F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Afdeling for Specialfunktioner
Psykoedukation til unge i OPUS
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Ved sous- chef Said Akrim
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
Unge med ADHD Skive Kommune April 2009
ADHD hos unge og voksne Munkebo den Erik Pedersen Overlæge
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Temadag Funktionelle lidelser.
ADHD- også alt det andet !
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
ADHD -BEHANDLINGEN AF DEN
Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
HVORFOR ER DIAGNOSER SÅ VIGTIGE?
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Hospicedagcenter – et nyt palliativt tilbud ? Patientforløb for kræftpatienter i region Midtjylland Hospice Djursland 28.maj 2008.
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Pakkeforløb i psykiatrien
Lægens rolle Foretage psykisk vurdering Iværksætte behandling
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Stress En folkesygdom?.
Inklusion og Specialviden
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
ADHD..
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Post traumatisk belastningsreaktion
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Demens set fra Geronto- /Neuropsykiatrisk Ambulatoriums perspektiv
Post traumatisk belastningsreaktion
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Psykiater i Opus og Opsøgende Psykoseteam Åbenrå
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Præsentationens transcript:

F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed ADHD/ADD F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed

Velkommen Velkommen Lottesophia Gordon, psykolog, Rusmiddelpsykiatri og ADHD MA3, AUH Risskov Baggrund for oplæg

Program Kl.10-12 incl. pause og spørgsmål Hvad er ADHD (hos voksne)? Comorbide lidelser/differentialdiagnostik Behandling Forløb ved MA3

Diagnostiske kriterier ICD-10 F90 (+F98.8) Opmærksomhed (koncentration) Hyperaktivitet (uro) Impulsivitet (utålmodighed)

Opmærksomhed Opmærksomhedsforstyrrelse på min. 6 af følgende områder: Kan ikke fæstne opmærksomhed ved detaljer, laver skødesløse fejl. Kan ikke fastholde opmærksomheden ved opgaver eller leg. Synes ikke at høre, hvad der bliver sagt. Kan ikke følge instrukser eller fuldføre opgaver. Kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter. Undgår eller afskyr opgaver som kræver vedholdende opmærksomhed. Mister blyanter, bøger, legesager eller andre ting, som er nødvendige for at udføre opgaver og aktiviteter. Lader sig let distrahere af ydre stimuli. Er glemsom i forbindelse med dagligdagsaktiviteter.

Hyperaktivitet B. Hyperaktivitet på min. 3 af følgende områder: Uro i hænder eller fødder, sidder uroligt. Forlader sig plads i klassen eller ved bordet. Løber, klatrer, farer omkring på en utilpasset måde. Støjende adfærd ved leg, har vanskeligt ved at være stille. Excessiv motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre.

Impulsivitet C. Impulsivitet på min. 1 af følgende områder: Svarer før spørgsmål er afsluttet. Kan ikke være på, at det bliver deres tur. Afbryder eller maser sig på. Taler for meget, uden situationsfornemmelse.

Øvrige kriterier D. Begyndelsesalder < 7 år. E. Forstyrrelserne optræder i flere forskellige situationer, f.eks. både i skolen og hjemmet såvel som ved klinisk undersøgelse. F. Forstyrrelsen forårsager betydelige vanskeligheder eller vanskeliggør sociale, skole- og beskæftigelsesmæssige funktioner. G. Vanskelighederne skyldes ikke affektive lidelser (F30- F39), angsttilstande (F40-41) og opfylder ikke kriterierne for F84.-

Variationer - Jvf DSM-IV Betegnelsen ADHD stammer fra DSM-IV (3 variationer) Både opmærksomhedsproblemer, hyperaktivitet og impulsivitet (AttentionDeficitHyperactivityDisorder) Primært opmærksomhedsproblemer (AttentionDeficitDisorder) Primært hyperaktivitet/impulsivitet

ADHD hos voksne Diagnosekriterier til børn Løber, klatrer, farer omkring på en utilpasset måde. Støjende adfærd ved leg, har vanskeligt ved at være stille. De fleste vokser (formodentlig ikke) fra det (ca. 25% + 25% remission). Diagnose vha. retrospektivt interview og indhentning af sagsakter. Forstyrrelsen skal betragtes på et spektrum og ses i relation til personens øvrige ressourcer/begrænsninger.

