SANG RAVNENS Mandag den 7. december 2009 Oplæg med analyse og fortolkning af Per Nilssons Ravnens sang Rebekka, Trine, Mathias og Anders
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
DISPOSITION TILGANG OG METODE FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET TILGANG OG METODE
DISPOSITION HELHEDSTOLKNING FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET HELHEDSTOLKNING
DISPOSITION INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME
DISPOSITION DAVIDS UDVIKLING FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET DAVIDS UDVIKLING
DISPOSITION FORTÆLLERTEKNIK FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET FORTÆLLERTEKNIK
DISPOSITION RAVNEN FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET RAVNEN
DISPOSITION INTERTEKSTUALITET FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET INTERTEKSTUALITET
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
SVANTES LYKKELIGE DAG Tekst og musik: Benny Andersen, 1972
Se, hvilken morgenstund! Solen er rød og rund Nina er gået i bad. Jeg spiser ostemad. Livet er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar.
Blomsterne blomstrer op. Der går en edderkop. Fuglene flyver i flok når de er mange nok. Lykken er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar.
Græsset er grønt og vådt. Bierne har det godt. Lungerne frådser i luft. Åh, hvilken snerleduft! Glæden er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar.
Lykken er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar. Sang under brusebad. Hun må vist være glad. Himlen er temmelig blå. Det ka' jeg godt forstå. Lykken er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar.
kysser mig kærligt og går ind for at red' sit hår. Nu kommer Nina ud, nøgen, med fugtig hud, kysser mig kærligt og går ind for at red' sit hår. Livet er ikke det værste man har og om lidt er kaffen klar.
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
TILGANG OG METODE
Litteraturlæsning Subjektiv læser Objektiv tekst
Lærerfaglig tilgang ”I den lærerfaglige analyse, må man forsøge så vidt muligt, at skubbe sin egen subjektive læsning i baggrunden”
Børne- /ungdomslitteratur ”Bygger på en forskel mellem forfatter og modtager”
Nykritik Metoden her er nærlæsning Fra del til helhed og fra helhed til del - Begreberne form og indhold opfattes som en uadskillelig enhed
Fortolkningsfællesskabet
Opsamling Tilgang: Lærerfaglig Metode: Nykritisk m. fokus på fortolkningsfællesskabet
Fremgangsmåde MINDMAP
Analyse af Ravnens sang 7 dele Billeder af Ravnen ved hvert kapitel *Opbygning Komposition * Symboler: - ravnen - hvid(Ritva)/sort(David) - Gule plet - fugle symbol 7 kapitler Ravnen synger/fortæller om miljø Pip/kykynen 7 små afsnit - slutter 7.7.7 Bryd: Kapitel 5 som kommer i hele bogen i små kapitler - ved bålet Kundskabens træ 7.3 Johannes David Perspektivering til vores virkelighed ex. Benny Andersen - andre intertekster Samfundsmæssig diskussion Hvem lytter vi til??? Ungdomslitteratur Biblen: evangelisk opslagsværk Virgin Mary - Jomfru Maria * Personerne David - hovedperson Tove - lillesøster Hr. Johansen – far Ritva - hovedperson Ritvas moster – Kykynen forældre Valde - hans betydning Ken Nilsson Virgin Mary Rødder: Svensson 1-2-3 Linus: begår selvmord Marie K: linus’ kæreste Ravnen Tro, håb og kærlighed Digte Poesi Sprog Kærlighed David & Ritva Kap 7.3 Klimaks religionstime biologi historie hvem er du svar på spørgsmål JA Fortæller - hvem fortæller: David? Ex. Kap 7.7.6 spørgsmålstegn ved det der bliver fortalt Religiøse kontra humanist? engel valde Uvirkelig verden Refererer væk fra sig selv Dannelsesrejse Socialrealisme adobtivbørn kærlige søskende marked - lykkelig Ritva - kundskab Tema-motiv Miljø - klima Ravnens klima miljø - Linus selvmord - dø for klima 1.4 han faldt
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
HELHEDS- TOLKNING
Hovedtema: Davids dannelse / identitetsudvikling Emner: Klima, Kærlighed, meningen med livet, forholdet mellem godt og ondt… m.fl.
