Ligestillingsafdelingen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Set i forældreperspektiv
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Etniske minoriteters oplevelser i mødet med det danske sygehus
Ligestilling og uddannelsesvalg
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Borgernes barrierer for brug af IT
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Elevernes digitale dannelse
Identitet – hvem er jeg ?.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Kommunikation.
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
En roman af Niels Rohleder
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
- støttet af Egmont Fonden
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Børns omsorgssituation og trivsel
Vejlederens kommunikation
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Ungdomsliv.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Ligestillingsafdelingen UNGE OG KØN KIRA APPEL Specialkonsulent Ligestillingsafdelingen www.lige.dk

Kønsopdelinger – hvad taler vi om? Det kønsopdelte uddannelses- og erhvervsvalg – skaber et kønsopdelt arbejdsmarked. Pornoficeringen af hverdagsrummet – påvirker pigers og drenges kønsopfattelse Vold – opleves, opfattes og påvirker piger og drenge forskelligt Livsstil – kønsmønstre fastlægges tidligt og begrænser de frie valgmuligheder senere i livet (kost, motion, misbrug)

Det nødvendigt at gøre noget ved uddannelsesvalget fordi: kønnet er en afgørende faktor i erhvervs- og uddannelsesvalget frem for evner og ønsker. mange mænd og kvinder kun har kolleger af deres eget køn. begge køns ressourcer og erfaringer ikke anvendes optimalt i alle sektorer. kønsopdelingen af arbejdsmarkedet er den største enkelte årsag til uligeløn. der er flaskehalse i én sektor – samtidig med arbejdsløshed i en anden.

Det kønsopdelte uddannelsesvalg Flere piger end drenge i gymnasiet og på videregående uddannelser i dag: kønsbrud i forhold til uddannelsesniveau Stadig meget kønsopdelte valg: kvinder dominerer humanistiske, pædagogiske, social- og sundhedsuddannelser (også lægestudiet – så her er kønsbrud) Mænd dominerer ingeniør, naturvidenskab, matematik, IT, byggeri og produktionsuddannelser Dog også kønsbrud: Jura og økonomistudiet i flere lande nu overtal af kvinder, tidligere overtal af mænd

Forskelle og kønsbrud i de nordiske lande I Danmark er der kommet flere kvinder ind på ingeniøruddannelsen, 30 %. Der er oprettet 3 nye linjer kaldet ”Medicin og Teknologi”, ”Architectural Engineering” og ”Design og Innovation”. De har tiltrukket næsten 50 % kvinder. I Finland og Sverige er der flere kvinder på IT og matematik uddannelser end i de andre nordiske lande – over 40 % på det videregående niveau i Sverige og Island er der nu godt 20 % mænd på social- og sundhedsuddannelserne I Norge er der et stort antal kvinder på uddannelser indenfor landbrug, skovbrug og fiskeri – 54,62 % - en tendens der også kan spores i de øvrige nordiske lande, særligt indenfor landbrug.

Årsager til kønsopdelingerne Kønsblindhed De unge selv Forældrene Lærerne og vejlederne Traditionelle stereotyper og kønsspecifikke forventninger på arbejdspladsen.

Piger og drenge Flere piger (35 %) end drenge (16 %) har overvejet at søge uddannelser eller job som er ”utraditionelle” i forhold til deres køn. 74 % piger og 62 % drenge mener at kvinder og mænd i udgangspunktet kan det samme. 25 % af drengene mener, at det er vigtigt at kønnet ”passer” til det man beskæftiger sig med, mens det kun gælder for 14 % af pigerne.

Forældrenes forventninger

Vejledere og lærere 70 % af vejlederne accepterer eller er specifikt ikke interesseret i at ændre status quo 50 % af vejlederne betragter utraditionelle uddannelses- og erhvervsønsker som useriøse eller uholdbare Størstedelen af vejlederne mener ikke ligestilling er et centralt tema i forbindelse med vejledning

Vejleder (mand): ”Jeg har haft en muslimsk pige. Hun ville være flyveleder, Gud fri mig vel, for nå ja. Jamen, det havde jeg sgu aldrig prøvet før. [...] Altså jeg siger ikke nej, når de kommer med nogle kugleskøre, åndsvage ønsker, så synes jeg de skal prøves.”

