Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Husk at lukke døren efter dig!
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Livets Ord August 2009 "Han havde elsket sine egne, som var i verden, og han elskede dem indtil det sidste” (Joh 13, 1).
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Opstandelsesfest.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Nøgler til menighedens vækst
Glem ikke Gud i dit liv! 5 Mos 8,1-20
Menneskets fald og genoprejsning
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Overvældet af Jesu opstandelse!
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Vokse gennem venskab!.
Ef 4,1-16: Hvordan fastholder vi Åndens enhed i vor menighed?
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Korsets kald og kraft i syv sætninger: 1.Total tilgivelse Soning for synd! 2.Retfærdiggørelse nuFællesskab med Gud! 3.Ny familieKirken kaldes frem! 4.Frihed.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Straks efter nødte Jesus disciplene til at gå om bord i båden og tage i forvejen over til den anden bred, mens han selv sendte skarerne bort. Da han havde.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Fjellerup valgmenighed Hvem er vi? Hva vil vi? Hva er mitt bidrag? 1.
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Bespisningen af de fem tusind Da apostlene vendte tilbage, fortalte de Jesus om alt det, de havde gjort. Han tog dem så med og trak sig tilbage til en.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Du kom til vor runde jord, barn, på bare fødder, midt i engles julekor, med Himlens frakkeskøder. Du var dreng i Nazareth, stod i tømrerlære,
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Den barmhjertige samaritaner Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?«
Lyset der skinner i mørket
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Bibelmeditation III Teol.kursus, MF Luk 24, Den opstandne Jesus og disciplene. Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå.
Det profetiske Den bibelske forståelse af det profetisk
Kampen mod ondskabens åndemagter, kap.10 (7-12). Daniel 10:1-5 I perserkongen Kyros’ tredje regeringsår blev et ord åbenbaret for Daniel, som havde fået.
Kampen om troen, kap.6.. Daniel 6:1-6 Dareios besluttede at indsætte satrapper over kongeriget, hundrede og tyve fordelt over hele riget, og over dem.
Den barmhjertige samaritaner
Ap. G. 2:37-47: Da de hørte det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter og de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?« Peter svarede: »Omvend.
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Den opsøgende Gud. Matthæus 21:1-7 Da de nærmede sig Jerusalem og kom til Betfage ved Oliebjerget, sendte Jesus to disciple af sted og sagde til dem:
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
1. Mos 1:1-2 I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
Livet i menigheden Ap.G. 4,23-37 Nicolaifællesskabet d. 27/
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
Julens symboler Matthæus 2
Lev livet bedre At lære er at leve.
Hvilken historie var de vise mænd drevet af?
Hvilken historie ønsker du at være en del af?
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
En livsstil som en bedre ven
Ap. G. 2:1-4 Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor.
Præsentationens transcript:

Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse.

Mystik: ”at indvie” eller ”at lukke sig” det enkelte menneske oplever at dets sind fyldes totalt af en højere virkelighed  grænserne mellem jeget og omverdenen falder bort og en fornemmelse af absolut enhed opleves som den sande virkelighed. Den kristne mystik tager udgangspunkt i den kristne grundmyte: Gud blev menneske  erfaring af Gud gennem Kristus.

Paulus´møde med den opstandne Kristus (Ap. Gern. Kap 9) og Paulus omvendelse ses som forbillede

Saulus' omvendelse v1 Saulus fnyste stadig af raseri og truede Herrens disciple med mord; han gik til ypperstepræsten v2 og bad ham om breve til synagogerne i Damaskus for at fængsle dem, der hørte til Vejen, og som han kunne finde, både mænd og kvinder, og føre dem til Jerusalem. v3 Men undervejs, netop som han nærmede sig Damaskus, skinnede et lys fra himlen pludselig om ham. v4 Han faldt til jorden og hørte en røst sige: »Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?« v5 Han svarede: »Hvem er du, herre?« Han sagde: »Jeg er Jesus, som du forfølger. v6 Men rejs dig og gå ind i byen, så vil du få at vide, hvad du skal gøre.« v7 Hans rejseledsagere stod målløse; nok hørte de røsten, men de så ingen. v8 Så rejste Saulus sig op fra jorden, men skønt hans øjne var vidt åbne, kunne han ikke se. De måtte lede ham ved hånden og føre ham ind i Damaskus. v9 I tre dage kunne han ikke se, og han hverken spiste eller drak. v10 I Damaskus var der en discipel, som hed Ananias, og til ham sagde Herren i et syn: »Ananias!« Han svarede: »Ja, Herre!« v11 Herren sagde til ham: »Rejs dig og gå hen i Den lige Gade og spørg i Judas' hus efter Saulus fra Tarsus. For han beder, v12 og han har i et syn set en mand, der hedder Ananias, komme ind og lægge hænderne på ham, så han igen kunne se.« v13 Ananias svarede: »Herre, jeg har hørt af mange, hvor meget ondt denne mand har gjort mod dine hellige i Jerusalem. v14 Og her har han fuldmagt fra ypperstepræsterne til at fængsle alle dem, der påkalder dit navn.« v15 Men Herren sagde til ham: »Gå! For han er det redskab, jeg har udvalgt til at bringe mit navn frem for hedninger og konger og Israels børn, v16 og jeg vil vise ham, hvor meget han skal lide for mit navns skyld.« v17 Så gik Ananias, og da han kom ind i huset, lagde han hænderne på ham og sagde: »Broder Saul, Herren har sendt mig, Jesus, som viste sig for dig på vejen hertil, for at du igen skal kunne se og blive fyldt af Helligånden.« v18 Og straks var det, som faldt der skæl fra hans øjne, han kunne se igen, og han rejste sig og blev døbt. v19 Og han tog føde til sig og kom til kræfter. Apostelenes Gerninger kap. 9

Målet (foreningen med Gud) kan ske spontant eller over lang tid. Mystikerne vender sig bort fra verden  meditation og bøn giver koncentration og selvbeherskelse. Mediterer på trossandheder eller Jesu Kristi person. Den mystiske oplevelse beskrives som en tilstand hvor Gud har overtaget styringen – ledet af Gud – sindet gengiver som et spejl Guds billede. ”At bede ind i hjertet”.

Er særligt tilknyttet den katolske kirkes klostervæsen  forudsætninger for mystik. Stor tradition for mystikere. I den ortodokse kirke er mystikken en del af gudstjenestens liturgi. Ikonerne opfattes som tilbedelsesbilleder og meditationsobjekter. Kritik: kan opfattes som en udfordring til læren om Guds og menneskets væsensforskel eller ved at dyrke panteisme (Gud i alt).

I MESTERENS LYS I mesterens lys

Se interview med Ole Skjerbæk Madsen om I mesterens lys Ole Skjerbæk Madsen