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
POST- MODERNISME
Hvornår?
15. juli 1972 kl. 15:31
Meningen Den store længsel mod mening og forløsning fra fremmedgørelse og angst, der ligger som et grundtema i modernistisk litteratur og kunst, er forældet og skal forlades. Hverdagen og det simple hyldes.
Individet Individet kan afprøve tilværelsens tilbud, spille de roller, det vil og gøre hvad der passer det. Alt er tilladt, og man kan bruge løs af referencer, som det behager en. Kontekst bliver relativiseret.
De store fortællingers død Det går op for mennesket at de store fortællinger og ideologier ikke eksisterer. Verden er blevet kompleks og fyldt med mange små for-tællinger, som ikke længere er universelle men lokale.
”Lad mig fortælle en anden historie ”Lad mig fortælle en anden historie. Jeg ved ikke, om det er muligt efter alt, hvad der er skrevet og sagt, men lad mig prøve alligevel.” Jan Kjærstad, Forføreren 1993
Sproget Den amerikanske forfatter Paul Auster taler om, at sproget er sin egen verden. Det er blot tegn, hvor relationen mellem tegnet og det, der henvises til, ikke eksisterer. Sproget er i den forbindelse blot noget forfatteren låner, hvorfor forfatteren er død.
”Whether it might have turned out differently, or whether it was all predetermined with the first word that came from the stranger’s mouth, is not the question. The question is the story itself, and whether or not it means something is not for the story to tell.” Paul Auster, City Of Glass 1985
Ismen i Ravnens sang 3 eksempler
Ismen i Ravnens sang 1
Ismen i Ravnens sang 1 Postmoderne litteratur er ekstrem legesyg og fyldt med referencer. Opbygningen af Ravnens sang og eksempelvis Val-des mange citater under-støtter ismens nærvær.
Ismen i Ravnens sang 2
Ismen i Ravnens sang 2 Mange postmoderne romaner forholder sig til sig selv som fortælling, de er såkaldte metaromaner. Fortælleren i Ravnens sang gør til tider opmærksom på sig selv som fortæller.
Ismen i Ravnens sang 3
Ismen i Ravnens sang 3 De store fortællingers død kommenteres ved David og Ritvas evne til at overhøre ravnens ”store fortælling.” Den komplekse verden fyldt med små fortællinger ses næsten visuelt ved at bladre igennem bogen.
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
DAVIDS UDVIKLING
1.2.3. (svensson, svensson & svensson) 4.2.7. (leg og død) Hun sukkede igen, og da de tre var forsvundet mellem standene, vendte hun sig mod os. Så var det, Tove sagde: - Du, må jeg spørge om en ting? Ritva nikkede. - Hvor gammel er du? spurgte Tove. Åhnej, åhnej, jeg vidste, hvad der ville komme nu, og jeg forsøgte med et arrigt blik at få Tove til at tie stille, men hun var totalt ligeglad med mig. Seksten, svarede Ritva. – Hvorfor spørger du om det? - Kunne du nogen sinde tænke dig, fortsatte Tove hastigt, - at du blev interesseret i en dreng, der var lidt yngre, end du er, jeg mener, blive forelsket i ham eller sådan? - Tove, hold op! Måtte tænke nu. Måtte tænke klart. Drømme er kun drømme. Tilbage til virkeligheden nu. Tilbage til opgaven. Arbejdet. Efterforskningen. Det var på tide at samle ledetrådene på tænke klart. Da standsede jeg på skovstien og begyndte at le. Jeg lo lige ud i luften, så fuglene i træerne over mig tav i forundring. Jeg lo, fordi jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille blomkvist i korte bukser, som lagde puslespil og ville læse mysterier. Som legede en sommerleg og for alvor tænkte: Opgaven. Arbejdet. Efterforskningen. Ha! Hahahaha … Jeg lo længe og befriende, men blev så pludselig tavs. Branden hos Johannes. Linus’ spring. Ritvas håbløshed. Det var alligevel ingen leg. Det handlede om liv og død. Side 34 Side 262
