AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Mandag den 6. oktober 2008 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
EU Socialfondsprojektet
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Kursus for jobpakkeambassadører
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
VI VIL : – Velfærd, konkurrenceevne, sammenhængskraft HVAD ER vores udgangspunkt : –Arbejdsmarkedet –VEU ET FÆLLES ANSVAR : –Hvad kan AMU bidrage til.
Nyt fra TUR Fusion mellem HTS-A og DI TUR TEST – nu ”MULTITEST” Ny softwareleverandør fra august 2007 Grundlæggende kvalifikationsbevis – i drift Svendeprøverne.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Statistik Ledigheden for teologiske kandidater november 2010 i: - Hovedstaden44 - Sjælland10 På landsplan en ledighed på 5,87 pct.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Økonomi og Jura 19 Uddannelse lokalt Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
KUU – kombineret ungdomsuddannelse
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Jobrotation Medarbejdere på uddannelse – ledige vikarer i job.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Onsdag den 19. august 2009 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Oplæg om danskuddannelse
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia.
Arbejdsmarkedschef Michael Petterson Vejle Kommune Flygtninge i arbejde.
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sådan – gør vi… Sådan gør vi med modtageunge i Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Børn.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Alle I Uddannelse Altid AIUA Rikke Kirkensgaard Skive.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
Ufaglært til Faglært.
Rengøring og dansk for indvandrere
Præsentationens transcript:

AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009

Indhold Fakta om AMU´s tilbud Samarbejde om jobpakker mellem AMU og jobcentre

Hvad kan AMU tilbyde? AMU er et efter- og videreuddannelsessystem for ufaglærte og faglærte. Ca kursister i Mere end 2500 forskellig faglige kurser inden for alt fra truckkørsel til personlig pleje. Meritgivende. Særligt program for flygtninge og indvandrere. AMU udbydes på AMU-centre, tekniske skoler, handelsskoler, kombinationsskoler, SOSU-skoler, landbrugsskoler og hos private udbydere.

AMU-kurser Kurserne er indordnet under ca. 140 fælles kompetencebeskrivelser. (FKB) De forskellige udbydere har godkendelse til forskellige kompetencebeskrivelser. Eksempler på kompetencebeskrivelser inden for Efteruddannelsesudvalget for handel, administration, kommunikation og ledelses områder: Detailhandel, turist og rejse, handel og logistik.

Forudsætninger for at kunne deltage Bopæl (CPR-nr.) eller arbejde i Danmark Ved ordinære AMU-kurser uden supplerende dansk som andetsprog: Tilstrækkelige dansk- forudsætninger for at kunne få udbytte af undervisningen. Ofte omkring Prøve i dansk 2. Særlige tilbud til F/I – elementært dansk svarende til Prøve i dansk 1 eller 2.

Økonomi Beskæftigede betaler et deltagergebyr og kan få VEU- godtgørelse. Selvforsørgende, kan deltage mod betaling af deltagergebyr Lediges deltagelse og underhold finansieres af jobcentret.

AMU´s tilbud til flygtninge og indvandrere Enkelte arbejdsmarkedsuddannelser udviklet til flygtninge og indvandrere Særlige forløb for flygtninge og indvandrere Tilrettelægges på skolerne

Arbejdsmarkedsuddannelser for flygtninge og indvandrere Fire uddannelser i dansk som andetsprog, 1 – 40 dage Introduktion til et brancheområde (F/I), max. 40 dage Arbejdsmarked, it og jobsøgning (F/I), max. 40 dage Introduktion til arbejdsmarkedsuddannelserne (F/I) 3 dage Introduktion til det danske arbejdsmarked (F/I), 3 dage Almen fødevarehygiejne for F/I, 5 dage

Dansk som andetsprog Fagunderstøttende dansk for F/I, max. 10 dage, kan afkortes frit. Dansksproglige forudsætninger svarende til min. Prøve i dansk 1. Kan ikke udbydes enkeltstående. Dansk som andetsprog for F/I, basis, max. 40 dage Dansksproglige forudsætninger svarende til min. Prøve i dansk 1. Dansk som andetsprog for F/I, alment niveau, max. 40 dage Dansksproglige forudsætninger svarende til at have gennemført det meste af, evt. bestået Prøve i dansk 2. Dansk som andetsprog for F/I, udvidet niveau, max. 40 dage. Dansksproglige forudsætninger svarende til som minimum at have bestået Prøve i dansk 2.

