HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Natur og science i børnehøjde.
Lærings- og praksisfortælling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Relationer – Omgangstone
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Ordklasser.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Velkommen til. Faste arrangementer:  En fast del af vores arbejde er at arbejde konkret hen i mod at gøre vores skolebørn skoleparate. Det starter vi.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Prinsesse Arabella blander farver
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Mons får et nyt kæledyr Kulturelle udtryksformer og værdier
Den lille gule pige Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Mons i blæsevejr Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Pølsebæ Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
”Alle til idræt” IBOS konference Middelfart 2018 Tine Teilmann, synskonsulent i Roskilde kommune Tine Soulié, Handicapidrættens Videnscenter.
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Future Vejle inspiration
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato: Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans temaer Idræt Løb, spring, kast, færdigheder, konkurrence, kamp Leg Universelle lege, rollelege, regellege Bevægelse Motorik, sanser, puls, rytme, koordination Pædagogisk idræt Fysisk Psykisk Social Kognitiv Fokuspunkter Vestibulær Kinæstesi Taktil Sanser Bagved Foran Med Placering Legens navn Foran – bagved Børn Talebørn - flere børn kan være med Beskrivelse af leg Justeringer Vi starter med hænderne – evt bånd i farve en hånd er blå en er rød. Den voksne siger hvordan hænderne skal placeres: rød over blå Blå bagved ryg Blå under rød Rød ovenpå hovedet Rød foran blå F.eks. Tage dyr/biler m.m. og samme som ovenstående Bruge kroppen i salen: Børnen skal f.eks. Drengene foran pigerne Ryg mod mave Piger ved siden af piger – drenge ved siden af drenge Sætte sig bagved/foran hinanden eller ting Børnene benævner hvad de gør Opjustering: lave forskel på hvad piger og drenge skal i samme besked Mere og mere kropslig aktivitet Mere komplekse beskeder eks: mave mod mave foran spejlet Bede børnene om at sige hvor de står/ligger etc. – hvad de gør

Hjælpe hinanden verbalt Pædagogisk bagdør Børnene kan kigge efter hinanden – kopiere. Den voksne kan evt. vise hvad/hvordan Hjælpe hinanden verbalt Den voksne giver hurtig nye beskeder, så ingen ligger mærke til om de andre gjorde det ”rigtigt” Læringsmål Tegn på læring Bedre forståelse af begreberne foran, bagved, over, under osv. Når vi kan høre og se at de bruger begreberne korrekt Hvad gør vi Hvem gør hvad Guider under legen + er mere opmærksomme på at bruge de samme begreber i dagligdagen f.eks ved bordækning

Foto og observationer Dokumentation - metode Dokumentation - indsamling