© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Fem ”usikkerhedsakser” og fyrre scenarier for fremtidens forbruger i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Hvad er korruption? En kort introduktion
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Vi gennemførte en række interview ifm
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Virksomheder – Leavitt’s model
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Denne præsentation indgår som en del af
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Arbejdsglæde.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kultur i organisationer
Fremtidens skole - skolen fremtid 2. februar 2009.
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Sociologi – Individ og samfund
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
SF Ungdom Ved..
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Vejlederens kommunikation
Mobility Management Virkemidler, tiltag teknologier Lise Drewes Nielsen Roskilde Universitet
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Etikken på arbejde Instituttet for Fremtidsforskning.
Uddrag af politiske principprogrammer
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Bønder. Det gælder om at overleve… En voksen skal bruge 700 TRKR pr. runde for at overleve. Et barn det halve.
Økonomi og Demokrati.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Sponsering - i fremtiden Johan Peter Paludan Instituttet for Fremtidsforskning.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
Hej Facebook.com/skalvidele
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
SUF - gevinstrealisering
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om Verdensmålene
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Mening og lykke Overfladisk lykke.
Præsentationens transcript:

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Fem ”usikkerhedsakser” og fyrre scenarier for fremtidens forbruger i de rige lande Denne præsentation indgår som en del af Instituttet for Fremtidsforsknings medlemsrapport 1, 2002 Anvendelsen er forbeholdt IFFs medlemmer © Instituttet for Fremtidsforskning 2002 Filen er beregnet på brug sammen med rapporten (inkl. dennes afsnit med instruktør-vejledning ) i forbindelse med interne workshops i IFFs medlemsvirksomheder. Den kræver let tilpasning før brug, bl.a. af den konkrete opgaveformulering. Se også næste side samt sidste side (kort instruktørvejledning)

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Scenarie-aksevalg Workshop, Medlemskonference 1, 2002 Formål: At udvælge de fire scenarier, det er mest relevant for dagens gruppe at arbejde med NB: I virkeligheden er der forskel på produkter, funktioner, livsfaser, situationer,... I dag er det en toolbox-demo: Generel ! Basis: Fem ”usikkerheder”, udvalgt blandt mange af IFF ud fra erfaring med projekt ”Fremtidens fødevareforbrug

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Usikkerheder - mellemlangt sigt Teknologiaccept Funktion Mobilitet Fællesskab Udjævning Teknologimodstand Følelse Forankring Individualisering Polarisering Vi skal vælge 2 af disse (Afstemning, 2 stemmer til hver) Først: Vi demonstrer lige hvordan det skal bruges:

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Akse 2 Akse 1 Scenarie 1 Scenarie 2 Scenarie 3Scenarie 4 Fire scenarier skabt fra to usikkerheds-akser Her Funktion/følelse og Polarisering/udjævning f. eks. Følelse Scenarie 1 (i dette eksempel: følelse / polarisering) Scenarie 2 Scenarie 3Scenarie 4 f. eks. Funktion f. eks. Polarisering f. eks. Udjævning

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Teknologiaccept Teknologimodstand

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

Følelse Funktion

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

Mobilitet Forankring

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

Individualisering Fællesskab

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

Polarisering Udjævning

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies

Usikkerheder - mellemlangt sigt Hvilke usikkerheder er VIGTIGST i forhold til fremtidens forbruger? Teknologiaccept Funktion Mobilitet Fællesskab Udjævning Teknologimodstand Følelse Forankring Individualisering Polarisering 1) Vi skal vælge 2 af disse (Afstemning, 2 stemmer til hver) 2) IFF har forberedt et sæt scenarier på basis af de to valgte akser 3) I skal arbejde med et af disse scenarier i hver gruppe

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies INDEKS: Klik i det relevante felt springer til scenarie-skemaet for det pågældende kryds 1 Mobilitet kontra forankring 2 Teknologiaccept kontra modstand 3 Individualisering kontra fællesskab 4 Følelse kontra funktion 5 Polarisering kontra udjævning Mobilitet Tekn-accept Individual.- Følelse Polarisering forankr. tekn-modst. fællesskab Funktion udjævning

