Historien om Fællesindkøb Fyn Lederforum september 2008
En historie fra den virkelige verden Lissi Beier, Toftegaardens Børnehave Børnehavens forhold til indkøb Gennemgang af børnehavens samlede indkøb og forbrugsmønstre Resultat af analysen Særdeles positiv E-handler og god udvikling Burger aftalerne 90% Indetificerede opmærksomhedspunkter til optimering – gebyrer, leverandør og procedure
Et godt eksempel AntalPris købPris aftaleBesp. Pr. stk. Total v. køb Total v. aftale Besparelse Store fastelavnstønder Små fastelavnstønder Store kroner Små kroner Gadekridt 30 Føres ej Sæbebobler 8 Føres ej Termometer til køl/frys Forlængerkabel 10mt 3 udtag fakt div. Kontorhold fakt papir Samlet besparelse på 6 fakturaerI DKKI % ,17
En anden historie … Børnehaven Blæksprutten 2 gamle maskiner (samlet investering ca ) 1 ny (samlet investering ca ) Gammel drift ca. kr ,- Ny drift ca. kr. 600 Besparelse pr. år ca ,- Sparer penge allerede år 2
Hvad er Fællesindkøb Fyn Indkøbssamarbejde mellem Assens, Faaborg- Midtfyn, Kerteminde, Nordfyns og Nyborg Kommuner. Bestyrelse, 1 repræsentant fra hver kommune. FMK, formand. I alt 5 medarbejdere. Ryslinge Rådhus, Graabjergvej FIF er en servicefunktion for dig !
Indkøbspolitik Fælles indkøbspolitik i kommunerne, politisk vedtaget. Alle forvaltninger, institutioner og afdelinger er forpligtet og ansvarlig for, at indkøb foretages i henhold til indkøbspolitikken. Selvejende institutioner forpligtiget, hvis indskrevet i drift overenskomsten.
Obligatoriske aftaler Alle aftaler der har været i udbud SKAL bruges brugergruppe – kravspec. (erstatning-sag Esbjerg kr ). Obs: Aftale - produktgruppe hos leverandør (Kaffe - hjælpemidler)
Handel uden for aftalerne 2008 Rengøringsartikler, start (Multiline) Kaffe, the og automater, start (Merrild) Kontor- og skoleartikler, tonerprodukter, kuverter og papirvarer, start (Lyreco) Dental produkter, start (Plandent) Efter kontraktstart – handel uden for aftalerne på de ovennævnte 4 produktområder (5-7 mdr) ca. kr (Kun FMK)
Forskel: privat vs offentlig indkøber Offentlig indkøber Fælles spilleregler - EU direktiver Fælles spilleregler - EU direktiver Sikre lige adgang for alle Sikre lige adgang for alle Ikke forskelsbehandle / diskriminere - Gennemsigtighed Ikke forskelsbehandle / diskriminere - Gennemsigtighed Skriftlig kommunikation Skriftlig kommunikation Overholde gældende love og regler Overholde gældende love og regler EU udbud (ca. 1.5 mio) kontraktværdi inkl. optioner EU udbud (ca. 1.5 mio) kontraktværdi inkl. optioner Annonceringspligt ( ) Annonceringspligt ( ) Reglerne gælder for alle og hele tiden Reglerne gælder for alle og hele tiden Etik og moral Etik og moral Konkurrenceudsættelse !!! Konkurrenceudsættelse !!! Privat indkøber Interne/egne spilleregler Interne/egne spilleregler Frit valg Frit valg Fri kommunikation Fri kommunikation Etik og moral Etik og moral Gældende love og regler Gældende love og regler (Kontroldirektiv ½-1år)
Elektroniske arbejdsgange Bestilling via kommunens e-handelsløsning er obligatorisk ved bestilling af varer på indgåede rammeaftaler. Implementering af E-handel start Q Ca. 100 personer på kursus (ca. 500 brugere) Positive tilbagemeldinger på kurserne Fra til 1,5 mio Fuld elektronisk indkøbsproces (1,30 pr. fakt) Flere kurser i 2009 Udsagn fra kurserne: Ved lederne det om indkøb? Smart og nemt system Lettere når udvalget af varer er begrænset Vi sparer meget tid på at I gør arbejdet for os Fedt at vi bare kan henvise salgskonsulenter til jer….
Knager Videresend nyheder omkring aftaler Videresend nyhedsbreve Medarbejdere til brugergrupper - repræsentanter Annonceringspligt ( ) Udbudspligt (1.53 mio) Tid i forbindelse med udbud Planlagte investering vare- og tjenesteydelser (når kendt giv lyd) Udbud vask og leje af måtter – venligst indsend jeres kontrakter til FIF inden 1. december 08 – På forhånd mange tak
Der er økonomi I indkøb !!!
”Vi tager lederskabet på os” Plejerskab Ejerskab
Altid huske – aldrig glemme ALTID 3 tilbud du skal have hjemme du skal have hjemme