Fælleskommunale tælleuger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Velkommen.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
De sidste undervisningstimer
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Red Barnets frivillignet
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Aktiv brug af Søften Portalen
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Tilbudsportal & Socialportal
HR Løn og Personale Mads Vestergaard
Introduktion til PURE A A R H U S U N I V E R S I T E T Informationskontoret PU blication & RE search Platform PURE-introduktion for nye brugere.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Præjournalisering - automatisk journalisering?
KOPIER TIL COPYDAN TEKST & NODE VEJLEDNING. BAGGRUND Forfattere, komponister, illustratorer og udgivere har krav på betaling, når deres værker kopieres.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
KIGO og kommunernes opgaver
ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Ved Kort præsentation af APV-delen April 2012.
Ny regering, nye tider – dag 1
Koncernmål: medarbejdertrivsel
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Fra beslutning til resultat Bliv klar til Digital Post e2015-projektet - Odense Kommune.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Oplæg til medarbejderne
Den lokale identity provider
Identity provider Klar til produktion.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
VELKOMMEN Stort fællesmøde for Almen Praksis på Fyn Tirsdag den 31
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
En klassifikations-case
Statens HR – Implementeringskoncept
Anvendelsen af FIP – et værktøj til måling af ledige flygtninge og indvandreres progression i arbejdsmarkedsparathed Vejledning til projektadministrator.
Undervisning og support setup
Præsentationens transcript:

Fælleskommunale tælleuger Præsentation til enhedsansvarlige Efteråret 2012

Dagsorden Hvorfor skal vi tælle? Hvad er vores rolle som enhedsansvarlig og tovholder? Hvad er KOMHEN 2.0, og hvilken metode ligger bag? Denne runde tælleuger – hvad er vigtigt? Hvordan skal vi registrere (TraceTool)? Hvordan kommer vi videre herfra? Eventuelt

Derfor tæller vi! Det understøtter vores arbejde med kanalstrategier, og vi kan hente ledelsesinformation på opgaveniveau og/eller organisatorisk niveau. Det sikrer ensartede opgørelser af henvendelsesdata. Vi leverer data til KL i deres arbejde med kortlægning af henvendelses-mønstre i kommunerne. Vi kan lave benchmarking med andre kommuner. Data fra tælleugerne uploades på www.digitaltlandkort.dk, hvorefter data kan analyseres i Rapportbanken. KL’s arbejde med kortlægning af henvenvendelsesmønstre. - fokuseret indsats med løsninger der flytter henvendelser til de mest omkostningseffektive Dokumentation for det videre (sam)arbejde med ministerier/regeringer 3

KOMHEN 2.0 i vores kommune Direktionen i kommunen har tilsluttet sig den fælleskommunale digitaliseringsstrategi. KOMHEN 2.0 udspringer af den fælleskommunale digitaliseringsstrategi. Det er blevet besluttet at følge KL’s anbefalinger for KOMHEN 2.0 i det kommende år 2012.

Din rolle som enhedsansvarlig Som enhedsansvarlig har du det praktiske ansvar for tælleugernes gennemførelse. Du er ambassadør for opgaven. Du skal finde de kolleger, der skal tælle. Du skal finde de opgaver og ekstra måleparametre, der skal tælles på. Du skal kende TraceTool, og sikre dig, at det er sat rigtigt op. Du skal teste opsætningen af TraceTool, inden tælleugerne starter. Du skal sætte tælleugerne i gang i enheden. Du skal formidle og hjælpe, især under tælleugerne. Du er bindeleddet til tovholderen i din kommune. En ambassadør er en diplomat af højeste rang, chef for en ambassade og sit lands officielle repræsentant i en anden stat. • Du er altså projektets repræsentant i din afdeling. • Foregangsmanden for projektet ude hos jer. • Bindeleddet mellem projektgruppen og afdelingen. • Vær positiv og vær med til at fremme forståelsen for projektet. • Stil kritiske spørgsmål overfor projektgruppen. • Under projektet: konkrete opgaver 5

Tovholderfunktionen Som tovholder har jeg ansvaret for, at tælleugerne gennemføres på de obligatoriske områder. Jeg står til rådighed for alle enhedsansvarlige ved spørgsmål til metode og værktøjer. Jeg sætter TraceTool op (evt. i samarbejde med de enhedsansvarlige) Jeg underviser og informerer om KOMHEN 2.0. Jeg er bindeled til KL ved tvivlsspørgsmål. Jeg laver et samlet overblik over resultaterne efter gennemførelsen. Jeg rapporterer til styregruppen, direktionen og andre. Jeg deltager på enhedernes møder, hvis der er behov for det. Informere om KOMHEN2 internt og eksternt Intranetnyheder (info. Og gode historier) Undervise – det der foregår nu Løbende informationer fra KL under tælleugen til enhedsansvarlige Eksternt - der vil komme en nyhed på hjemmesiden om tælleugen 6