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies forankring Teknologiaccept teknologimodstand Hjemmet er min fæstning IT-nomader Krav om grænser Jagten på autenticitet mobilitet Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #1 Teknologiaccept-teknologimodstand / forankring-mobilitet Hvorfor bevæge sig ud? virtual reality, bredbånd homeshopping, telework, … ”Virtual home environment”, alt er med, alting altid on-line. Det offentlige rum er i fokus, hjemmet en parkeringsplads grænseløs = kaos, utryghed Fokus: Nærhed, oprindelse Faste livsrytmer VR er en nødløsning ! Livet: At opleve verden, folk Arkitektur, skønhed, steder R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies forankring Individualisering fællesskab Me and my homeRejs - Go for it Clans foreverClubs, clubs & clubs mobilitet Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #2 Individualisering-fællesskab / forankring-mobilitet Selv-realisering - ego-fokus Hjemmet: Udvikles = mig Øvrige verden nås på nettet Specialiseret arbejdsmarked Metropoler i fokus (silicon valley) City-nomader, krops- & tøj-fokus (personlig branding) Loyalitet, relationer, familie Normer, ritualer, traditioner ”home-parties”... Sociale individualister, ”situider” mobile, spejler sig i andre spiller roller i fællesskaber, nicher R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies forankring følelse funktion RødderAt rejse er at leve Vanens magtKreativ destruktion mobilitet Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #3 Funktion-følelse / forankring-mobilitet Vision: Mening i hverdagslivet Loyalitet, værdier, kvalitet lokal selvforsyning, slow-food Oplevelser! Læring. Kontraster Det unikke, autentiske sundhed, transformationsturisme Sikkerhed, tryghed Billigere at flytte varer og info e-business, stabilitet Udvikling kræver forandring! Miljøskift, personer, steder … Kontorer er bandlyst R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies forankring polarisering udjævning Gated communitiesThe winner takes all Forbundne karEuropæisk integration mobilitet Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #4 Udjævning-polarisering / forankring-mobilitet Ghettoer og luksus-ghettoer Polariseret arbejdsmarked Utryghed => nethandel mv. Silicon Valley, Hollywood, London Star Economy. ”Vær der og vær med - eller dø” Glokalt liv via nettet Undgå koncentration af folk, penge, magt … Middelklassen i fokus Mobilt arbejdsmarked => udjævning EU sikrer at alt er mobilt - kapital, personer, uddannelser, viden... R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies individua- lisering teknologi-accept teknologi-modstand Create it yourselfConnecting people Ny-darwinisme Cultural revolution fællesskab Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #5 Teknologiaccept-teknologimodstand / individualisering-fællesskab Man before Robot ! Det unikke, det håndlavede Værdier ! Udvikle mennesket ! (Teknologi er usexet) Teknologi giver frihed ! Individet har sejret, styrer alt e-learning, empowerment,... ”At løfte i flok giver styrke” Videns-udvikling sammen Sharing, brugsret on-demand Gennemsigtighed, mere politik Reaktion: Øko-kollektiver, det personlige, nære. Lære produktivt samarbejde, i praksis. Mennesker. Lykke. R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies funktion teknologi-accept teknologi-modstand Nemmere, bedre, billigereDreams unlimited Vi har hvad vi skal brugeHigh-touch følelse Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #6 Teknologiaccept-teknologimodstand / funktion-følelse Teknologi vinder i det lange løb Dovenskab ! Højproduktivt arbejde, bekvemt liv Ny teknologi = nye muligheder. Oplevelser, spænding Selv-realisering Kommercialisering af alt Glem alt det ”hype” ! Marginal-nytte ofte meget lav. Flere ældre, søger tryghed, det stabile, funktion. Det naturlige, det menneskelige Naturen er hellig. Ny-religiøsitet Oplevelser - af det naturlige, også menneskeskabte naturlige R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies udjævning teknologi-accept teknologi-modstand Viden er gratisGynger