2 = 2,4! = 2