Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen København
Bevægelser og tendenser New Public Management (slut 80 – 90’erne) Reformer i den offentlige sektor: -Decentralisering af ledelsesansvar, målstyring, brug af IT i sagsbehandlingen, -Output- og resultatfokus Institutionelle reformer: -Opsplitning af den offentlige sektor i mindre resultatenheder, adskillelse mellem bestiller og udfører -Inddragelse af private virksomheder gennem udlicitering, dannelse af statslige aktieselskaber, privatiseringer -Markedsgørelse indenfor ydelser og services
”Responsive stat” (velfærdssamfund) / (Velfærdsministeriet) - Pengene skal følge borgernes valg Det refleksivt moderne Det hyperkomplekse informationssamfund Bevægelser og tendenser
’Nye opgaver’ i institutionen Økonomistyring Nye ledelsesformer og organisation Udvikling og evaluering Markedsføring / beskrive, forklare, begrunde, legitimere handlinger og ydelser …i lyset af Ressourcer? Metoder? ”Råderum?”
Den forhandlede modernisering Det økonomiske rationale: konkurrencedyg- tighed! hel eller delvis markedsgørelse Det politiske rationale: ressourceudnyttelse eller -besparelse, decentralisering/ centralisering Det faglige rationale: værdi i kerneydelsen Forandrings- processer
Dilemmaer hos den offentlige omsorgs- og relations-arbejder NærhedDistance Det ønskeligeDet mulige BehovRessourcer TilvalgFravalg
De kompetente ’klienter’ (brugere) What’s in it for me? De nye ressourcestærke brugere stiller krav! De ’svage’ brugere bliver ’overset’! Legitimationspres fra de kompetente brugere kortsigtede differentierede løsninger frem for langsigtede helhedsorienterede strategier ”Den ideelle bruger er ikke længere den afmægtige, hjælpeløse, men den ansvarlige, hjælpesøgende. Denne nye rolle forlener brugerne af de offentlige ydelser med en ny form for værdighed, men inviterer også til en ny form for selektion mellem de ’stærke’ brugere – ’de kompetente klienter’ – der har ressourcerne til at udnytte de offentlige tilbud optimalt og de ’svage’ brugere, der ikke har dette overskud” (K. Hjort, 2006:60)
Litt. Lars B. Kaspersen (1995): ’Anthony Giddens – introduktion til en samfundsteoretiker’. Kbh.: Hans Reitzels Forlag Katrin Hjort (2006): Modernisering af den offentlige sektor, Roskilde Universitetsforlag