og karruseller Lighed frem for altFundamentalisme polarisering Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #7 Teknologiaccept-teknologimodstand / udjævning-polarisering Teknologi => gennemsigtighed Ingen videns-monopoler, alle kan komme med (De fattige får gratis medicin) ”toBit-skat” på ny teknologi ”Demokratisk teknologi” OK ? lav vækst, arbejdsløshed - men arbejde i velfærdssektor Alle vinder - på langt sigt … Kort sigt-monopol: Nødv. onde Flere ”Microsofts” De rige: Medicinsk forstærkede Værktøj kan bruges el. misbruges Hackere, religiøse fundamentalister bekæmper IT, genteknologi osv. Borgerlige frihedsrettigheder trues R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies individua- lisering følelse funktion Brand yourselfVærdi-fællesskaber Economic ManStakeholder-samfundet fællesskab Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #8 Funktion-følelse / individualisering-fællesskab Velstand er høj - for de unikke Don’t retire, re-wire! At realisere sig selv, identitet Eventyr, oplevelser Produktion er automatiseret Forbrug: Følelser, historier ! Arb. m. mennesker, relationer, værdier, traditioner, fællesskab. Specialisering, kompetencer Frie, Selvstændige personer Information, certificering i fokus Agenter finder varen, brands irrelevante Fællesskaber er praktiske ! Koordinering hindrer kaos Funktionel offentlig service Alle afhænger af ”systemet” R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies individua- lisering polarisering udjævning Myself Inc.Corporate governance Managed competitionLighed og broderskab fællesskab Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #9 Udjævning-polarisering / individualisering-fællesskab Super-liberal ”Star economy” Oplevelser: alt er fsv. show-business Alt er op til dig selv ! Samfund opdelt, men: god service i gode virksomheder! Livsstils-fællesskaber & ghettoer Marginaliserede: Bytte-økonomi Frihed, privat initiativ i fokus Velfærdsstaten udjævner ”Offentlig service” drives privat Tilskud, afgifter som styring Flere ældre, indvandrere: Høj offentlig service - og ”jantelov” Lavvækst: Nye krav til staten … R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies følelse polarisering udjævning No free lunchFokusering: Gør det du er bedst til Doing well by doing goodForebyggelse betaler sig funktion Workshop: Hvad tænder forbrugeren 2008 ? #10 Udjævning-polarisering / funktion-følelse Kunst & kultur kommercialiseres Selvrealisering & fri natur er for de dygtigste (star economy). Immateriel fattigdom udbredt Stor ulighed Høj specialisering øger værdien. Polarisering Videns- / servicejobs Mega-virksomh. vs. self-employed Integration er etisk rigtigt Godt samfund: Bedre for alle Branding: Bæredygtighed, socialt ansvar... Forebyggelse: Effektivitet Basale behov dækkes for alle Privatforbrug stagnerer Offentligt forbrug vokser R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Gruppe-workshop Vi har sammen valgt to usikkerheds-akser De giver fire scenarier, skitseret af IFF på forhånd (notat m. scenarie-beskrivelser uddeles til hver gruppe) Workshop: Hver gruppe arbejder m. ét scenarie Opgaven: Hvad ”tænder” forbrugerne i scenariet? NB: Husk at vælge referent til at referere i plenum! R

© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Kort instruktør-vejledning R Klik i den blå firkant med R: springer tilbage til INDEKS for de 10 kryds-scenarier, dvs. det dias hvorfra man kan hoppe videre til det udvalgte kryds (Det er f.eks. relevant hvis man har klikket forkert - eller hvis du vil springe tilbage og gennemgå scenarie-krydset igen, efter at have vist gruppeopgaven. Du kan også bruge højreklik - gå til - tidligere vist) Klik på den grønne pil: springer til det dias, hvor gruppeopgaven defineres Bemærk: Gruppeopgavens formulering skal tilpasses den konkrete opgave, ligesom første dias - og formuleringen af opgaven på et par af de første dias! Bemærk endvidere: Der er en omfattende vejledning i denne præsentations brug i workshop-sammenhæng i IFFs medlemsrapport 1, Bør læses før du bruger denne præsentation i praksis.