Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Sygdomsbilledet under forandring Ca. 1,7 mio. danskere med én eller flere kroniske sygdomme Længerevarende/livslange forløb Både borger og patient
Patientrollen under forandring Aktive og informerede patienter Kendskab til egen sygdom og behandling Ønsker og kræver inddragelse Ønsker større ansvar
Sundhedsvæsenet Gearet til korte og afgrænsede forløb Siloer Mellem specialer Mellem sektorer
Sundhedsvæsenets siloer
Forløb fra systemperspektiv Forsimplet udgave af et flowchart som udarbejdes af sundhedsprofessionelle for en række diagnoser. Sundhed.dk har samlet en række af disse. Akut modtagelse Indlæggelse Udredning Behandling Udskrivning Kontrol Rehabilitering
Patientens udflugter til sundhedsvæsenet Hjemmepleje/- sygepleje Hjerte- ambulatorium Diabetesafd Hjerteafd. Diabetesambulatorium Fysioterapeut Praktiserende Læge Hjem Diætist Rygestopinstruktør Kommunale sagsbehandlere Fodterapeut Tværgående Arbejdsplads Akut modtagelse Referencer bl.a.: DSI, 2011: Evaluering af ”gode rammer for hjerterehabilitering”: SDU, 2010.Patientens rejse gennem sundhedsvæsenet: Teknologirådet, Debat oplæg om sundhedsvæsenet: Fortløbende kontakt Engangskontakt Sundhedsvæse net kommer til patient
Inddragelse Sammenhæng Helhed Specialisering Standardisering Patient (Ønsker/behov) System (Udvikling) Tilgængelighed Centralisering Uløst dilemma Fokus på individuelle behov
Samarbejde omkring patienten
Øget tilgængelighed Bedre adgang til specialist for sundhedsprofessionelle og patient Færre transporter Behandling tilpasset livssituation Arbejde, socialt netværk m.v. Bedre sammenhæng Bedre kommunikation, entydig indgang Øget inddragelse Patienters viden og ønsker - integreret del af behandlingsplan Understøtter egenomsorg og egenbehandling Bedre behandlingsresultat Patienten bedre kontrolleret Øget compliance Telemedicin - Potentiale for patienten
Inddragelse Sammenhæng Helhed Specialisering Standardisering Patient (Ønsker/behov) System (Udvikling) Tilgængelighed Centralisering Tele- medicin? Fokus på individuelle behov
Telemedicin - Kommunikation med og omkring patienten
Forudsætninger for individuelle og sammenhængende løsninger Ophævelse af silotænkning – Projekter og implementering på tværs af lande, sektor og specialer (ikke bygge ovenpå ”gamle” strukturer) – (Tvær-)nationale standarder (ikke en gentagelse af EPJ) – Fokus på samarbejde mellem patient og kliniker (ikke IT-projekter men IT understøttede projekter) – Måling på faglig og brugeroplevet kvalitet af samlede løsninger (ikke besparelsesprojekter)
Bekymringer Flere samtidige sygdomme skaber: – Flere behov – men også andre behov (koordinering)
Konsekvenser af manglede sammenhæng Overlevelse År Uden comorbiditet Med comorbiditet (3 medicinsk sygdomme) Lånt af: Ulrich Fredberg, ledende overlæge på Diagnostisk Center på Regionshospitalet Silkeborg
Bekymringer Flere samtidige sygdomme skaber: – Flere behov – men også andre behov (koordinering) Skaber vi et teknologisk helvede? Nye samarbejdsformer skaber – Nye behov Inddrages patienters og fagfolks viden?
En opgørelse fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse over forbruget af telemedicinske ydelser for første halvår 2011 viser, at telemedicin udgør 0,0068 pct. af de samlede sundhedsydelser på offentlige sygehuse i Danmark.
Hovedudfordringer – fra patienters perspektiv Faglig kvalitet Sammenhæng og helhed – I behandlingsforløb – I forhold til livssituation Tilgængelighed – Let adgang – Ingen unødig ventetid Inddragelse – Brug af patientens ressourcer – Patientens viden efterspørges – Individuel målretning