UDDANNELSER I UDVIKLING – www.ucl.dk 24-11-2014 side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Udvikling af beboerdemokratiet
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Maj 2014 Når kommunen går på facebook - Erfaringer fra Odder Kommune Program: Strategi, målsætning og forankring Sådan gør vi i Odder Kommune Hvem er vennerne?
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Kpartner på AU.
Forretningsmodel.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Formidlingsdelen Formidling og metode.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Kodeks for offentlig topledelse
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Dan Zielke og 1.
Llælædlf. Flere ka’ mere Spastikerforeningens økonomi skal styrkes. Spastikerforeningen vil være større Spastikerforeningen vil være mere synlig Spastikerforeningen.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
- et udviklings- og dialogværktøj
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Den regionale Lean enhed
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Ledelse i forskellige retninger
SSP-konference velkomst Af Jesper Reming Tangbæk Børn og Kultur.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Ingen forskning uden brugere Eller hvad kan brugere, rekvirenter og andre interessenter gøre for børnekulturforskningen? Chefkonsulent Jan Helmer-Petersen.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Hvem er vi?.
SUF - gevinstrealisering
Når alle er forskellige er ingen anderledes
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Værktøj: Interessentanalyse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 2 Nødvendigt at tænke i helhed – sammenhæng mellem strategiens elementer Strategi MålgrupperAfsenderKomm.miljø Medieplatforme Indhold  Mange stakeholders, mange meningsdannere, mange storymakers - hvad er vores hovedhistorie?  Kan vi formulere en ”superfortælling”, som projektets kommunikation gennem alle forskellige platforme kan have som fælles underlag?

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 3 Målgrupper - interessentanalyse  Hvem er de vigtigste grupper at nå ud til?  Hvordan kan hvilke målgrupper bedst kommunikeres med? - vigtigt at kortlægge interessenter og deres sammenhænge Strategi MålgrupperAfsenderKomm.miljø Medieplatforme Indhold

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 4 Interessent- og relationsanalyse Hvilke interessenter? o Børn og brugere - borgere med direkte berøring o Borgere i almindelighed o Forskellige grupper af ansatte o Mellemledere o Ansatte i berørte virksomheder o Meningsdannere i andre kommuner o Medier o Forskere o Politikere i kommunen o Andre politikere o Faglige organisationer o Flere - Anvende analyse fra ”Styremappe”

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 5 Interessent- og relationsanalyse Afdelings- leder A B C D E Forældre- kreds A B C D E ? A B C D E  Hvordan er interessenters relationer?  Kan vi afdække væsentlige nøglepersoner /oppinionsdannere?  Har de relevante mødefora? Egne medier?

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 6 Interessent- og relationsanalyse  Interessenters motivation(er)  Finansielle, sociale, følelsesmæssige og andre interesser i projektet  Opfattelse af kommunens indsatser generelt og specifikt  Hvad kan påvirke hvilke interessenters opfattelse? Hvem kan?  Interessentens vigtighed for projektet  Hvilke organisationer m.v. påvirker interessenten?  Syn på issue - holde øje med gennem projektets udvikling!

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 7 Valg af kommunikationsformer - løbende  Mere kommunikation end information – minimer push  Vigtigste kommunikatorer: medarbejdere  Målret vha interessentanalyse og prioritering  Brug allerede eksisterende net- og forbindelser  Personlig vs medieret  Brugerinvolvering: ”hvordan kan jeg bidrage til innovation i min kommune?” - Overvej at knytte brugermuligheder til medieformer  Samspil mellem kommunens og UCLs kommunikation  Samspil med pressen Strategi MålgrupperAfsenderKomm.miljø Medieplatforme Indhold

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 8 Kommunikationsstrategi for ambitiøst projekt - håndtere issues Nodalpunkter, som former kommunikation om projektet Hvilke temaer og synsvinkler bliver centrale (privilegerede) i kommunikation om projektet? Hvad ”ekskluderes” i måden at tale på? Sprog”tone”- opmærksomhed (også visuelt)

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 9 Kriseberedskab Proaktivitet  Påvirke issues  Åbenhed og meget information  Dialog Analysere risikoscenarier  Afsender: kommune hurtigt i søgelys Hvis…  Have besluttet krisestyringsberedskab  Hvem (samle ekskl. gruppe, som varetager al off. Kommunikation)  Hvad (åbenhed, informationsniveau)  Lytte til kritik (anerkende, fremlægge argumenter for egtl. issue, skaffe data)  Bremse alle støjkilder  Optimal information indadtil skab tryghed

UDDANNELSER I UDVIKLING – side 10 Ansvar og samarbejde  Nordfyns kommunes opgaver og UCLs opgaver  Hvad kan UCL tilbyde? o Medvirke ved udarbejdelse af komm.strategi o Kommunikere i UCL-sammenhænge/netværk: Internt (møder, seminarer) Samarbejdspartnere/brugere (kommuner, institutioner, andre professionshøjskoler, studerende) Samarbejde om pressehåndtering (pressemeddelelser, evt. pressetræning) Samarbejde om evt. krisehåndtering Bruge Nordfynprojektet som eksemplarisk for velfærdsudvikling  Samarbejde: o Udarbejde nyheder o Platform på til ny viden fra projektetwww.ucl.dk o Hvis… o Pressetræning