Denne runde tælleuger Det skal I tælle på i din enhed: De 35 obligatoriske opgaver (der er relevante for enheden) Det kan I tælle på i din enhed: Én eller flere af de 39 ekstra opgaver Egne kanalstrategiske tælleområder Egne områder der ønskes ledelsesinformation på Områder der indgår i den kommende Digitaliseringsstrategi i i din kommune Ekstra måleparametre - eksempelvis Har borgeren været på hjemmesiden først Er der tale om en ud af flere henvendelser Hvad er borgerens alder Noget helt fjerde Der skal der tælles på - 35 obligatoriske opgaver Udpeget af KL i samarbejde med Borgerservice Danmark. Opgaverne er udvalgt ud fra tre kriterier: 1: Opgaver med særligt potentiale for effektivisering 2: Opgaver som overgår til Udbetaling Danmark 3: Opgaver som indgår i initiativet ’Obligatorisk Selvbetjening’ i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi - 10 særlige digitaliseringsområder I KL’s E2012 målsætning skal der hvert år i tre år udpeges 5 digitaliseringsområder med særligt fokus. Der er udpeget i 2010 og 2011(ingen udpeget for 2012 – nogen forslag?)

Registreringsværktøj KL stiller registreringsværktøjet, TraceTool, til rådighed, hvor der er adgang hele året. www.komhen.dk  adgang til TraceTool Der er obligatoriske måleparametre Der kan tilføjes parametre (opgaver og ekstra spørgsmål) Der kan laves tidsregistreringer (analysere arbejdsgange) Du kan lave www.komhen.dk som autostart på webbrowseren i din enhed. Komhen.dk som autostart kan eventuelt gøres ved at IT-afdelingen i din kommune slår det til i tælleugerne for de computere, der skal tælle (AD-brugerliste) Men det kan også gøres på en anden måde.

Udpluk af registreringsmetoden Det er udelukkende administrative opgaver, der skal tælles Henvendelsen kan komme fra i alt 9 kanaler For hver henvendelse tilknyttes 8 parametre - der skal maksimalt registreres 5 Blanketter er ikke en henvendelse i sig selv To typer af fejlhenvendelser Private og interne henvendelser skal ikke tælles Dobbeltregistreringer skal undgås Definitioner og hjælp til opgørelser findes i vejledninger og FAQ på www.kl.dk/komhenvejledninger De obligatoriske parametre er: 1. Kommune (skal ikke registreres manuelt) 2. Enhed (skal ikke registreres manuelt, indgår ikke i fælleskommunal benchmark) 3. Dato (skal ikke registreres manuelt) 4. Henvendelseskanal 5. Opgave (ydelse, opmærket på KLE/FORM) 6. Henvendelsestype - Sagsspecifik henvendelse (transaktion) 1) Oprettelse af ny sag 2) Information vedr. eksisterende sag 3) Ændring af status på eksisterende sag - Informationshenvendelse 1) Råd og vejledning 2) Hjælp til selvbetjening 3) Fejlhenvendelse – henvendelse det forkerte sted 7. Afslutning - Henvendelsen er straksafsluttet - Henvendelsen er lagt til senere behandling (lagt til bunke) 8. Blanket (kun for de relevante kanaler) - Der medfølger en blanket Der medfølger ikke en blanket Blanket ja/nej Når en kommune anvender TraceTool skal der markeres, om en blanket ledsager henvendelsen. Blanketter er aldrig en henvendelse i sig selv. Dette indikerer, hvor der kan være mulighed for at effektivere borgernes indberetninger af data til et sagsforløb. Det drejer sig kun om blanketter, ikke andre vedlagte stykker papir, da blanketter er et udtryk for strukturerede data. OBS – eksempel: En borger møder personligt op i Borgerservice med en udfyldt blanket. Han afleverer den i receptionen/skranken/fronten og går igen. Dette skal registreres som en personlig henvendelse, der var ledsaget af en blanket. Som tovholder har du en opgave med at sikre, at der ikke sker en dobbeltregistrering af henvendelsen. Blanketten i sig selv er ikke en henvendelse og må IKKE lægges i den indgående post. Det samme gælder andre former for papir, der ledsager en personlig henvendelse.

