Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Temadag om den nye lovgivning
‘Driftsmodeller i Boligforeningen AAB og beboerdemokratiets rolle’ - Kundechef Pia Skov BL 1. kreds Lørdag den 1. februar 2014.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
AlmenBolig+ God plads til en rimelig leje
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Samarbejde Ringsted/Sorø - Indkøb - IT - Digitalisering
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
Samtaler med medarbejdere •Samtaler med 33 ansatte –10 dyrepassere + 3 elever –3 cafémedarbejdere –3 billet/butiks-medarbejdere –5 teknik og service-medarbejdere.
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
It-ledelse for ikke-it-chefer
Ledelse af innovative medarbejdere
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Fra team af navn til team af gavn.
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
AlmenBolig + …et forsøgsprojekt Rummelige boliger til en rimelig leje.
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
- Hvad kan I forvente som forældre?
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Boligkontoret Danmark
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
Workshop den 27. oktober 2014 om ”Effektivisering af driften i almene boligafdelinger” Få mere ud af det - du har Økonomichef Bethina Jensen Lorentzen.
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Fronthouse workshop 8: Derfor skaber forsøgsprojekter fremtidssikrede renoveringer NCC. 16. Juni 2011 Søren Terkildsen, Ph.d-studerende, BYG:DTU.
ARCHIBUS til FM Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Omlægning af arbejdsgange i EASY-A og Elevplan Før: Hvorfor havde vi behov / hvordan så vi behov? Under: Hvordan kom vi i gang? / hvordan var processen.
Ledelse i forskellige retninger
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Arbejdsweekend i 5.kreds Gl. Skovridergaard i Silkeborg.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
SAB’s nye hjemmeside. Målgrupper Hjemmesiden skal først og fremmest kommunikere til: Afdelingsbestyrelser Beboere Men hjemmesiden skal også kunne bruges.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Workshop om effektiv drift For medarbejdere. WORKSHOP Dagsorden Introduktion til det overordnede projekt og til forsøget Kort om forundersøgelse I fortæller.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Effektivisering ?. Rapport Finansiering Nybyggeri Drift.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Grundliggende principper
SAB 2017 – Ændrede rammebetingelser
Repræsentantskabsmøde BS’61
Fra ejendomskontor til servicecenter Bedre service til færre penge – hvordan gør vi det? Beboerrepræsentantskabsmødet 2017.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Effektiviseringer i Holbæk Kommune i perioden v/ Claus Strandmark
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Vision 1- Lejerbo Herning
Præsentationens transcript:

Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger Workshop Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger

Den almene boligsektors effektivisering, MBBL (2014) Styrket kommunalt tilsyn og styringsdialog Styrket arbejde med produktivitet og effektivitet i boligorganisationerne Styrket grundlag for de beboerdemokratiske beslutninger Effektivisering af organisatoriske/administrative styringer Effektivisering af enkeltposter, ressourceanvendelse, indkøb og vedligehold

Forventninger til en dag med erfaringsudveksling … Hvordan måler vi effektivitet? Hvad kendetegner en god forandringsproces? Hvilke barrierer er der for forandring og effektivisering? Hvilke effektiviseringsværktøjer virker? Ad 1) Nøgletal – hvilke og hvordan får vi produceret dem Ad 2) Hvad kendetegner den gode proces? Hvordan fastholder vi momentum uden at vi bliver anklaget for at trække noget ned over hovedet på både afdelingsbestyrelser og medarbejdere. Ad 4) Nogle fif og gode råd om, hvad der virker når man skal omlægge driften. Hvor er der noget at hente. Resultaterne af dagens arbejde vil blive samlet i en miniantologi med case-beskrivelser og konklusioner

Case: Innovativ drift – et forsøg Boligselskabet Nordkysten Driftsenhed: 1900 boliger 20 afdelinger 2 driftschefer 26 ansatte (ejendomsfunktionærer og ejendomsmestre) Fusion mellem to selskaber i 2012 Driftsmodel: Afdelingsopdelt drift

Case: Innovativ drift – et forsøg Processen Workshop Arb.gruppe møder OB-møde Info-møde Implementering

Case: Innovativ drift – et forsøg Målsætninger Konkrete mål for første år af den nye drift i Boligselskabet Nordkysten Optimere arbejdsgange i den daglige drift for i fremtiden at kunne løse et bredere spektrum af opgaver in house med en samlet reduktion på konto 114, 115 og 116 på 15 % som resultat   Optimere arbejdsgangen omkring fraflytningssyn gennem digitalisering og e-syn, og dermed spare tid, som kan anvendes til at optimere driften Spare 30 % på istandsættelse af flytteboliger gennem udbud af opgaven på tværs af selskabet Spare 20 % på indkøb af materiel og øvrige serviceydelser (fx rengøring)

Case: Innovativ drift – et forsøg Planen Forretningsfører Driftschef Leder af daglig drift Administrativ driftsleder Administrativt team Driftsleder for grønt team Grønt team Driftsleder for beboerservice Beboerservice team Byggeteknisk leder Fokus på ledelse Fokus på stordriftsfordele Fokus på administration Fokus på faglige kompetence

Case: Innovativ drift – et forsøg Planen Større gentagne opgaver der kan effektiviseres Græs Hække Bede Trappevask Opgaver der løses bedst ved særlig kompetence Nogle beboerservice opgaver Varmetekniske opgaver Vedligehold af maskiner Administrative opgaver Opfølgning på håndværkere – fakturabehandling Kontorarbejde Syn Opgaver, hvor man skal kende sin boligafdeling Ad hoc opgaver Dagligt renhold Beboerkontakt

Case: Innovativ drift – et forsøg Det der gik godt Arbejdsgruppe med medarbejdere 7 interne ansøgere til driftsleder-stillinger Løbende møder i medarbejdergruppen Tryghed ved processen

Case: Innovativ drift – et forsøg Det der gik mindre godt Sproget – innovativ/effektiv Information og kommunikation til beboerdemokrater Manglende momentum uden for arbejdsgruppe og OB Frygt for at miste den faste mand i afdelingen Driften er afdelingsbestyrelsernes domæne Drift = følelser

Case: Innovativ drift – et forsøg Kompromiset?

Case: Innovativ drift – et forsøg Paradokserne Hvis vi er konkrete, når vi beskriver hvad vi vil, så bliver vi beskyldt for at alt er planlagt på forhånd, og at det bliver trukket ned over hovedet på afdelingerne Hvis ikke vi er konkrete når vi beskrivelser en ny drift, så er vi ikke troværdige og der bliver ikke troet på, at det kan lade sig gøre

Case: Innovativ drift – et forsøg Paradokserne Der er ofte tilslutning og opbakning, når ideerne til en ”innovativ drift” bliver præsenteret. Alle kan se det fornuftige i udnyttelse af ressourcerne, optimering af driften, bedre planlægning osv. Når det skal igangsættes skal det bare ikke lige foregår i min afdeling. NIMBY