Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, 2008 4. Lektion 2008-04-10 torsdag kl. 09:00-09:40 Erik Thau-Knudsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

At bruge disse to ord rigtigt
Hvordan kan man afgøre en fugls køn? Indtil nu har jeg aldrig været i stand til at fastslå, hvilke der er af hankøn, og hvilke der er af hunkøn.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Filipperbrevshymnen.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, 2008 Трети урок — 3. Lektion четвъртък в 10:10-10:55 часа Erik Thau-Knudsen.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Opstandelsesfest.
Læsning og læseprocesser II
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
En almindelig dag ! I denne PowerPoint præsentation vil vi komme med en række eksempler på hvad som kan forgå på din egen unikke Internetshop, om et år.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Девети урок torsdag kl. 10:10-10:55 Erik Thau-Knudsen.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Осми урок onsdag kl. 08:15-09:00 Erik Thau-Knudsen.
Innovation og iværksætteri
Grammatik hvorfor og hvordan?
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Substantiver Navneord.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion tirsdag kl. 10:00-10:55 Erik Thau-Knudsen.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Tradition og Fornyelse
Joken, der bringer dig held!
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Komma Sådan sætter du komma.
Hvornår bruger man hvad?
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Moderne Kvinder Frøkongen.
Står i stedet for et navn
Mandag den 5. maj Vi er ude og nyde det gode vejr til kl. 15. Peter og Ole på kursus. Man. - Tirs. - udedag Ons. - Tors. - Fre. – Jeannie’s sidste dag.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Bulgarsk undervisning Langsøskolen, Silkeborg, Lektion torsdag kl. 09:00- 09:40.
Hvem vil være lys? Der hvor der er brug for det?.
….at være eller …… …… ikke at være.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Bulgarsk undervisning Курс по български език
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion tirsdag kl. 10:10- 10:55 Erik Thau-Knudsen.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Dansk udtale Danska hér og nú – 12. mars 2010 Félag dönskukennara
Bulgarsk undervisning Курс по български език
2 – 3 – 4 ORD Alle kan lære….at læse.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Шести урок onsdag kl. 08:15-09:00 Erik Thau-Knudsen.
Ordklasser.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion torsdag kl. 09:00-09:40 Erik Thau-Knudsen.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Втори урок onsdag kl. 08:15-09:00 Erik Thau-Knudsen.
Relationelle Kompetencer
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion tirsdag kl. 08:15-09:00 Erik Thau-Knudsen.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Четвърти урок onsdag kl. 08:15-09:00 Erik Thau-Knudsen.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion torsdag kl. 10:10-10:55 Erik Thau-Knudsen.
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
3.lektion: Magt og indflydelse
Grunde til at jeg elsker dig
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Пети урок torsdag kl. 10:10-10:55 Erik Thau-Knudsen.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Десети урок onsdag kl. 08:15-09:00 Erik Thau-Knudsen.
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion — Трети урок torsdag kl. 10:10-10:55 Erik Thau-Knudsen.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præsentationens transcript:

Bulgarsk undervisning Курс по български език Langsøskolen, Silkeborg, Lektion torsdag kl. 09:00-09:40 Erik Thau-Knudsen

Глаголът ” имам ” — verbet ”at have” Nutid (husk: der er ingen navnemåde på BG) ’ има - м /’imam/”jeg har” ’ има - ш /’imaš/”du har” ’ има -/’ima/”han/hun/den/det har” ’ има - ме /’imame/”vi har” ’ има - те /’imate/”I har” ’ има - т /’imat/”de har” Betydninger ”jeg har”: Имаме телефон ”Vi har en telefon” ”der er”: Има ли хляб ? /’ima li ’hljab/ ”Er der brød?” Men: Той има ли хляб ? /’toj ’ima li ’hljab/ ”Har han brød?”

Глаголът ” нямам ” — verbet ”ikke at have” Nutid ’ няма – м /’njamam/”jeg har ikke” ’ няма – ш /’njamaš/”du har ikke” ’ няма –/’njama/”han har ikke” ’ няма – ме /’njamame/”vi har ikke” ’ няма – те /’njamate/”I har ikke” ’ няма – т /’njamat/”de har ikke Betydninger ”jeg har ikke”: Нямаме бира ”Vi har intet øl” ”der er ikke”: Тук няма учители ”her er der ingen lærere”

Øvelse — Упражнение Lav øvelse 1

Tallene Нула/’nula/ 1Един, една, едно/e'din, ed'na, ed'no/ 2две/'dva/, /'dve/ 3три/'tri/ 4четири / ‘ četiri/ 5пет/'pet/ 6шест /' š est/ 7седем/'sedem/ 8осем/'osem/ 9девет/'devet/ 10десет/''deset/

Navneordenes køn og tal BG: hankøn, hunkøn, intetkøn DA: fælleskøn, intetkøn DA: ental, flertal BG: ental, flertal, (tælleform), (kollektiver)

Ental Hankøn: Ø-endelse, altså konsonant, параход /para’hod/, автобус /avto’bus/, телефон /tele’fon/ Hunkøn: – а /a/, – я /ja/, altså a-lyd: книга /’kniga/, стая /’staja/. Desuden særlige ord på konsonant Intetkøn: – о, – е, – у /u/, – ю /ju/, – и /i/, altså alle andre vokal-bogstaver: огледало /ogle’dalo/, дете /de’te/, марабу /mara’bu/, интервю /inter’vju/, такси /tak’si/

Flertal for hun- og intetkøn Hunkøn: – а > – и /a > i/ ; – я > – и /ja > i/ Hunkønsord på konsonant får også – и. Баба /’baba/ > баби /’babi/ Intetkøn: - о > – а ; - ие /ie/ > - ия /ija/ огледало /ogle’dalo/ > огледала /ogle’dala/; събрание /s ă ’branie/ > събрания /s ă ’branija/ ”forsamling” De fleste andre får - та /ta/ føjet på til sidst такси таксита,

Flertalsendelser for hankøn Ord med 2+ stavelser: -Ø > - и /i/ автобус /avto’bus/ > автобуси /avto’busi/, контакт /kon’takt/ > контакти /kon’takti/ Fleste ord på 1 stavelse: -Ø > - ове /ove/ ключ /klju č / > ключове > /klju č ove/ ”nøgler” En lang række undtagelser, fx мъж /’m ăž / > мъже /m ă ’ ž e/ ”mand”

Lektier til 5. Lektion tirs Send en SMS om dig selv til mig på (Erik Thau-Knudsen). Læs mere om opgaven i øvelsespapirerne.

Kolofon: Forfatteren Dette materiale er udarbejdet af Erik Thau-Knudsen Erik Thau-Knudsen Skolegade 2A, 2. Sal DK-8600 Silkeborg slavoglotta.dk, Skype: erikthau Mobil (+45) Fremstillet i 2008 Materialet ligger på: slavoglotta.dk/index.php?id=53slavoglotta.dk/index.php?id=53