State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

Dias 1 Kommunikation ”Vi valgte ikke open source, men sådan blev det bare…” – fordele, ulemper og lidt om leverandørafhængighed ”Open source-software.
Lidt om vejleder rollen
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Samarbejde Ringsted/Sorø - Indkøb - IT - Digitalisering
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Danskernes Digitale Bibliotek Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 30
DDB CMS april 2014 Lanceringsplan • Hostingplaner • Migrering • Undervisning • Manualer • Inddragelse.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Risici for SAPA-projektet
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Udvidet åbningstid i Københavns Hovedbibliotek 20. februar 2012.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Gymnasiernes Fællesindkøb Hvorfor fælles indkøb ? Temadag
Obligatorisk digital selvbetjening
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Hvordan opbygger man en udviklingsorganisation, der maksimalt understøtter projektudvikling og biblioteksudvikling i et folkebibliotek anno 2014? En learning-by-doing.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hvad kan den nye sundhedsaftale give, hvor stiller den især krav til kommunerne og hvad skal vi hver især have fokus på, for at få det fulde.
Handlings- plan x Hvordan kan centralbiblioteket understøtte initiativerne? Bibliotekernes fremtid Værdi for samfundet Tid Handlings- plan x Handlings-
Elektroniske tekstlicenser Ulla Simons Gentofte Bibliotekerne Marts 2004.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
DDB CMS november 2014 Status Releaseplan Arbejdsgrupper.
Implementering i Region Midt
Status december 2013 FRIVILLIGE IT-GUIDER V/ RIKKE, SOLRØD BIBLIOTEK.
Obligatorisk digital selvbetjening
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Baggrund Hvorfor DDB Hvad er DDB Organisation Økonomi Konsekvenser for det lokale webarbejde.
Danskernes Digitale Bibliotek. DDB Indkøbssamarbejde DDB’s indkøbssamarbejde står for fælles indkøb, administration og forhandling af alle digitale materialer.
Hvad er DDB blevet til?. Program Rammerne Organiseringen Økonomi Vision og mål Kerneopgaveområder Status Hvad er succeserne og hvad er erfaringerne?
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Centralbibliotekernes fælles materialevalg af udenlandsk litteratur Ny ordning fra
Effektive indkøb på selvejende uddannelsesinstitutioner på bygnings- og serviceområdet Jens Hedegaard Madsen, SKI.
SUF - gevinstrealisering
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Digitalisering i den offentlige sektor
Mere digital litteraturforsyning
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Administrativ organisering
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Statens HR – Implementeringskoncept
Danskernes digitale bibliotek
OS2faktor Mission Statement.
Danskernes digitale bibliotek
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING

DDB I ET LIDT STØRRE PERSPEKTIV

- Hvad var udgangspunktet? Fællesskab om infrastruktur og indkøb samt formidlingssamarbejde Lokal innovation - national drift Genbrug af det eksisterende Især det, bibliotekerne har udviklet i fællesskab Stort hensyn til lokale forhold og mulighed for lokal tilpasning Konsensus tilgang og bred inddragelse af bibliotekerne - store som små.

DDB i et lidt større perspektiv I drift 1 år Fælles CMS Økonomi Alle kommuner med

Helt generel udfordring – det tager tid… Konsolidering og modning Salg af koncept Udvikling og implementering Gevinst- realisering Synlighed og værdi for borgeren Økonomi

OVERGANGSÅRET 2014 STATUS

Hvad er gået godt i 2014? - Infrastruktur Alle biblioteker på brønd 3 Det har taget tid – men med få udfordringer Indkøbssystemet (ERMS) går snart i drift Godt samarbejde med DBC om infrastrukturen Unik open source-baseret aftale CMS’et er blevet udbygget Imødekommer bibliotekernes ønske om fleksibilitet, lokal tilretning og inddragelse af ønsker/behov Ny løsning til webstatistik er etableret Samarbejde med Centralbibliotekerne Undervisning af CMS-redaktører og rådgivning i de funktionelle elementer af CMS

Hvad er gået godt i 2014? - Indkøb Indkøbspolitik er udarbejdet Meget små stigninger og i flere tilfælde samme pris på tekstlicenser Gennemsnit < 3% mod de sædvanlige 3-6% Flere af de store, herunder infomedia endda 0% Etableret samarbejdet med Centralbibliotekerne Indhold fra de store forlag er på vej Stort og tæt samarbejde med eReolen Borgerne får glæde af det nye indhold fra 5. januar 2015 The Economist, Science, National Geographic, Cosmopolitan og Rolling Stone til borgerne Faggruppen for indkøb

Hvad er gået godt i 2014? - Formidling og generel inddragelse Arbejdsgruppe på børneområdet Oplæg til strategi for børneområdet Arbejdsgruppe til bedre formidling af e-bøger Ideudviklingsdag Formidlingsstrategi på vej Faggruppen for formidling er nedsat

Hvad er gået mindre godt i 2014? Beslutningsstøtte statistik Teknisk infrastruktur etableret – men vi er et stykke fra en fungerende løsning Mobile apps Biblioteket app’en er tilgængelig og 7 biblioteker er på løsningen – der er dog et stykke og den del afklaringer til fuld udbredelse Det har taget langt tid at gøre DDB CMS drifts- og udrulningsmodent 278 bugs registreret i 2014 – 205 forventes løst i den kommende udgave 11 forbedringer og 4 nye featuers implementeret Driftsetup har taget tid at få på plads

Erfaringerne – hvad har vi lært? Bedre forventningsafstemning Opgave- og ansvarsfordeling mellem biblioteker, DDB og leverandører skal være veldefineret Hvad kan bibliotekerne forvente af DDB og hvad ligger hos bibliotekerne selv? Bedre kommunikation Hvad sker, hvad sker ikke og hvorfor? Undervurder aldrig transitionen for et produkt fra en eller få til mange…

FOKUS FOR DDB I 2015

Mere synlige leverancer i 2015 – hvordan? Fokus på leverancer: Prioritering af de absolutte kerneområder DDB CMS Mobile Apps, Beslutningsstøtte og adgang Indkøb af digitale materialer Facilitere samarbejde om formidling Hvordan får vi bibliotekernes projekter integreret i DDB Arbejdsdeling med biblioteker og leverandører Midlertidigt flere kræfter til sekretariatet Midlertidig udvidelse af sekretariatet Midler til at fortsætte med involvering af eksterne konsulenter

Mere synlige leverancer i 2016 – hvordan? Fokus på større inddragelse: Årshjulet implementeres Faggrupperne kommer mere i spil i 2015 Bedre mulighed for løbende inddragelse via arbejdsgrupper m.v. Indstationering af medarbejder i DDB- sekretariatet I første omgang 4 stillinger inden for it- området 1-årige indstationeringer

Årshjul for DDB Ansøgning til DDB- puljen Strategiske indsatsområder, indkøbspolitik og økonomiske rammer offentliggøres Udvælgelse og prioritering Evaluering og opfølgning på forrige år DDB strategiseminar Identificering og modning af DDB-projekter for det kommende år Ansøgning om driftsstøtte og om udvidelse af driftsporteføljen Januar April Juli Oktober

SPØRGSMÅL?