Vejleder (mand): ”Han var også på en eller anden vis sådan kvindagtig i sin optræden. Jeg mindes, at han skrev en stil, hvor han simpelthen skrev, at han vidste ikke om han var mest til mænd eller kvinder – det vidste han ikke. Hans identitet var ligesom ikke rigtig på plads. Han valgte senere at gå i praktik som frisør, så det understregede sådan set også, at det var noget med ham selv, det handlede om. Men de fylder heller ikke voldsomt meget de drenge, der gør noget anderledes, det gør de egentlig ikke.”

Hjemmesiden Målgrupper: Lærere, vejledere, forældre, elever Koncept: Færdig planlagt forældremøde med baggrundsmateriale og powerpoints/overheads Undervisningsmateriale for lærere og vejledere Inspirations og debatmateriale til brug i skolen eller i hjemmet Udsendelse: Sendt elektronisk til alle skoleledere/bestyrelsesformænd som sender videre til udskolingsteams, kontaktforældre og forældre Uddannelsesvejledere Organisationer/interessenter mv.

ET INTERAKTIVT MEDIE

Piger og drenge og pornoficering Aktiviteter: Unge konference – dialog, workshop, oplæg, stand-up, anbefalinger for 120 nordiske unge Debatmagasin – udsendt til alle landets skoler Lærerrapport – udsendt til alle landets skoler Film – voxpop med piger og drenge Stor efterspørgsel Fokus på: Porno på nettet Sprog og musik Reklamer og modebilledet

Citater fra piger og drenge Porno i gadebilledet er bare et bonussyn i hverdagen Pige: Det er bare en modebølge, det skal nok gå væk – det er faktisk allerede på vej ud. Man kan bare selv sætte et filter op i hovedet Jeg kan ikke tage min lillebror med på tanken uden at han får en masse porno i hovedet. Det synes jeg er et problem Porno på nettet er et problem. Det er svært at sige fra, når man hele tiden bliver mindet om porno via pop-ups

Piger, drenge og vold Aktiviteter: Unge konference – dialog, workshop, oplæg, stand-up, anbefalinger for 120 unge Debatmagasin – udsendt til alle landets skoler Lærerrapport – udsendt til alle landets skoler Stor efterspørgsel Fokus på: Mobning Gadevold Vold i familien Voldtægt

Facts Facts: : Drenge udsættes oftere for vold end piger. Piger udsættes i hjemmet drenge udenfor hjemmet Drenge udøver oftere vold end piger. Piger oplever oftere at blive slået af en kæreste 9% piger og 6% drenge fortæller at de har set deres mor blive slået Drenge har bedre selvvurderet helbred end piger, som tit føler sig triste og ensomme

Citater Pige: hvis vi skal hjælpe vores veninder og venner, så skal vi vide noget om vold og om hvor man kan henvende sig, hvis man har brug for hjælp. Allerede i de små klasser skal der komme nogen ud og fortælle om kønsroller og vold mod børn og unge. Dreng: Hvis jeg så at min far bankede min mor, så tror jeg at jeg ville gå til politiet og melde ham

Piger og drenges livsstil Aktiviteter: Unge konference – dialog, workshop, oplæg, stand-up, anbefalinger for 120 unge Debatmagasin – udsendt til alle landets skoler Lærerrapport – udsendt til alle landets skoler Stor efterspørgsel Fokus på: Kost Motion Misbrug – alkohol, rygning, stoffer

Facts 26,3 % piger og 5,1 % drenge er på slankekur 40 % piger og 19 % drenge spiser slik mange gange om ugen 46,7 % piger og 5,8 & drenge får dårlig samvittighed over at spise slik Ca. 62 % drenge og ca. 87 % piger spiser frugt og grønt 53,5 % drenge og 38,9 % piger drikker øl mindst 1 gang ugentligt 72% drenge og 52 % piger dyrker sport mindst 1 time ugentligt Piger og drenge dyrker helt forskellige sportsgrene (holdsport vs individuel sport) og piger dyrker sport for at tabe sig.

Citater Medierne skal vise almindelige drenge og piger Der skal være flere tykke kvindelige studieværter

HVA’ SÅ! Dialog med piger og drenge med udgangspunkt i deres forskelligheder – det kvalificerer debatten og engagerer de unge Brug medier som de unge kan lide – debatmagasiner, nettet Undgå løftede pegefingre! Men fortæl om konsekvenserne af deres ubevidste kønsbestemte valg