Eksempler på spørgsmål fra registranter 1) Du sidder som sagsbehandler i Teknik og miljø og får en borgerhenvendelse vedrørende status på dennes byggesag. Dit svar er, at sagen ikke er færdigbehandlet endnu. Hvordan skal det registreres? 2) En borger henvender sig til dig i Borgerservice, hvor denne får en blanket, som udfyldes og lægges i den kommunale postkasse som et brev. 3) En borger har ringet til dig, som er sagsbehandler i sundhedsafdelingen. Der ligger en besked om at kontakte borgeren, hvilket du gør! Det er en ’informationshenvendelse på en eksisterende sag’ og henvendelsen er straksafsluttet fordi de fik svar på deres forespørgsel. Registreringerne er nemlig bundet op på henvendelsen og ikke på sagen. I skranken hvor borgeren har henvendt sig registreres det som en personlig henvendelse med blanket. Det skal ikke efterfølgende registreres som indgående post, for det er ikke sendt ud til borgeren. Det skal registreres som en udgående henvendelse om ’information på en eksisterende sag’. Det er dig, der tager kontakten

Registreringskanaler Henvendelserne er fordelt på 9 henvendelseskanaler (vejledning og FAQ på www.kl.dk/komhen) Kanaltype Tællemetode Selvbetjening Leveres af KL/borger.dk Telefon Skal registreres med TraceTool Personligt fremmøde E-mail Papirbreve Hjemmeside Kan udtrækkes fra egne systemer Digital Post Leveres delvist af KL SMS Chat Output Manager Kan udtrækkes (evt. KMD) Selvbetjening – Data leveres fra KL/Borger.dk Telefoner – registreres i Tracetool Personlig fremmøde – registreres i Tracetool E-mail – registreres i Tracetool Papirbreve – registreres i Tracetool Hjemmeside – Find artikelnumre og send til tovholder, eller træk statistik på Siteimprove. Indberettes manuelt. Digital Post – KL udtrækker statistik for udgående forsendelser og masseforsendelser, og vi kan enten få dem til at oploade eller selv gøre det. Vi kan supplere med enheder på opgaverne, hvis vi selv gør det – vil vi det? Pas på med dobbeltregistreringer. SMS - registreres i Tracetool Chat - registreres i Tracetool Output Manager KL anbefaler at kommunen udtrækker data via doc2archive (KMD) eller andre lokale systemer.

Parametre De obligatoriske parametre er: Parameter Registrering Kommune Skal IKKE registreres Enhed Dato Henvendelseskanal Skal registreres Opgave Skal registreres (KLE) Henvendelsestype Afslutning Blanket Henvendelsestype - Sagsspecifik henvendelse = transaktioner Oprettelse af ny sag Ændring af status på eksisterende sag - Informationshenvendelse Råd og vejledning Information vedr. eksisterende sag 2) Hjælp til selvbetjening 3) Fejlhenvendelse – henvendelse det forkerte sted Afslutning - Henvendelsen er straksafsluttet Henvendelsen er lagt til senere behandling (lagt til bunke) Blanket (kun for de relevante kanaler) - Der medfølger en blanket Der medfølger ikke en blanket

Login til TraceTool Din enheds login til TraceTool er følgende: Eksempel: Brugernavn = 999test (kommunenummer og enhed) Password = test (enhed)

Værktøjer og vejledninger Registreringsværktøjet TraceTool: www.komhen.dk Rapporttræk på Det Digitale Landkort: www.digitaltlandkort.dk Vejledninger: www.kl.dk/komhenvejledninger Eventuelt kommunens eget netværk: www.xxxxxx.dk/kommunen

Hvad skal I gøre nu: Gøre op hvilke opgaver, der tælles på hos jer. (obligatoriske og frivillige) Finde dem der skal registrere (er der nogen decentralt?) Finde ud af, hvordan de enkelte kanaler gøres op. Er der behov for at registranterne skal kunne registrere i papir-format? Hvordan skal tælleværktøjet sættes op – hvor mange enheder har I brug for? Afholde informationsmøder/undervise medarbejdere, der skal registrere

Hvad skal I gøre under og efter tælleugerne Holde gryden i kog under tælleugerne Følge op på tvivl om registreringer Eventuelt indberette manuelt Være i løbende dialog med lederen Efter: Aftal med lederen hvem der følger op, og hvad der skal gøres Evaluer forløbet Informer om resultatet og drøft, om det giver anledning til tiltag 16

Hold gryden i kog Vær tilstede, så du kan hjælpe Sørg for, at alle har www.komhen.dk i autostart Sæt skærm-emblemer op Gå en runde 1-2 gange om dagen, og mind om at vi tæller Hold peptalk ved morgenmødet Visualiser – Dagens graf el. lign. Konkurrencer Forklar hvorfor vi tæller Udvikl sammen med dine kolleger Vis og arbejd med resultatet, når tælleugerne er slut 3) Skærm-emblem er et stykke papir, med en reminder til alle medarbejdere, der skal tælle. Den bliver sat op af de enhedsansvarlige på medarbejdernes computere, så de husker at de skal tælle.

Eventuelt og spørgsmål 18

Tovholder - kontakt: Navn: Lokal telefonnummer: Mobil Telefonnummer: Mail: 19