1.2.3. (svensson, svensson & svensson) 4.2.7. (leg og død) Hun sukkede igen, og da de tre var forsvundet mellem standene, vendte hun sig mod os. Så var det, Tove sagde: - Du, må jeg spørge om en ting? Ritva nikkede. - Hvor gammel er du? spurgte Tove. Åhnej, åhnej, jeg vidste, hvad der ville komme nu, og jeg forsøgte med et arrigt blik at få Tove til at tie stille, men hun var totalt ligeglad med mig. Seksten, svarede Ritva. – Hvorfor spørger du om det? - Kunne du nogen sinde tænke dig, fortsatte Tove hastigt, - at du blev interesseret i en dreng, der var lidt yngre, end du er, jeg mener, blive forelsket i ham eller sådan? - Tove, hold op! Måtte tænke nu. Måtte tænke klart. Drømme er kun drømme. Tilbage til virkeligheden nu. Tilbage til opgaven. Arbejdet. Efterforskningen. Det var på tide at samle ledetrådene på tænke klart. Da standsede jeg på skovstien og begyndte at le. Jeg lo lige ud i luften, så fuglene i træerne over mig tav i forundring. Jeg lo, fordi jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille blomkvist i korte bukser, som lagde puslespil og ville læse mysterier. Som legede en sommerleg og for alvor tænkte: Opgaven. Arbejdet. Efterforskningen. Ha! Hahahaha … Jeg lo længe og befriende, men blev så pludselig tavs. Branden hos Johannes. Linus’ spring. Ritvas håbløshed. Det var alligevel ingen leg. Det handlede om liv og død. Side 34 Side 262
7.6.6. (mr and mrs devil) 4.2.7. (leg og død) Kun her og nu. Glemme det, som var, og ikke lægge planer for fremtiden. Men naturligvis kan jeg ikke lade være med at spekulere. Naturligvis farer tankerne rundt i mit hoved. Mange spørgsmål står tilbage, og jeg har næsten ingen svar fået. - Hvad så med hende? Ritva vender sit måneblege ansigt mod mig. - Virgin Mary? - Mm, nikker jeg. – Hvem er hun så? - Et rockidol, svarer Ritva. – Måske et forhenværende rockidol. - Ja, ja, men jeg forstår ikke, hvad hun havde med sagen at gøre. Hvad havde hun og Ravnen sammen? Det forstår jeg overhovedet ikke. - Det gør jeg heller ikke, indrømmer Ritva. Og tilføjer efter nogle minutters tænken i tavshed: - Måske kommer vi til at forstå det lidt efter lidt. Måske ikke. Måske behøver man ikke at forstå alting. Måtte tænke nu. Måtte tænke klart. Drømme er kun drømme. Tilbage til virkeligheden nu. Tilbage til opgaven. Arbejdet. Efterforskningen. Det var på tide at samle ledetrådene på tænke klart. Da standsede jeg på skovstien og begyndte at le. Jeg lo lige ud i luften, så fuglene i træerne over mig tav i forundring. Jeg lo, fordi jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille blomkvist i korte bukser, som lagde puslespil og ville læse mysterier. Som legede en sommerleg og for alvor tænkte: Opgaven. Arbejdet. Efterforskningen. Ha! Hahahaha … Jeg lo længe og befriende, men blev så pludselig tavs. Branden hos Johannes. Linus’ spring. Ritvas håbløshed. Det var alligevel ingen leg. Det handlede om liv og død. Side 467 Side 262
7.6.6. (mr and mrs devil) Kun her og nu. Glemme det, som var, og ikke lægge planer for fremtiden. Men naturligvis kan jeg ikke lade være med at spekulere. Naturligvis farer tankerne rundt i mit hoved. Mange spørgsmål står tilbage, og jeg har næsten ingen svar fået. - Hvad så med hende? Ritva vender sit måneblege ansigt mod mig. - Virgin Mary? - Mm, nikker jeg. – Hvem er hun så? - Et rockidol, svarer Ritva. – Måske et forhenværende rockidol. - Ja, ja, men jeg forstår ikke, hvad hun havde med sagen at gøre. Hvad havde hun og Ravnen sammen? Det forstår jeg overhovedet ikke. - Det gør jeg heller ikke, indrømmer Ritva. Og tilføjer efter nogle minutters tænken i tavshed: - Måske kommer vi til at forstå det lidt efter lidt. Måske ikke. Måske behøver man ikke at forstå alting. Side 467
