Information til nye forældreråd i 0

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Skolebestyrelsesvalg 2012
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Er det ikke noget i klassen?
Børnearbejde lavet af 4. klasse og lærer Stine B
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Trivselsgrupper for forældre
Den gode klasse Forældrenes rolle
Forædremøde den
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Forældremøder på Kalbyris
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Arbejde med at give børnene empati. Den gode stol. Kort og godt.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Forældremøder på Kalbyris
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
Forældremøde på Outrup Skole
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
Uge 7 Unge og seksualitet.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Læse/studiegrupper.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
8.CD Erritsø Centralskole Efterår 2012 MOBICATION.
AKT på Dybbøl Skolen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Trivselsarbejdet i klassen Program for forældremødet: Mål for klassen Ansvaret for klassens trivsel Årsager til mobning/ mistrivsel Dilemmaer og budskaber.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
- Når integration begynder i børnehøjde
Fleksible fællesskaber
KVU møde d. 25/november 2008 Peter november 2008.
Dialog om samarbejdet mellem jeres grupper/funktioner
Princip for kontaktforældre
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Store Magleby Skole Skoleåret 2017/2018
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Information til nye forældreråd i 0 Information til nye forældreråd i 0. klasse om opstart af ”Den gode klasse”

Køreplan 0. klasse opstart af ”Den gode klasse” August: nyt forældreråd vælges September: Ved 1. forældrerådsmøde deltager trivselsperson/”den gode klasse repræsentant” og planlægger 1. ”Den gode klasse-møde” Der indkaldes til 1. møde i november. Oktober/november Der afholdes børnemøde (den gode klasse for børn) ugen før 1. møde. Enten af klasselæreren eller trivselspersonen. Input gives til forældrerådet til brug på mødet. November: Første Den gode klasse møde. Trivselsperson eller repræsentant deltager og giver oplægget ”Den gode klasse 1. gang intro (ppt) og er bisidder ved første rundkreds der dannes umiddelbart efter introen. Forældrerådet aftaler i samarbejde med forældregruppen hvor tit arrangementet skal finde sted og om der skal laves andre arrangementer relateret til den gode klasse. Alt efter behovet kan man lave drenge/pige forældretiltag eller ad. Hoc møder hvis behovet opstår.

Noter til ordstyreren i rundkredsen (1). Hjælp til den gode klasse gennemførsel Det forudsættes herunder at man har set præsentationen den gode klasse 1. gang intro.ppt Noter til ordstyreren i rundkredsen (1). Regler: deltagerne markerer med håndsoprækning deltagerne taler for sig selv (”jeg” i stedet for ”man”) deltagerne må tale om alt, blot det siges på en ordentlig måde det er alles ansvar, at tonen er god (den måde forældrene snakker om hinanden, præger den måde børnene snakker med hinanden)

Noter til ordstyreren i rundkredsen (2). Ordstyreren skal: forholde sig neutral som ordstyrer sikre, at de der ønsker ordet, får det (inkl sig selv) holde fast i ”historien”, så der ikke trækkes irrelevante ting ind i debatten stille opklarende spørgsmål, hvis dette er nødvendigt gribe ind, hvis nogle af deltagerne ikke overholder reglerne (fx taler uden at have fået ordet, medens andre sidder med hånden oppe) give tid, så alle får mulighed til at tænke over de ”tilpas usædvanlige spørgsmål”

Når I kommer til ”Den gode klasse”: Sæt stolene i rundkreds Vælg ordstyrer (1. gang en fra forældrerådet) RUNDEN (barns navn og eget fornavn) samt hvad der optager barnet i øjeblikket. RUNDE 2 Snak om klassens trivsel og om aftalte enmer evt. emner fra børnemøde. Aftal nyt møde og hvem der er ansvarlig for indkaldelse og dagsorden