Dansk udtale Danska hér og nú – 12. mars 2010 Félag dönskukennara

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Hvordan kan islændingene komme til at lyde mere danske
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Progression i de større skriftlige opgaver:
Politisager En multimedia-opgave.
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Hej hund
Sprogpakken Tosprogede.
Taskbaseret sprogundervisning
Læsning og læseprocesser II
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
De sidste undervisningstimer
Finanskrisen.
CAMPUSSKOLEN.
Sådan underviser vi i stavning
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Webstatistik Benedikt Jónsson Webredaktør
Grammatik hvorfor og hvordan?
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Studieretningsprojekt
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Komma Sådan sætter du komma.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Hvornår bruger man hvad?
Program for orienteringsmøde d. 23. januar 2014 kl Velkomst og orientering/ Karin Hestbech 1. Elever og lærere fortæller om undervisning.
Præsentation af teorien transfer
Suppler din uddannelse med et fag eller et semester et andet sted Meritdelen Workshop om merit- og udlandsophold, v/ Studievejledningen onsdag den
Sprogcenter Vejle - i dialog med verden.
X LukKlik på et niveau! Velkommen Vælg sværhedsgrad: 1.Jeg kender intet til PowerPointJeg kender intet til PowerPoint 2.Jeg kender lidt til PowerPointJeg.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Står i stedet for et navn
Det danske alfabet Bolette Høeg Koch 2010.
Danmark i et globalt arbejdsmarked
X LukKlik på et niveau! Velkommen Vælg sværhedsgrad: 1.Jeg kender intet til PowerPointJeg kender intet til PowerPoint 2.Jeg kender lidt til PowerPoint.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Planlægning - TD.  Over 3 meterOffentlig zone  Ca. 1,2 – 3 meterSocial zone  Ca. 40 cm – 1,2 meterPersonlig zone  Mindre end 40.
Cefu-oplæg v/ Jørgen Blond, UUV Køge Bugt Ideer til at give den udsatte unge CHANCEN Til at udvikle sine talenter – ressourcerne er der! Ideer.
2 – 3 – 4 ORD Alle kan lære….at læse.
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
Større Skriftlig opgave
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Når børn skriver sig til læsning
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Nota Nationalbibliotek NN Nila Korzen. Dagsorden Hvad er Nota og hvem kan blive brugere? Bøgerne Formaterne Særlige services Nærmeste fremtiden Kort introduktion.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Læsning.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Indhold Hvad er Actio? Mundtlig fremførsel af talen Svært at beskrive og systematisere Artikulation Tempo og Pausering Styrke Melodik Klang
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Ari Páll Kristinsson Ari Páll Kristinsson Háskóli Íslands Stofnun Árna Magnússonar í íslenskum fræðum 3. september 2009 Ari Páll Kristinsson På hvilken.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Interview-teknik.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Workshop c Pernille Hargbøl Madsen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Dansk udtale Danska hér og nú – 12. mars 2010 Félag dönskukennara v. Lisbeth Egerod Hubbard Háskóli Íslands, menntavísindasvið

Dansk udtale og islandske skoleelever 1 Hvad er svært ved dansk udtale for islandske skoleelever? 2 Hvordan kan man undervise islandske skoleelever i dansk udtale?

Dansk udtale - udvikling http://www.staff.hum.ku.dk/ce/mom/ svækkelse konsonanter -p (kopper) -t (otte) -k (ikke) konsonanter i slutningen af ord (dug/du) vokaler -e (tale) bortfald vokaler -e med svagt tryk (spise) stavelser sidste stavelse (kører)

Udtale en dobbelt udfordring At forstå At blive forstået

Udtale oversigt Prosodi Enkeltlyd tryk (-grupper) tonegang vokaler Hvad vil du have at spise? tonegang ♫ stød hun/hund Enkeltlyd vokaler konsonanter halvvokaler vej gerne hav

Udtaleundervisning stadier perception – kan jeg opfatte og skelne? reproduktion – kan jeg gentage? produktion – kan jeg producere i en styret sammenhæng? spontan tale – kan jeg tale frit?

Udtaleundervisning ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ → Lyttemateriale ← ↑ Udtale påvirkes af: modersmål skrift ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ → Lyttemateriale ← ↑

Udtaleundervisning mål Dansk som fremmedsprog i Island: 7.kl: hv-, hj-, ø 8.kl: y, æ, ld, nd 9.kl: u, i, -ig, -ej, -eg 10.kl: e, a/e Slutmål: viti hvernig hann getur stuðlað að eigin framförum i málanáminu geri sér grein fyrir helstu einkennum talmáls og ritmáls Dansk som andetsprog i Danmark: laveste trin: Bevidsthed om egne problemer Opmærksomhed på forskel mellem skrift og lyd Reduceret udtale i almindelige småord – de, det, der, jeg, osv. e-assimilation i almindelige ord og forbindelser – uge, jeg er, osv. Opmærksomhed på ord- og sætningstryk Rytmiske helheder – jeg kommer fra Island Opmærksomhed på lange lyde

Dansk udtaleundervisning litteratur Læseplan for dansk i grundskolen i Island http://bella.mrn.stjr.is/utgafur/AGerlendtungumal.pdf Dansk udtale – en undervisningsvejledning Se målsætninger for undervisning i dansk udtale her Se undervisningsforslag her Se litteraturliste her http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/danskuddannelse/andet/2008/dansk_udtale.pdf Dansk udtaletræning på nettet http://www.danskabc.dk/ http://www.basby.dk/udtale.html