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
FORTÆLLER- TEKNIK
Rammefortælling Fortælletid Fortalt tid Nutid Datid
5.7. Ved bålet: Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
7.4.4. (nået til slutningen) ”Her sidder vi nu, hun som hedder Ritva, og jeg. På en bænk i København en augustnat…” Side 435
7.4.4. (nået til slutningen) ”Her sidder vi nu, hun som hedder Ritva, og jeg. På en bænk i København en augustnat…” Side 435
Fortællerforhold - Forfatter og fortæller er ikke det samme - Forfatteren vælger sin fortæller Eksplicit fortæller Implicit fortællerstemme Jeg-fortæller Ved mere end jeg-fortælleren Direkte læserhenvendelse eller skjult henvendelse
Fortællerforhold - Forfatter og fortæller er ikke det samme - Forfatteren vælger sin fortæller Eksplicit fortæller Implicit fortællerstemme Jeg-fortæller Ved mere end jeg-fortælleren Direkte læserhenvendelse eller skjult henvendelse
5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
DIREKTE LÆSERHENVENDELSE 5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. DIREKTE LÆSERHENVENDELSE Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
DIREKTE LÆSERHENVENDELSE 5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. DIREKTE LÆSERHENVENDELSE Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
IMPLICIT FORTÆLLER 5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. IMPLICIT FORTÆLLER Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
IMPLICIT FORTÆLLER 5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. IMPLICIT FORTÆLLER Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
EKSPLICIT FORTÆLLER 5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. EKSPLICIT FORTÆLLER Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
EKSPLICIT FORTÆLLER 5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. EKSPLICIT FORTÆLLER Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
DIREKTE LÆSERHENVENDELSE 5.7. Ved bålet Intet spiller mere nogen rolle, intet betyder noget, der er ingen nysgerrighed mere, børnebogsdetektiven har længe været død og begravet. Jeg bekymrer mig ikke mere. Ikke om noget som helst. Jo. Jo, én ting. Én eneste. Jeg bekymrer mig om hende, hende, der har givet mig sit hjerte. Udelukkende for hendes skyld kan jeg ikke bare afslutte her ved bålet. Udelukkende for hendes skyld må den her fortælling fortsætte ud over sin ramme. Den må sprænge sin ramme. Udelukkende for hendes skyld. Nu har jeg fortalt min historie. Her står jeg. Rammen er fyldt ud. Kun for din skyld er det nødvendigt, at min fortælling sprænger sin ramme. Rammen må nødvendigvis udvides. Den må nå helt ud til en bænk ved en kanal i København. IMPLICIT FORTÆLLER EKSPLICIT FORTÆLLER DIREKTE LÆSERHENVENDELSE Nu er jeg her. Nu er jeg nu. Min fortælling har udfyldt sin ramme… Fortællingen har udmattet mig… Syv hoveder tænker min lange fortælling igennem, leder efter sammenhænge og indvendinger, udtænker spørgsmål og søger svar. Jeg har fyldt syv hoveder. Selv er jeg tom… Fra side 317
Hvad betyder denne analyse af fortællerforholdet for romanens helhed? Et udtryk for bogens dannelses- / identitetsudviklingstema Fokus på det narrative: - Hvem er fortælleren? - Hvornår starter og slutter en fortælling? - David konstruerer sig selv gennem sin historie.
Hvad betyder denne analyse af fortællerforholdet for romanens helhed? Et udtryk for bogens dannelses- / identitetsudviklingstema Fokus på det narrative: - Hvem er fortælleren? - Hvornår starter og slutter en fortælling? - David konstruerer sig selv gennem sin historie.
