Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Game maker.
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Lederudvikling.
- gennem Marte Meo metoden
God trivsel = God læring
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
At være it-fremmed Gertrud Øllgaard NIRAS Digitalt Landsmøde
NemID = den nye digitale signatur
Computerens anatomi.
Alléskolen. Skolen - 12 elever pr. klasse - 30 t. pr. uge incl. lektiehjælp - 2 lærere til hver klasse - Kontaktlærer til sagsbehandelere m. fl.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Konference Vejle Bibliotekerne, 9. november 2011 Marianne Mazaheri, Digitaliseringsstyrelsen, FM Nicholas Falck Lund, ØIM Kursisters barrierer overfor.
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Datasikkerhed og Kryptologi Ivan Damgård, Datalogisk Institut, Århus Universitet.
Procesværktøjer.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Digital Post – kommunikationen til borgerne
At tale om sexualitet.
Relationelle Kompetencer
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
OPDAG bibliotekerne i Odense - grydeklare tilbud til skolerne.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
EMPOWERMENT baner nye veje i guldborgsund kommune
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Tak for invitationen Christina sylvest Projektleder i
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Social Farming Dagens program / citat NUZO
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Opfylder vi kursisternes behov?
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Kan man få indflydelse på en lov?
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014

At flytte et menneske ”At man, naar det i Sandhed skal lykkes en at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.” (Kierkegaard) ”Ak, af alle Fjender er maaske Vanen den lumskeste” (Kierkegaard) Et menneske skal frivilligt lade sig flytte eller også skal det lokkes. Lærerens belønning og selvbelønning.

Kunsten at gøre indviklede ting simpel Hjemmesider Ensartethed Overblik detalje. Fragmenter bliver til helheder (inde i hovedet) Noget at hæfte ting på. (300 gange) Se, høre og mærke.

I forhold til IT – den allersvageste gruppe Gruppen er helt udenfor IT-verdenen - Har ikke været på nettet - Kan ikke bruge en computer - Oplever intet behov for at lære IT - Lever godt uden IT og oplever ikke IT som en hjælp. Motivationen ligger i at finde ud af, hvad IT kan gøre nøjagtigt for dem. Lytte til interesser og behov. Primært fokus på muligheder og lade det tekniske ligge i første omgang.

IT-fremmede – er i tvivl, om IT er for dem Gruppen i indgangen til IT-verdenen. - Gruppen har prøvet at bruge en computer. - Har set internettet blive brugt. - Bruger ikke IT-regelmæssigt - Gruppen er meget bange for at gøre noget forkert. Karakteristisk for gruppen er, at de føler sig dumme og at de er alt for langsomme til at lære IT. Har af og til lyst til at opgive. God idé at etablere genveje og lave en masse små øvelser, der giver succes. Understrege at det er umuligt at ødelægge noget.

IT-gruppen, der skal beroliges/opmuntres Gruppen kender nogle arbejdsgange på computer. - Bruger computer på egen hånd også internettet. - Gruppen arbejder i nøjagtig de samme arbejdsgange hver gang. - Gruppen er bekymret, når det gælder deres personlige data. Gruppen er glade for IT og kan se nytten af hjælpemidlet. De kan med fordel lave nogle favoritter og prøve fx Borger.dk Man skal være backup, når de afprøver NemID og netbank. De skal lære om sikkerhed og vigtigheden af at logge ud og lukke browser.

IT-gruppen – mere af den positive historie - Gruppen - der er nået længst. -Gruppen bevæger sig frit på internettet. - Prøver sig frem og prøver at finde nye forbindelser - IT opleves som et hjælpemiddel - IT kan stadig integreres mere Gruppen er godt på vej, og de skal inspireres til at se endnu flere muligheder. Fortsat overbevise i forhold til sikkerhed af egen computer og egen praksis.

Digital Post med det offentlige.

Målet – at flest mulige borgere er selvforvaltende. Barriere nedbrydning og motivationsopbygning – vores udfordring. Vi er forskelligt indrettet, når vi skal lære: Del, del – til helhed Hel – del - hel Hvad gør vi for at komme i mål? Hvad gør vi for at nå den enkelte?