Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Hvordan bidrager litteratursiden
BCF, Middelfart den 11. juni 2012 Workshop om fremtidens overbygningsydelser Konkrete praktiske ydelser Strategisk indsats.
Digitalisering og medialisering
BIBLIOTEKET. En borgerindgang med mange funktioner  Borgerservicebrugere opdager biblioteks- og kulturtilbud.  Biblioteksbrugere benytter borgerservice.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Innovation & Partnerskaber Bidrag til folkebibliotekerne i vidensamfundet.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Ny strategi for bibliotekerne- NU Jens Thorhauge Biblioteksstyrelsen.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Danskernes Digitale Bibliotek Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 30
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Mulige strategier for det ny bibliotek Dialogmøde
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Fleksibel biblioteksbetjening Middelfart
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Danskernes Digitale Bibliotek. DDB Indkøbssamarbejde DDB’s indkøbssamarbejde står for fælles indkøb, administration og forhandling af alle digitale materialer.
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Det digitale samfund og biblioteket Den 16. september 2014
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Så er Biblioteksvagtens spørgewidget klar!. Brug Biblioteksvagten som spørgetjeneste på jeres nye DDB hjemmeside Biblioteker med programmøradgang og webmasteradgang.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Vi bliver klogere sammen – strategisk udvikling af Københavns Biblioteker Strategi & handling Bibliotekskonference oktober 2015 Jakob Heide Petersen.
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Danskernes digitale bibliotek
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Skal vi ha’ lov til nye rammer?
Fremtidens bibliotek ”Folkebiblioteket – uden bøger”
Danskernes digitale bibliotek
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
– hvordan får vi de ansatte med?
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

07-04-2017 Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4. november 2014 Jakob Heide Petersen // Københavns Biblioteker

Indhold Indledning – bibliotekets opgave og fokus Biblioteksstrategi i København Det lokale digitale bibliotek Opsamling

BIBLIOTEKETS OPGAVE OG FOKUS

”Det der ønskes eller er behov for” ”Det vi har af relevans” Borgerne ”Det der ønskes eller er behov for” Konkurrenter ”Det de andre har” Bibliotek ”Det vi har af relevans”

07-04-2017 Det rette fokus Bibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed.. Borgernes behov Mål Er nemmere adgang til medier og materialer et problem? For borgerne? For bibliotekerne? Hvilket problem er det bibliotekerne skal løse? Sammenhæng? x x Sammenhæng? Konkurrenter? Middel

Det digitale bibliotek Det digitale bibliotek skal understøtte det fysiske bibliotek Derfor vigtigt at være helt skarp på bibliotekets opgave Hvilket problem skal biblioteket løse? Hvordan skal det ske? Mulige problemer Kompetencer i vidensamfundet (omsætte information til viden) Lige muligheder i vidensamfundet (fokus på målgrupper) Public service (alsidighed, kvalitet, aktualitet) Ændret rolle Fokus på borgeren Et bredt læringsbegreb baseret på kultur

BIBLIOTEKESSTRATEGI I KØBENHAVN

Strategi og handlingsplan https://bibliotek.kk.dk/blog/biblioteksstrategi-2014-2019

Misforhold mellem mål og middel Større krav til borgeren - Læsning Informationskompetence Digitale kompetencer Bibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed.. x Passiv adgang ikke nok - Kamp om opmærksomhed - Alle borgere skal have et reelt tilbud Nye metoder Opsøgende indsats Dialog og deltagelse Læring og samskabelse

Inspiration, fællesskab og oplevelser 07-04-2017 Skabe videndele Værksteder, labs, frivillighed Læring og deltagelse Kurser, klubber og fora Inspiration, fællesskab og oplevelser Arrangementer, formidling og fleksible biblioteksrum Nem adgang og gode fysiske rammer Digitalt bibliotek, udvidet åbningstid og moderne fysiske biblioteker Litteratur, musik, film og databaser Effektiv materialeforsyning og digitalisering Bibliotekets værdiskabelse Borgerinddragelse Frivillige Partnerskaber Digitalisering Digital service Selvbetjening Biblioteket handler om mennesker, mursten og materialer Grundlaget for bibliotekets virksomhed er samlingen Den har begrænset værdi hvis ikke borgeren har nem adgang til den Nem adgang til samlingen er fundamentet for at lave aktiviteter, der inddrager borgerne. I takt med digitalisering af medierne og øget konkurrence i mediebilledet ligger bibliotekets værdiskabelse særligt i at skabe oplevelser og læring mellem mennesker i det fysiske rum.

