Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Oplæg om de nye praktikmål
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
”Når du siger noget – sker der noget”
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Arbejdsmiljø i ældreplejen i Danmark Satspuljeprojekt (6)
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Styrket kundebetjening gennem et kompetent arbejdsfællesskab
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Kvantitative metoder
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
AMI’s nye undersøgelse af danskernes psykiske arbejdsmiljø
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Undersøgelsens omfang
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Trivselsundersøgelser
Læring i et vejledningsperspektiv
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Elevtrivselsundersøgelsen 2013 Gl. Hellerup Gymnasium Svarprocent: 99% (965 besvarelser ud af 978 mulige)
Sårbarhed hos børn og unge
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Region Midtjyllands tilbud 2013
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Fremme af unges mentale sundhed
Læringskultur og elevinddragelse
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Århus Akademi Svarprocent: 80% (661 besvarelser ud af 829 mulige)
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Matematik B 1.
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Randers Kommune Område MED social og arbejdsmarked Tema: sygefravær 13. Marts 2008.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Stressmanagement En ledelsesopgave
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Lederlivsundersøgelse 2015
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen

Statements Der er 6 faktorer, som har betydning for elevernes tilfredshed. Fokus på mening, social støtte og belønning. 80 % af ernæringsassistenteleverne er meget tilfredse eller tilfredse med deres praktik Hvorfor er vores elever så tilfredse?

Spørgeskemaundersøgelsen og troværdighed Landsdækkende spørgeskemaundersøgelse Afviklet i efteråret ernæringsassistentelever deltog Spørgeskemaet var inspireret af et valideret spørgeskema fra COWI. Der blev spurgt til elevernes tilfredshed og faktorer der påvirker trivsel og det psykiske arbejdsmiljø Troværdighed: stort og dækkende materiale at analysere ud fra Overrepræsentation af tilfredse fra Region Nord. Underrepræsentation af mindre tilfredse fra Region Hovedstaden. Overrepræsentation af elever født udenfor DK.

6 faktorer som har betydning for elevers psykiske arbejdsmiljø og tilfredshed Mening Social støtte Belønning Indflydelse Forudsigelighed Passende krav

Mening Eksempler: Sammenhæng i praktikken Forståelse for praksis Mulighed for udvikling og yde en vigtig indsats Effekt: + Motivation, forståelse, dygtiggørelse - Demotiverende, fremmedgørelse, risiko for frafald

Social støtte Eksempler: Fællesskab Omsorg Hjælp og støtte Praktikvejlederen Effekt: + Accept, hjælp til selvhjælp - Ensomhed, utryghed, følelse af billig arbejdskraft

Belønning Eksempler: Ros Anerkendelse God vejledning ved fejl Fravær af voldsom kritik Effekt: + Motiverende, øger selvværd og selvtillid - Frustration, værdiløshed, utryghed

Indflydelse Eksempler: Indflydelse på arbejdet Indflydelse på organisering Indflydelse på samarbejdspartner Effekt: + Motivation, ansvarlighed, øget selvværd og selvtillid - Demotiverende, magtesløshed

Forudsigelighed Eksempler: Praktikplaner Rolleklarhed Effekt: + Tryghed, sikkerhed - Usikkerhed, frustrationer

Krav Eksempler: Tidspres Ytringsfrihed Præstation Effekt: Tilpassede krav: personlig udvikling og vækst For små krav: apati For høje krav: stress

80 % af eleverne er tilfredse eller meget tilfredse med deres praktik alt taget i betragtning 15 % er hverken tilfredse eller utilfredse 5 % er utilfredse

Tilfredshed med praktikken ErnæringsassistenteleverGennemsnit øvrige erhvervsuddannelser Meget tilfreds/ tilfreds80 %78 % Hverken tilfreds eller utilfreds 15 %13 % Utilfreds5 %9 %

Hvorfor er eleverne så tilfredse?

Ernæringsassistenteleverne scorer højere end gennemsnittet i de øvrige erhvervsuddannelser i: Ernærings- assistentelever Gennemsnit øvrige erhvervsuddannelser Får altid/ofte ros57% (+ 8%) 49% Har en praktikplan67% (+36%) 31%

Ernæringsassistenteleverne scorer lavere end gennemsnittet i de øvrige erhvervsuddannelser i: ErnæringsassistenteleverGennemsnit øvrige Har ytringsfrihed 58% (-14%) 72% Altid/ofte god vejledning ved fejl 67% (-6%) 73% Altid/ofte en del af fællesskabet 75% (-8%) 83%

Forsat ErnæringsassistenteleverGennemsnit øvrige Altid/ofte tid nok67% (-9%) 76% Altid/ofte indflydelse på beslutninger på vedr. arbejdet 27% (-8%) 35% Altid/ofte mulighed for at udvikle evner 61% (-16%) 77% Altid/ofte yde en vigtig indsats 70% (-7%) 77%

Opsamling Der er 6 faktorer, som har betydning for det psykiske arbejdsmiljø og elevernes tilfredshed ( Mening, social støtte, belønning, indflydelse, forudsigelighed og passende krav) 80 % af ernæringsassistenteleverne er meget tilfredse eller tilfredse med deres praktik (Gennemsnittet for de øvrige erhvervsuddannelser er 78 % af eleverne er tilfredse) Hvorfor er vores elever så tilfredse? (Hvad ligger i fagets kultur, elevernes forventninger, kvalitative undersøgelser, hvad tænker I?)

Spørgsmål til eftertanke Er der noget som overrasker jer i undersøgelsen? Hvorfor tror I, at ernæringsassistenteleverne er så tilfredse? Er det også jeres oplevelse at mening, belønning og social støtte er vigtige for elevernes trivsel og tilfredshed? Hvordan kan køkkenerne være med til at skabe mere trivsel blandt eleverne, hvis det er mening, belønning og social støtte der skal til? Hvordan fungerer praktikvejlederen i jeres køkkener, hvilken rolle spiller de, hvilke opgave har de? Hvordan er elevernes praktikplan planlagt? Og har eleverne indflydelse på praktikplanlægningen? Hvad siger jeres elever?

Tak For lån af billedmateriale til Fotograf Thomas Knoop Brammersgade Århus C. Og for jeres opmærksomhed