Hvad betyder denne analyse af fortællerforholdet for romanens helhed? Et udtryk for bogens dannelses- / identitetsudviklingstema Fokus på det narrative: - Hvem er fortælleren? - Hvornår starter og slutter en fortælling? - David konstruerer sig selv gennem sin historie.
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
RAVNEN
6.1.1. (fra opslagsværkerne) 1.5.7. (den gule plet) Mytologi: Ravn = Visdom/død og krig. Talende fugl. Profetisk. Dødsgudernes ledsager Kristendommen: Djævelen, forrådnelse, synd, kundskabens træ, ensomhed Han havde sådan nogle kolde øjne. Isblå. Side 75 7.3.2. (ærlige blå øjne) Side 331-332 Stålblå? Isklode? Nej, slet ikke. Hvem havde påstået det? Slet ikke. Hans øjne var slet ikke metalkolde. Blå som himlen var hans øjne, fyldt af medlidenhed og medfølelse 7.1.4. (som brugt autoforhandler) Ravnen fløj bare frem og tilbage – men duen kom tilbage til arken med et olieblad i næbbet. Så vidste Noah, at vandet var sunket. Ravnen var værdiløs, men duen var nyttig Side 421 Side 403
6.1.1. (fra opslagsværkerne) 1.5.7. (den gule plet) Mytologi: Ravn = Visdom/død og krig. Talende fugl. Profetisk. Dødsgudernes ledsager Kristendommen: Djævelen, forrådnelse, synd, kundskabens træ, ensomhed Han havde sådan nogle kolde øjne. Isblå. Side 75 7.3.2. (ærlige blå øjne) Side 331-332 Stålblå? Isklode? Nej, slet ikke. Hvem havde påstået det? Slet ikke. Hans øjne var slet ikke metalkolde. Blå som himlen var hans øjne, fyldt af medlidenhed og medfølelse 7.1.4. (som brugt autoforhandler) Ravnen fløj bare frem og tilbage – men duen kom tilbage til arken med et olieblad i næbbet. Så vidste Noah, at vandet var sunket. Ravnen var værdiløs, men duen var nyttig Side 421 Side 403
6.1.1. (fra opslagsværkerne) 1.5.7. (den gule plet) Mytologi: Ravn = Visdom/død og krig. Talende fugl. Profetisk. Dødsgudernes ledsager Kristendommen: Djævelen, forrådnelse, synd, kundskabens træ, ensomhed Han havde sådan nogle kolde øjne. Isblå. Side 75 7.3.2. (ærlige blå øjne) Side 331-332 Stålblå? Isklode? Nej, slet ikke. Hvem havde påstået det? Slet ikke. Hans øjne var slet ikke metalkolde. Blå som himlen var hans øjne, fyldt af medlidenhed og medfølelse 7.1.4. (som brugt autoforhandler) Ravnen fløj bare frem og tilbage – men duen kom tilbage til arken med et olieblad i næbbet. Så vidste Noah, at vandet var sunket. Ravnen var værdiløs, men duen var nyttig Side 421 Side 403
6.1.1. (fra opslagsværkerne) 1.5.7. (den gule plet) Mytologi: Ravn = Visdom/død og krig. Talende fugl. Profetisk. Dødsgudernes ledsager Kristendommen: Djævelen, forrådnelse, synd, kundskabens træ, ensomhed Han havde sådan nogle kolde øjne. Isblå. Side 75 7.3.2. (ærlige blå øjne) Side 331-332 Stålblå? Isklode? Nej, slet ikke. Hvem havde påstået det? Slet ikke. Hans øjne var slet ikke metalkolde. Blå som himlen var hans øjne, fyldt af medlidenhed og medfølelse 7.1.4. (som brugt autoforhandler) Ravnen fløj bare frem og tilbage – men duen kom tilbage til arken med et olieblad i næbbet. Så vidste Noah, at vandet var sunket. Ravnen var værdiløs, men duen var nyttig Side 421 Side 403
