Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Gammelheds-Philosophy
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
TPG handleplans-skema
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
Det svære liv i en sportstaske
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Roskilde Tekniske Skole
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Skolereformen Overordnede mål:
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Skolereform august 2014………………
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Varighed 5½ minut Støtter Varighed 5½ minutter. Oktober 2012 Bag for en sag 3 skønne dage med: -hjemmekværnet mel, -brød der ikke hæver -rødbedefarvede.
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
Den gode patientrejse og det gode liv
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
Digitalisering i skolen - Skoleledelse 2.0 SkoleIntratræf 16. marts 2011 Lisa Holden Christensen.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Folkeskolereform 2014.
»En mand havde to sønner
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Mandag d. 27/8  Bo er syg, der er ingen vikar.  Børnene bruger vores nye fysiske rammer rigtig godt, de 3 lokaler på 200 gangen bliver indrettet så der.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2009.
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Voices of the unheard.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
7. klasse.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
HANS CHRISTIAN ØRSTED Lavet af: Emil og Astrid. FAKTA OM H.C ØRSTEDS LIV Hans Christian Ørsted han vidste ikke hvad han skulle bruge sit elektromagnetismen.
Lavet af: Emil og Astrid
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
- Kom tættere på dit barns skolegang
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Præsentationens transcript:

Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet Hvad kan folkeskolen og forældrene gøre for at fremme børns ikke-kognitive kompetencer? Anders Holm Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning I lang tid har mange forskere ment at vejen til succes gik gennem den enkelte persons IQ KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Intelligens består af to komponenter – ”gode” gener og gunstige miljøpåvirkninger – begge dele er der mere af i social gruppe 1 end i social gruppe 5 KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Mere og mere af det gode liv Mere og mere intelligens KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning IQ gør det ikke alene – ikke kognitive kompetencer er også meget vigtige! Hvad er det så for nogle kompetencer? Det er ikke at kunne spille guitar – male – eller vide noget om Noréns sidste stykke – det er nemlig også langt hen ad vejen IQ i forklædning KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Det er først og fremmest flid – omhyggelighed – og evnen til at udskyde behov KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Den berømte skumfidustest – se selv på You tube! Barnet (2-3 år) i testen får en skumfidus. Herefter får barnet at vide at nu går den voksne et øjeblik – for at komme tilbage om 2 minutter – hvis barnet endnu ikke har spist skumfidusen når den voksne kommer tilbage så får barnet endnu én. Denne test som blev udført første gang af amerikanske psykologer for 20-30 år siden har vist sig at være en god prædiktor for hvor godt børnene senere klarer sig mht. uddannelse, erhvervskarriere, parforhold og livskvalitet…… KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Mere og mere af det gode liv Mere og mere flid, samvittighedsfuldhed, behovsudskydelse….. KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Hvis flid og intelligens er så godt – og til dels arveligt – hvorfor er så nogle af os født med anlæg der ikke giver samme gode egenskaber? Det ved jeg ikke Arbejdsopgaverne har ændret sig siden mennesket blev skabt Naturen laver eksperimenter – hvis vi alle blev født med præcis samme arveanlæg ville vi ikke udvikle os som organisme – vi ville stadig være vandgopler! KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Ok – det er godt både at være flittig og intelligent. Men hvad skal vi bruge det til? Det har vist sig at både flid og intelligens er noget man kan ændre hos især mindre børn. Amerikanske lodtrækningsforsøg har vist at udsatte børn der får intensiv omsorg udvikler sig bedre på især de ikke kognitive områder (flid og alt det der …..). KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Det viser sig endda at flid er en (den) vigtigste faktor bag elevernes faglige kompetencer. Men hvordan fremmer man flid? Mmmmm – det er der vist ikke rigtig nogen der ved. Litteraturen peger på forskellige former for politikker der har en effekt på elevernes faglige kompetencer – måske gennem mere flid: KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning

KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning Præstationsløn til lærerne, (Lavy 2002, 2012, Podgursky og Springer (2009), Ballou (1999), Figlio og Kenny (2006), Glewwe et al. (2003) Faglig overvågning af eleverne (test – og handling!), fx Harlem Charter Schools Dialog og feedback til eleverne (” Feedback has been shown to be one of the most significant activities a teacher can engage in to improve student achievement (Hattie, 1992)), Losick, et al (2011) Lektier, Eren og Hendersen (2006), Macmullen (2008), Macmullen og Busscher (2009) Ensartede faglige mål, Bishop (2004) Små klasser  påvirker faktisk ikke-kognitive færdigheder, Dee and West (2009) KL-konference om at forandre folkeskolens overbygning