Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er internationalisering
Advertisements

‘Compacts’ i konkurrencestaten
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Medborgerskab – på sporet
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Ledelse i det offentlige En udfordring på alle niveauer
Hvor er KFUM’s Sociale Arbejde på vej hen?. Hvad vil det offentlige? Nye udfordringer? Nye muligheder? Nye vilkår? Tendenser? Det er vi!
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Samlet udbud - Hvad er det?
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Offentlig ledelse New public management
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Statens frivillighedspolitik
Kodeks for offentlig topledelse
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Etiske problemer i forhold til personlig udvikling Mange af metoderne har et religiøst indhold. Hvordan håndhæver man sin personlige integritet? Hvem taler.
Landsbystrategier Borgerinvolvering i Spøttrup Kommune.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Frivillighed på kommando findes ikke
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
SKAL MAN VÆRE RASK FOR AT VÆRE SYG? Social ulighed i sundhed og nye krav til klientkompetencer Katrin Hjort, Professor dr.phil. Syddansk Universitet.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
FOA-Leder Landsmøde 2012 Kolding, 7. juni FOA – Et lederfagforbund ”Beretning” om Hvad har fyldt i lederarbejdet? Velfærdsledelsesdagsordenen De.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
MÅL- OG RESULTATSTYRING
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
AFFECTIVE WORK and Professional Ethics
© Performance Management – moderne ledelse i praksis
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
©Samskabelse og capacity building i den offentlige sektor
Hans Reitzels Forlag.
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Er der et liv efter New Public Management?
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen København

Bevægelser og tendenser New Public Management (slut 80 – 90’erne) Reformer i den offentlige sektor: -Decentralisering af ledelsesansvar, målstyring, brug af IT i sagsbehandlingen, -Output- og resultatfokus Institutionelle reformer: -Opsplitning af den offentlige sektor i mindre resultatenheder, adskillelse mellem bestiller og udfører -Inddragelse af private virksomheder gennem udlicitering, dannelse af statslige aktieselskaber, privatiseringer -Markedsgørelse indenfor ydelser og services

”Responsive stat” (velfærdssamfund) / (Velfærdsministeriet) - Pengene skal følge borgernes valg Det refleksivt moderne Det hyperkomplekse informationssamfund Bevægelser og tendenser

’Nye opgaver’ i institutionen  Økonomistyring  Nye ledelsesformer og organisation  Udvikling og evaluering  Markedsføring / beskrive, forklare, begrunde, legitimere handlinger og ydelser …i lyset af Ressourcer? Metoder? ”Råderum?”

Den forhandlede modernisering Det økonomiske rationale: konkurrencedyg- tighed! hel eller delvis markedsgørelse Det politiske rationale: ressourceudnyttelse eller -besparelse, decentralisering/ centralisering Det faglige rationale: værdi i kerneydelsen Forandrings- processer

Dilemmaer hos den offentlige omsorgs- og relations-arbejder NærhedDistance Det ønskeligeDet mulige BehovRessourcer TilvalgFravalg

De kompetente ’klienter’ (brugere)  What’s in it for me?  De nye ressourcestærke brugere stiller krav!  De ’svage’ brugere bliver ’overset’!  Legitimationspres fra de kompetente brugere  kortsigtede differentierede løsninger frem for langsigtede helhedsorienterede strategier ”Den ideelle bruger er ikke længere den afmægtige, hjælpeløse, men den ansvarlige, hjælpesøgende. Denne nye rolle forlener brugerne af de offentlige ydelser med en ny form for værdighed, men inviterer også til en ny form for selektion mellem de ’stærke’ brugere – ’de kompetente klienter’ – der har ressourcerne til at udnytte de offentlige tilbud optimalt og de ’svage’ brugere, der ikke har dette overskud” (K. Hjort, 2006:60)

Litt. Lars B. Kaspersen (1995): ’Anthony Giddens – introduktion til en samfundsteoretiker’. Kbh.: Hans Reitzels Forlag Katrin Hjort (2006): Modernisering af den offentlige sektor, Roskilde Universitetsforlag