6.1.1. (fra opslagsværkerne) 1.5.7. (den gule plet) Mytologi: Ravn = Visdom/død og krig. Talende fugl. Profetisk. Dødsgudernes ledsager Kristendommen: Djævelen, forrådnelse, synd, kundskabens træ, ensomhed Han havde sådan nogle kolde øjne. Isblå. Side 75 7.3.2. (ærlige blå øjne) Side 331-332 Stålblå? Isklode? Nej, slet ikke. Hvem havde påstået det? Slet ikke. Hans øjne var slet ikke metalkolde. Blå som himlen var hans øjne, fyldt af medlidenhed og medfølelse 7.1.4. (som brugt autoforhandler) Ravnen fløj bare frem og tilbage – men duen kom tilbage til arken med et olieblad i næbbet. Så vidste Noah, at vandet var sunket. Ravnen var værdiløs, men duen var nyttig Side 421 Side 403
7.2.7. (hvis plan?) 7.3.5. (hvem er du?) Ravnen: Jeg har aldrig myrdet nogen. Jeg fortæller bare sandheden, og den kan være tung at løfte for unge mennesker. For unge, tænkende mennesker. Men nogen skal fortælle sandheden. Johannes: Men jeg tror, at mennesker kan være kloge. Jeg tror, at mennesker kan udrette noget sammen. Og jeg syntes, der må være håb. Tager man håber fra unge mennesker er man… Hvad? spurgte jeg. … en morder, sagde Johannes. – Så er man en morder. Side 418 7.3.5. (hvem er du?) Jeg er den, jeg har sagt. Én som vil have sandhed og retfærdighed. Én, som vil åbne folks øjne. Det er det hele. Side 426
7.2.7. (hvis plan?) 7.3.5. (hvem er du?) Ravnen: Jeg har aldrig myrdet nogen. Jeg fortæller bare sandheden, og den kan være tung at løfte for unge mennesker. For unge, tænkende mennesker. Men nogen skal fortælle sandheden. Johannes: Men jeg tror, at mennesker kan være kloge. Jeg tror, at mennesker kan udrette noget sammen. Og jeg syntes, der må være håb. Tager man håber fra unge mennesker er man… Hvad? spurgte jeg. … en morder, sagde Johannes. – Så er man en morder. Side 418 7.3.5. (hvem er du?) Jeg er den, jeg har sagt. Én som vil have sandhed og retfærdighed. Én, som vil åbne folks øjne. Det er det hele. Side 426
7.2.7. (hvis plan?) 7.3.5. (hvem er du?) Ravnen: Jeg har aldrig myrdet nogen. Jeg fortæller bare sandheden, og den kan være tung at løfte for unge mennesker. For unge, tænkende mennesker. Men nogen skal fortælle sandheden. Johannes: Men jeg tror, at mennesker kan være kloge. Jeg tror, at mennesker kan udrette noget sammen. Og jeg syntes, der må være håb. Tager man håber fra unge mennesker er man… Hvad? spurgte jeg. … en morder, sagde Johannes. – Så er man en morder. Side 418 7.3.5. (hvem er du?) Jeg er den, jeg har sagt. Én som vil have sandhed og retfærdighed. Én, som vil åbne folks øjne. Det er det hele. Side 426
7.2.7. (hvis plan?) 7.3.5. (hvem er du?) Ravnen: Jeg har aldrig myrdet nogen. Jeg fortæller bare sandheden, og den kan være tung at løfte for unge mennesker. For unge, tænkende mennesker. Men nogen skal fortælle sandheden. Johannes: Men jeg tror, at mennesker kan være kloge. Jeg tror, at mennesker kan udrette noget sammen. Og jeg syntes, der må være håb. Tager man håber fra unge mennesker er man… Hvad? spurgte jeg. … en morder, sagde Johannes. – Så er man en morder. Side 418 7.3.5. (hvem er du?) Jeg er den, jeg har sagt. Én som vil have sandhed og retfærdighed. Én, som vil åbne folks øjne. Det er det hele. Side 426
DISPOSITION FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
INTER- TEKSTUAKITET
Intertekstualitet handler om, at tekster genlyder af andre tekster. Beskrivelse Intertekstualitet handler om, at tekster genlyder af andre tekster.
