Seniorbofællesskabet Kløvermarken. Hovedoverskrifter Mangeartede bofællesskaber Visioner Kløvermarkens visioner Justering af visioner Succes-kriterier.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Konklusion på Workshop om sindslidende
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Ebbe Henningsen Landsformand At være pårørende – håb og muligheder.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
God trivsel = God læring
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Skolereform august 2014………………
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Hvad gør livet så værdifuldt
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Cheflæge Jørgen Lund Stressklinikken.dk Købmagergade 57, 1150 København K.
Kulturer og værdier i det palliative felt
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvad gør livet så værdifuldt
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
Bebyggelse – Hjortefarmen - Jonstrup
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Hva er god klasseledelse ?
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Fritidspas.
Hvad skal vi tænke igennem og beslutte ? Strategi for Højbjerg Badmintonklub frem mod 2010 Opgave.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Velkommen til informationsmøde om Seniorbofællesskabet Laanshøj
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Seniorbofællesskabet Laanshøj Furesø Kommune Maj 2015
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Samskabelse - brug dit naturparkråd som afsæt for nye projekter.
Mere liv i Støvring Temagruppe: Tove Ottsen Ove Ottesen Tina Astrup David Hansen Inga Hansen Bjarne H. Jensen Benedikte K. Jensen.
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
Naboskabsundersøgelse Skt. Klemens Resultater og idéer 2. marts 2010.
Aarhus 16.marts Karen Skou. Se alt her: r/sider/Danmark-spiser-sammen.aspx
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Lederrollen Hvad betyder mest? Hvad er hjælpsomt? Hvor er der barrierer? Dig selv og din lederrolle Din egen leder Dit netværk Dem du leder Dine leder.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Kristen identitet i arbejdslivet
Opsamling på de fire klyngemøder v. Jeanette Lund
Klassesamtale om resiliens
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Hvad gør livet så værdifuldt
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Seniorbofællesskabet Kløvermarken

Hovedoverskrifter Mangeartede bofællesskaber Visioner Kløvermarkens visioner Justering af visioner Succes-kriterier

Kilde: Danmarks Statistik

Hvor ønsker seniorer at bo? Lejebolig Tæt på indkøb, familie, venner og smuk natur Fremtidssikret Bofællesskab >< Naboskab Sydeuropa ”Alderdomshjem”

Nutidens Seniorer Ældrebilledet er ikke statisk En broget aldersgruppe Forskellige behov og ønsker for boligen

Erfaringer fra seniorbofællesskaberne Mange vellykkede projekter Desværre har en del projekter også været præget af usikkerhed om: Beliggenhed og ejerform Økonomi Det sociale fællesskab Tidsplanen

Tryghed En væsentlig faktor når seniorbofællesskabet vælges som boform er tryghed Tryghed er væsentlig på mange områder: Tryghed ved at vide at man har råd til boligen Tryghed ved at man fysisk kan magte boligen og haven Og ikke mindst trygheden ved at bo med ligesindede i et godt naboskab

Seniorbofællesskabets indre rammer Der er mange beslutninger der skal træffes samt anskuelser og synsvinkler der skal vendes i forhold til livet i et seniorbofællesskab Hvem kan bo i seniorbofællesskabet? Hvad vil vi mødes om og hvor ofte? Skal vi have en husorden? Hvem træffer beslutninger i seniorbofællesskabet? Hvad skal fælleshuset og fællesarealerne indeholde? Hvad kan/vil vi hjælpe hinanden og os selv med?

Kløvermarkens visioner Aktiviteter: Danse sammen én gang om måneden Gåture i grupper - motion Fælleshuset skal være et centralt sted - gerne med fælles bogbestand og med indretning af PC-værksted og hobbyværksted. Fællesspisning middag en gang månedligt alle deltager Fællesspisning middag en – flere gange ugentligt frivilligt Dagligdag i fælleshuset alle deltager (i noget) Tage sin frokost over i fælleshuset Aviser, ugeblade TV Spil (bridge, billard, klunse om øller,- - ) Sy og strikke

Kløvermarkens visioner Omsorg for hinanden og vore omgivelser Sikkerhed mod ensomhed Tryghed Gensidig hjælpsomhed Fællesskab – netværk. At komme hinanden ved Tolerance Nye udviklingsmuligheder Kulturelt fællesskab Nogen at grine sammen med At bo godt og smukt. Privatlivets fred Gensidig respekt – også ved et nej At alle yder efter evne Gode daglige vaner.

Ønsker og praksis Løbende evaluering af aktiviteter Holde fast i traditioner og aftaler så længe de giver mening Sætte nyt i stedet, så fællesskabet ikke skal dø ud

Livet i Kløvermarken Fordele ved livet i Kløvermarken >< Ting jeg kunne ønske anderledes

Samværdsidealer Familiært/kollektivistisk samværdsideal Individualistisk samværdsideal Graden af fællesskab Det sociale fællesskab som velsignelse eller forbandelse

Succes-kriterier Man har det godt med beslutningen (også næste morgen) Retfærdig behandling. Fairness Holdbar beslutning Alle har fået noget, og tabene er til at leve med Skaber mere tillid til næste gang der skal træffes beslutninger i gruppen