UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 2 Nødvendigt at tænke i helhed – sammenhæng mellem strategiens elementer Strategi MålgrupperAfsenderKomm.miljø Medieplatforme Indhold Mange stakeholders, mange meningsdannere, mange storymakers - hvad er vores hovedhistorie? Kan vi formulere en ”superfortælling”, som projektets kommunikation gennem alle forskellige platforme kan have som fælles underlag?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 3 Målgrupper - interessentanalyse Hvem er de vigtigste grupper at nå ud til? Hvordan kan hvilke målgrupper bedst kommunikeres med? - vigtigt at kortlægge interessenter og deres sammenhænge Strategi MålgrupperAfsenderKomm.miljø Medieplatforme Indhold
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 4 Interessent- og relationsanalyse Hvilke interessenter? o Børn og brugere - borgere med direkte berøring o Borgere i almindelighed o Forskellige grupper af ansatte o Mellemledere o Ansatte i berørte virksomheder o Meningsdannere i andre kommuner o Medier o Forskere o Politikere i kommunen o Andre politikere o Faglige organisationer o Flere - Anvende analyse fra ”Styremappe”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 5 Interessent- og relationsanalyse Afdelings- leder A B C D E Forældre- kreds A B C D E ? A B C D E Hvordan er interessenters relationer? Kan vi afdække væsentlige nøglepersoner /oppinionsdannere? Har de relevante mødefora? Egne medier?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 6 Interessent- og relationsanalyse Interessenters motivation(er) Finansielle, sociale, følelsesmæssige og andre interesser i projektet Opfattelse af kommunens indsatser generelt og specifikt Hvad kan påvirke hvilke interessenters opfattelse? Hvem kan? Interessentens vigtighed for projektet Hvilke organisationer m.v. påvirker interessenten? Syn på issue - holde øje med gennem projektets udvikling!
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 7 Valg af kommunikationsformer - løbende Mere kommunikation end information – minimer push Vigtigste kommunikatorer: medarbejdere Målret vha interessentanalyse og prioritering Brug allerede eksisterende net- og forbindelser Personlig vs medieret Brugerinvolvering: ”hvordan kan jeg bidrage til innovation i min kommune?” - Overvej at knytte brugermuligheder til medieformer Samspil mellem kommunens og UCLs kommunikation Samspil med pressen Strategi MålgrupperAfsenderKomm.miljø Medieplatforme Indhold
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 8 Kommunikationsstrategi for ambitiøst projekt - håndtere issues Nodalpunkter, som former kommunikation om projektet Hvilke temaer og synsvinkler bliver centrale (privilegerede) i kommunikation om projektet? Hvad ”ekskluderes” i måden at tale på? Sprog”tone”- opmærksomhed (også visuelt)
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 9 Kriseberedskab Proaktivitet Påvirke issues Åbenhed og meget information Dialog Analysere risikoscenarier Afsender: kommune hurtigt i søgelys Hvis… Have besluttet krisestyringsberedskab Hvem (samle ekskl. gruppe, som varetager al off. Kommunikation) Hvad (åbenhed, informationsniveau) Lytte til kritik (anerkende, fremlægge argumenter for egtl. issue, skaffe data) Bremse alle støjkilder Optimal information indadtil skab tryghed
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 10 Ansvar og samarbejde Nordfyns kommunes opgaver og UCLs opgaver Hvad kan UCL tilbyde? o Medvirke ved udarbejdelse af komm.strategi o Kommunikere i UCL-sammenhænge/netværk: Internt (møder, seminarer) Samarbejdspartnere/brugere (kommuner, institutioner, andre professionshøjskoler, studerende) Samarbejde om pressehåndtering (pressemeddelelser, evt. pressetræning) Samarbejde om evt. krisehåndtering Bruge Nordfynprojektet som eksemplarisk for velfærdsudvikling Samarbejde: o Udarbejde nyheder o Platform på til ny viden fra projektetwww.ucl.dk o Hvis… o Pressetræning