Litterære tekster kan ikke undgå at forholde sig til det førskrevne. Beskrivelse Litterære tekster kan ikke undgå at forholde sig til det førskrevne.
Intertekstualitet kan fungere dirigerende for læserens læsning. Beskrivelse Intertekstualitet kan fungere dirigerende for læserens læsning.
Beskrivelse Intertekstualitet kan ses som et metafiktivt træk, når der gøres opmærksom på fiktionen som konstruktion.
Beskrivelse Intertekstualitet og metafiktion diskuterer forholdet mellem fiktion og virkelighed
2.6.1. (mesterdetektiven begynder at lægge puslespillet) Pludselig fnisede jeg for mig selv og rejste mig op; jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille nysgerrig, kvik drengebogsdetektiv. Løse mysteriet og blive en helt. Men jeg blev straks alvorlig igen. Nej, det her var ikke noget sommerferieeventyr. Det var noget meget større, noget meget … farligere Side 161 1.1.6. (Vældige Valde Valdemarsson) - Natten svandt, og dagen gryede, og bestandigt sejlede de Side 20 1.1.4. (var det dengang det hele begyndte) Ja, var det dengang og på det sted, hele historien begyndte? Side 16
2.6.1. (mesterdetektiven begynder at lægge puslespillet) Pludselig fnisede jeg for mig selv og rejste mig op; jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille nysgerrig, kvik drengebogsdetektiv. Løse mysteriet og blive en helt. Men jeg blev straks alvorlig igen. Nej, det her var ikke noget sommerferieeventyr. Det var noget meget større, noget meget … farligere Side 161 1.1.6. (Vældige Valde Valdemarsson) - Natten svandt, og dagen gryede, og bestandigt sejlede de Side 20 1.1.4. (var det dengang det hele begyndte) Ja, var det dengang og på det sted, hele historien begyndte? Side 16
2.6.1. (mesterdetektiven begynder at lægge puslespillet) Ikke tale om nogen intertekstuel kode - ”Der var engang…” Der er stadig tale om, at teksten forsøger at komme i kontakt med andre tekster I dette tilfælde med henvisninger til en detektivroman spores læseren ind på den eftersøgende stemning, romanen forsøger at fange. Detektivromanen fungerer som en intertekst. Pludselig fnisede jeg for mig selv og rejste mig op; jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille nysgerrig, kvik drengebogsdetektiv. Løse mysteriet og blive en helt. Men jeg blev straks alvorlig igen. Nej, det her var ikke noget sommerferieeventyr. Det var noget meget større, noget meget … farligere Side 161 1.1.6. (Vældige Valde Valdemarsson) - Natten svandt, og dagen gryede, og bestandigt sejlede de Side 20 1.1.4. (var det dengang det hele begyndte) Ja, var det dengang og på det sted, hele historien begyndte? Side 16
2.6.1. (mesterdetektiven begynder at lægge puslespillet) Pludselig fnisede jeg for mig selv og rejste mig op; jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille nysgerrig, kvik drengebogsdetektiv. Løse mysteriet og blive en helt. Men jeg blev straks alvorlig igen. Nej, det her var ikke noget sommerferieeventyr. Det var noget meget større, noget meget … farligere Side 161 1.1.6. (Vældige Valde Valdemarsson) - Natten svandt, og dagen gryede, og bestandigt sejlede de Side 20 1.1.4. (var det dengang det hele begyndte) Ja, var det dengang og på det sted, hele historien begyndte? Side 16