Forhold der spiller ind på graden/udviklingen af forstyrrelse Begavelse (kompensationsstrategier) Social støtte/netværk Rammer under opvæksten Personlighed Misbrug Comorbide lidelser

Comorbide lidelser/differentialdiagnostik Affektive lidelser Angstlidelser Autismespektrumforstyrrelser Misbrug Personlighedsforstyrrelser Søvnforstyrrelser - Andre samtidige lidelser er snarere reglen end undtagelsen - Mange andre lidelser har tilsvarende symptomer (udelukkelsesdiagnose - OBS! varighed)

Sociale forhold Lavere uddannelsesniveau Mange skift i aktiviteter/jobs Mange partnerskift/brud i forhold Øget risiko for kriminalitet Øget risiko for misbrug Øget risiko for tidlig graviditet m.m.

Behandlingsmuligheder Kost/motion Psykoedukation Medicin Socialpædagogisk træning Coaching Mentor Evt. psykoterapi ved comorbide lidelser

Forløb ved MA3 Henvisning fra egen læge eller anden specialafdeling Blodprøver og EKG ved egen læge Udredning ved sygeplejerske, læge eller psykolog Konference med psykiater vedr. fund og behandlingsmuligheder Afslutningssamtale med anbefalinger til tiltag i andet regi eller tilbud om samtale med læge med henblik på drøftelse af medicinske behandlingsmuligheder Tilbud om psykoedukation i gruppe ved ADHD Medicinsk behandlingsopstart og optimering Afslutning til videre opfølgning ved egen læge Opfølgning efter 3, 6 og 12 måneder.

Udredningspakke MA3 1. samtale - Psykiatrisk forsamtale 2. samtale - Anamnese og fortsat diagnostisk udredning 3. samtale - ADHD-interview med pårørende Evt. 4. samtale - Yderligere diagnostisk udredning, SCID-II-interview... Evt. nærmere psykologisk udredning/testning - Diff. diagnose ift. begavelse, specifikke kognitive vanskeligheder....

1. samtale - Almen psykiatrisk forsamtale Henvisningsårsag/aktuelle klager Aktuelt socialt Aktuelt psykisk (MINI-screen) Aktuelt somatisk (+ blodprøver/EKG) KRAM Tidligere psykiatrisk Tidligere psykologisk udredning/PPR m.m. Medicin Dispositioner Hjemmeopgaver (ASRS, AUDIT, DUDIT, Koffein, Mestring og livskvalitet, SCID - II-spørgeskema

2. samtale - Anamnese og fortsat diagnostisk udredning Indsamling af spørgeskemaer Social anamnese (opvækstforhold, skole, uddannelse, arbejde, parforhold m.m.) Diagnostisk interview Tidligere behandlingsforsøg

3. samtale - ADHD-interview med pårørende Samtale med deltagelse af pårørende Tidlig anamnese (traumer, fysisk og psykisk udvikling) Tilbagemeldinger fra andre, herunder skole m.m. DIVA 2.0 - interview med patient og pårørende

Tværfaglig konference Diagnose Differentialdiagnoser Comorbide lidelser → Behov for yderligere udredning → Tilbagemelding om diagnostisk konklusion samt behandlingsmuligheder

Psykofarmakologisk behandling Methylphenidat (Ritalin, Ritalin Uno, Motiron, Medikinet, Equasym, Concerta) blokerer reabsorptionen af dopamin (og i mindre grad noradrenalin) og øger aktiviteten i pandelapperne. Methylphenidat virker i 2-12 timer, afhængig af formuleringen. Man anbefaler, at personen er dækket i det meste af sin vågne tid. Atomoxetin (Strattera) blokerer generelt reabsorptionen af noradrenalin, og i præfontale cortex forhøjes både niveauet af noradrenalin og dopamin. Skal kun indtages én gang i døgnet. Atomoxetin anbefales hvis patienten samtidig er angst, og i visse tilfælde hvis ADHD symptomerne er kombineret med tics samt ved risiko for misbrug. Dextro-amphetamin blokerer ligeledes reabsorptionen af dopamin (og i mindre grad noradrenalin), men har tillige en direkte virkning på dopaminreceptoren. Virker i 3-6 timer. Dobbelt så potent som methylphenidat. Modafinil forøger neuronal aktivitet selektivt i hypothalamus, aktiverer tuberomammilære neuroner, der frigør histamin og aktiverer andre hypothalamiske neuroner, der frigør hypocretin. (Kilde: Medicin.dk)

Psykoedukation Pt. tilbydes psykoedukation i gruppe á fem sessioner med temaerne: 1. Hvad er ADHD? 2. ADHD og hjernen 3. ADHD i hverdagen 4. ADHD og pårørende 5. At leve med ADHD

Litteratur Et liv i kaos, Thomsen, Per Hove & Damm, Dorte, ADHD- Fra barndom til voksenalder, Almer, Glennie Marie & Sneum, Marie Mandel Adult ADHD, Kooij, Sandra J. J.