Målrettet betjening ? ! ? 7 6 5 4 3 1 2 GYMNASIEELEV BIBLIOTEKAR BOOK INDIVIDUEL VEJLEDNING 7 MEDBETJENING ? ! 6 ? KONTAKTCENTER 5 MÅLRETTET BETJENING (MAN-TOR 15-18) 4 GYMNASIEELEV BIBLIOTEKAR KOLLEKTIV VEJLEDNING 3 EKURSER.NU http://www.ekurser.nu/kursus/226 1 BIBLIOTEK.KK.DK 2

Det fysiske bibliotek som fremtidens bibliotek Nye brugerbehov, øget konkurrence og nye muligheder skaber behov for et nyt bibliotek Biblioteket = mennesker, mursten og materialer Borgeren erstatter bogen som bibliotekets vigtigste ressource Biblioteket som tredje sted + noget på hjerte (læringsinstitution) Børn, arrangementer og digital formidling som trækplastre Opsøgende indsats og målrettet betjening

DET LOKALE DIGITALE BIBLIOTEK

Informations-kompetencer Det lokale digitale bibliotek Adgang til indhold Trykte materialer Digitale materialer Selvbetjening Lokalisere Reservere Bestille Betale Information Åbningstid Reglement Udstyr Nye behov …….. ……? ……..? Markedsføring Af fysisk bibl. Arrangement Nye brugere Branding Formidling Inspiration Kanalstrategi Personalisering I fysiske rum Betjening Praktiske spm. Vejledning i brug Informationsbehov Engagement/ relationer Support communities Faglige communities Ressource/ platform Syndikering Åbne data Mashups Brugerbidrag Læring Digitale komp. Lektier online Informations-kompetencer

Mål: Nå ud til flere med nemmere adgang Nem adgang til materialer og betjening E-bøger, e-bøger, e-bøger Mobile platforme Det digitale bibliotek i borgerens informationsmiljø Digital betjening Borgeren som ressource Deling af indhold - borgere som markedsføringskanal Nyt indhold (tagging, ratings) borgerne som vidensressource Relationer med og mellem borgerne Sociale medier – personlig formidling fra bibliotekarer Fora - borgere der betjener hinanden

Mål: Aflastning af det fysiske bibliotek Digital betjening co-browsing, skræmbetjening,vidensbase.. Vejledninger, e-kurser.nu Digitalisering af materialer Udvalgt af bibliotekarer målrettet den lokale efterspørgsel En digital materialesamling med biblioteksprofil Digitale materialer En e-bog fortrækkes frem for en fysisk bog. Omlægning af indkøb. Ventetid på fysiske materialer der skaffes fra CB’ere og SB Kanalstrategi Nogle henvendelser håndteres kun i kontaktcenter (gebyrer, e-ressourcer) Brugervenlige systemer Borgerne skal kunne bruge systemerne selv

Mål: Understøttelse af det fysiske bibliotek Formidling i det selvbetjente bibliotek Traditionel formidling Teknologi der fremmer interaktion mellem borgere Fora for klubber og arrangementer Digital understøttelse af eksisterende aktiviteter i det fysiske bibliotek Relationer med og mellem borgerne Markedsføring af det fysiske bibliotek Det digitale bibliotek som trækplaser Selvbetjening i det fysiske bibliotek Onlinebetaling, låneroprettelse, booking, status for faciliteter

Borgeren som vidensressource 07-04-2017 Borgeren som vidensressource Fora for klubber og arrangementer, e-kurser Bibliotekets værdiskabelse Personlig formidling på sociale medier, fora med borgere der betjener hinanden, tværmedial formidling Usability, digital betjening, mobile platforme, tilstedeværelse i borgerens informationsmiljø, Biblioteket handler om mennesker, mursten og materialer Grundlaget for bibliotekets virksomhed er samlingen Den har begrænset værdi hvis ikke borgeren har nem adgang til den Nem adgang til samlingen er fundamentet for at lave aktiviteter, der inddrager borgerne. I takt med digitalisering af medierne og øget konkurrence i mediebilledet ligger bibliotekets værdiskabelse særligt i at skabe oplevelser og læring mellem mennesker i det fysiske rum. E-bøger, lydbøger, databaser. Kanalstrategi og digitalisering

Opsamling Et lokalt digitalt bibliotek Understøtte en lokal udvikling Fokus på borgeren og relationer Tæt kobling til det fysiske bibliotek Det digitale bibliotek skal understøtte det fysiske bibliotek Hvad er bibliotekets opgave? Hvordan skal den løses? Hvordan kan det digitale bibliotek (og DDB) bidrage?