2.6.1. (mesterdetektiven begynder at lægge puslespillet) Valdes citater fungerer anderledes. Valdes første citat er et citat af Homer. Flytte opmærksomheden mod denne litterære skikkelse. Odyssé, der betyder langvarig og begivenheds-rig rejse eller simpelthen fortælling. Citatets tidlige placering - varsel om, hvad vi kan vente os. Pludselig fnisede jeg for mig selv og rejste mig op; jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille nysgerrig, kvik drengebogsdetektiv. Løse mysteriet og blive en helt. Men jeg blev straks alvorlig igen. Nej, det her var ikke noget sommerferieeventyr. Det var noget meget større, noget meget … farligere Side 161 1.1.6. (Vældige Valde Valdemarsson) - Natten svandt, og dagen gryede, og bestandigt sejlede de Side 20 1.1.4. (var det dengang det hele begyndte) Ja, var det dengang og på det sted, hele historien begyndte? Side 16
2.6.1. (mesterdetektiven begynder at lægge puslespillet) Pludselig fnisede jeg for mig selv og rejste mig op; jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille nysgerrig, kvik drengebogsdetektiv. Løse mysteriet og blive en helt. Men jeg blev straks alvorlig igen. Nej, det her var ikke noget sommerferieeventyr. Det var noget meget større, noget meget … farligere Side 161 1.1.6. (Vældige Valde Valdemarsson) - Natten svandt, og dagen gryede, og bestandigt sejlede de Side 20 1.1.4. (var det dengang det hele begyndte) Ja, var det dengang og på det sted, hele historien begyndte? Side 16
2.6.1. (mesterdetektiven begynder at lægge puslespillet) Pludselig fnisede jeg for mig selv og rejste mig op; jeg syntes, jeg kunne se mig selv udefra: en lille nysgerrig, kvik drengebogsdetektiv. Løse mysteriet og blive en helt. Men jeg blev straks alvorlig igen. Nej, det her var ikke noget sommerferieeventyr. Det var noget meget større, noget meget … farligere Hele tanken om intertekstualitet beskæf-tiger sig med opfattelsen, at historier er fortalt før. At vi bygger de fortællinger vi har på hvad der tidligere er fortalt. Teksten har ingen selvstændig mening, men bygger på relationer til andre tekster. Postmodernisme. Side 161 1.1.6. (Vældige Valde Valdemarsson) - Natten svandt, og dagen gryede, og bestandigt sejlede de Side 20 1.1.4. (var det dengang det hele begyndte) Ja, var det dengang og på det sted, hele historien begyndte? Side 16
DET SKETE FÆLLESSANG SVANTES LYKKELIGE DAG TILGANG OG METODE HELHEDSTOLKNING INTRODUKTION TIL POSTMODERNISME DAVIDS UDVIKLING FORTÆLLERTEKNIK RAVNEN INTERTEKSTUALITET
Analyse af Ravnens sang 7 dele Billeder af Ravnen ved hvert kapitel *Opbygning Komposition * Symboler: - ravnen - hvid(Ritva)/sort(David) - Gule plet - fugle symbol 7 kapitler Ravnen synger/fortæller om miljø Pip/kykynen 7 små afsnit - slutter 7.7.7 Bryd: Kapitel 5 som kommer i hele bogen i små kapitler - ved bålet Kundskabens træ 7.3 Johannes David Perspektivering til vores virkelighed ex. Benny Andersen - andre intertekster Samfundsmæssig diskussion Hvem lytter vi til??? Ungdomslitteratur Biblen: evangelisk opslagsværk Virgin Mary - Jomfru Maria * Personerne David - hovedperson Tove - lillesøster Hr. Johansen – far Ritva - hovedperson Ritvas moster – Kykynen forældre Valde - hans betydning Ken Nilsson Virgin Mary Rødder: Svensson 1-2-3 Linus: begår selvmord Marie K: linus’ kæreste Ravnen Tro, håb og kærlighed Digte Poesi Sprog Kærlighed David & Ritva Kap 7.3 Klimaks religionstime biologi historie hvem er du svar på spørgsmål JA Fortæller - hvem fortæller: David? Ex. Kap 7.7.6 spørgsmålstegn ved det der bliver fortalt Religiøse kontra humanist? engel valde Uvirkelig verden Refererer væk fra sig selv Dannelsesrejse Socialrealisme adobtivbørn kærlige søskende marked - lykkelig Ritva - kundskab Tema-motiv Miljø - klima Ravnens klima miljø - Linus selvmord - dø for klima 1.4 han faldt