Særlige uddannelsesforløb - byggeklodser Ordinære arbejdsmarkedsuddannelser Arbejdsmarkedsuddannelser udviklet til flygtninge og indvandrere Enkeltfag optaget i de fælles kompetencebeskrivelser Praktik

Særlige uddannelsesforløb - rammer Overlap mellem dansk som andetsprog og den øvrige faglige undervisning er et krav, når dansk som andetsprog indgår i et særligt forløb. Overlap i min. ¼ og max. 1/3 af danskundervisningen. Varighed af arbejdsmarkedsuddannelser kan forlænges med op til 25 pct. Praktik max. 12 uger i alt Ingen begrænsninger i forhold til sammensætning eller varighed Koordinationstakst tilknyttet

Særligt uddannelsesforløb - eksempel med køkken og kantine Varighed 26 uger inkluderet 12 ugers praktik Introduktion til et brancheområde for f/i Arbejdsmarked it og jobsøgning for f/i Almen fødevarehygiejne for f/i Ordinært kursus: Det kreative kolde køkken Ordinært kursus: Anretning af mad i cafeteria og kantine Ordinært kursus: Grundtilberedning i restaurant Ordinært kursus: Brød, kager og desserter i cafeteria Dansk som andetsprog i halvdelen af tiden

Fleksible muligheder Almen fødevarehygiejne 3,2 dage Almen fødevarehygiejne for F/I 5 dage Begge kurser kan efter behov kombineres med f.eks. AMU´s fagunderstøttende dansk som andetsprog. Kombineres mindst to AMU-kurser, har man et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb, hvor det enkelte kursus kan forlænges med max. 25%, hvis deltagerne har behov for mere tid for at nå målene.

Hvad kræver det at etablere uddannelse for F/I, herunder jobpakker, der ikke blot glider ind i ordinære tilbud? Lokalt samarbejde med jobcentre og evt. virksomheder og andre uddannelsessteder for lediges vedkommende. Nødvendigt at have stabile samarbejdsrelationer. Godt lokalt netværk. Håndholdt indsats, være afklaret om jobmuligheder. Realisme omkring af det kræver forberedelsestid for at lykkes. Ordentlig rekruttering og visitation, bl.a. ved hjælp af IKV (Individuel KompetenceVurdering)

Dilemmaer i samarbejdet mellem jobcentre og AMU Individuelle tilbud eller hold Få eller mange ledige med samme behov Kort planlægningshorisont eller lang Økonomiske rammebetingelser

Hvis I skal være på forkant Find ud af hvem, der udbyder kurser, der er relevante i forhold til jeres jobpakker. Tag kontakt og brug bl.a. jobpakkebeskrivelser. De fleste AMU-udbydere har uddannelseskonsulenter, der er ansvarlige for forskellige brancheområder. Vigtigt med opbakning på lederniveau både i AMU og jobcenter.

Hjælp til arbejdet med tilbud til indvandrere og flygtninge På finder du: Målene for de enkelte AMU-kurser for F/I, samt hvem der kan udbyde dem. Man kan også se udbydere på På under AMU’s hjemmeside (menupunktet Tosprogede) finder du bl.a.: Håndbog i AMU´s tilbud til flygtninge og indvandrere Inspiration til sprogtest i AMU AMU som genvej til job (pjece om AMU’s tilbud til ledige flygtninge og indvandrere) Det flyvende tæppe, nyhedsbrev