IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Medborgerskab – på sporet
Produktion og Logistik
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Vi gennemførte en række interview ifm
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Skabelon til strategisk plan
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Analyse- og udviklingsmodel
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projektlederens rolle(r)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Hvad siger medarbejderne?
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Definition på strategi
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
De 8 excellence-begreber
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Den lærende organisation
18. Strategisk analyse af interne forhold
Læringspunkter modul 1-5
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Implementering af strategi
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3

IBC Kurser Ole Høyer 2 Modstand Gennembrydning af modstand ved hjælp af visioner

IBC Kurser Ole Høyer 3 Vision, strategier, planer og budgetter Forbindelsen mellem vision, strategier, planer og budgetter

IBC Kurser Ole Høyer 4 Karakteristika ved en effektiv vision ãTænkelig: Formidler et billede af, hvordan fremtiden vil se ud ãØnskelig: Appellerer til de langsigtede interesser hos ansatte, kunder, aktionærer og andre, der har en interesse i foretagendet ãGennemførlig: Indeholder realistiske, opnåelige mål ãFokuseret: Er klar nok til at give vejledning, når der skal træffes beslutninger ãFleksibel: Er tilstrækkelig generel til at tillade individuelle initiativer og alternative reaktioner i lyset af vekslende vilkår ãKan kommunikeres: Er nem at kommunikere; kan uden forståelsesproblemer forklares på fem minutter

IBC Kurser Ole Høyer 5 Vision Hvis du ikke kan beskrive din vision på fem minutter og fange tilhørernes interesse, må du arbejde mere med denne fase i en forandringsproces.

IBC Kurser Ole Høyer 6 Udvikling af en effektiv vision ãFørste udkast: Processen starter ofte med en foreløbig erklæring fra et enkelt individ, der afspejler både pågældende drømme og de reelle markedsbehov ãRollen for den styrende koalition: Det første udkast bliver altid ændret med tiden af den styrende koalition eller af endnu større grupper af medarbejdere ãSamarbejdets betydning: En velfungerende gruppeproces forudsætter et mindstemål af effektivt teamwork ãHjernens og hjertets rolle: Både analytisk tænkning og en masse drømme er væsentlige elementer gennem hele processen ãProcessens uregerlighed: Udvikling af visioner er som regel en proces med to skridt frem og ét tilbage, bevægelse til venstre og så til højre ãTidsramme: En vision bliver aldrig skabt på et enkelt møde. Aktiviteten tager måneder, undertiden år ãSlutproduktet: Processen resulterer i en kurs for fremtiden, som er ønskelig, gennemførlig, fokuseret, fleksibel og kan kommunikeres på fem minutter eller mindre

IBC Kurser Ole Høyer 7 Fra et ledelseskontrolsystem Budget Planlægning og kapitalallokering Strategi og vision Personlige incitamenter Revurdering og reorientering

IBC Kurser Ole Høyer 8 Til et strategisk ledelsessystem Balanced scorecard Business- planlægning Implementere visionen Kommunikere og relatere Feedback og læring

IBC Kurser Ole Høyer 9 Fra mission til ønskede resultater Vision Hvad vi gerne vil være Kerneværdier Hvad tror vi på Mission Hvorfor vi eksisterer Strategi Vores overordnede plan Balanced scorecard Implementering og fokus

IBC Kurser Ole Høyer 10 Strategiens årsag-virknings-relationer Det financielle perspektiv Hvordan vil aktionærerne opfatte os, hvis vi får succes? Målsætning Målepunkter Mål Initiativer Kundeperspektivet Hvordan skal mine kunder opfatte mig, for at jeg kan realisere min vision? Det interne perspektiv Hvilke processer skal jeg være særlig dygtig til for at tilfredsstille mine kunder? Lærings- og vækstperspektivet Hvordan skal min organisation lære og forbedre sig, for at jeg kan tilfredsstille min vision? Vision og strategi

IBC Kurser Ole Høyer 11 Duke Children´s Hospitals balanced scorecard