Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Forældremøde 9. klasse Vejledningsaktiviteter Uddannelsesaften
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Intern survey uge 45.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Vejlby Skole –
Pædagogikumudtalelsen
Klasseledelse Lene Heckmann.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Statistik.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Vejledning i projektarbejde
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Biblioteket som læringscenter
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Obligatorisk selvvalgt opgave
Gymnasiet (Stx)
Folkeskolereform Politiske mål
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik. PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder)
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om 10. klasse GYM10.
Fundamentale datastrukturer
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Dagens program – ugens program
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentationens transcript:

Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18. 03. 10 Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Lidt om det nye pædagogikum Uddannelsesplanen set fra et kursuslederperspektiv set fra et kandidatperspektiv Uddannelsesplanen som redskab, proces og produkt

Pædagogikum – en vekseluddannelse med 3 spor: Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Pædagogikum – en vekseluddannelse med 3 spor: Pædagogisk og didaktisk teori Undervisning i vejleders klasser Undervisning i egne klasser Den store udfordring for kandidat, vejledere og kursusleder er at forene teori og praksis

Pædagogikum 09 er 1-årigt (årshjul) Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Pædagogikum 09 er 1-årigt (årshjul) Progressionen skal tilrettelægges m.h.p. aktiviteter i intro, 1. praktik og 2. praktik Vejledningshyppighed og -type (Før-vejledning og efter-vejledning)

Den skal indeholde pædagogiske fokuspunkter, pejlemærker. Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Uddannelsesplanen er en ”samlet oversigt over aktiviteterne i de tre spor og andre aktiviteter på skolen, som kandidaten skal deltage i”. Den skal indeholde pædagogiske fokuspunkter, pejlemærker. Uddannelsesplanen er dynamisk - ”Planen justeres og forfines gennem forløbet”

Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18. 03. 10 Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Foreløbig uddannelsesplan for Marianne Stolberg Yates - Risskov Gymnasium 2009-2010 Version 25.02.10. Pædagogikumkandidat: Marianne Stolberg Yates, ramy@fc.risskov-gym.dk Egenundervisning: 1ac id/1, 2by id/3, 2c bi, 1f nv Tilsynsførende: Åse Munk, Dronninglund Gymnasium, am@drlund-gym.dk Kursusleder: Flemming Steen Jensen, rafs@fc.risskov-gym.dk Tlf. 86 21 40 77 / (direkte) 87 36 14 82, 22370399 (mobil)

Vejledere og vejledningsklasser: Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Vejledere og vejledningsklasser: 2cz id/3, ca 15 moduler (ud af 30) 3ax id/2, ca. 10 moduler (ud af 32) + ca 10 timers rettereduktion 1ef , ca 6 moduler Lars Husegaard (LH), ralh@fc.risskov-gym.dk Jane Thomsen (JT), rajt@fc.risskov-gym.dk 1y, ca 25 moduler (ud af 49) + ca 10 timers rettereduktion. 5 modulers AT-vejledning 3g Bi3, ca 40 timer (ud af 79) + ca 20 timers rettereduktion Lene Jørgensen (Jø), rajø@fc.risskov-gym.dk Anne Mette Vire (AV), raav@fc.risskov-gym.dk Idræt Biologi Gode råd om vejledning: Før-vejledning med fokuspunkter og lejlighedsvis opsamling/afrunding. Fokuspunkter fra teo.pæd.kurser og efter behov. Ved opstart i vejlederklasser: observere 2 moduler, herefter undervise ½ modul 2 gange, og så undervise i hele moduler. Efter-vejledning med forudbestemte fokuspunkter efter behov. Faste mødetidspunkter indføjes her: Kursusleder/FS: tirsdage ulige uger kl. 10.00-11.00 (den første måned hver tirsdag) Vejleder/Jø tirsdage lige uger Vejleder/AV: fredag …lige uger kl. 13:45 – 14:45 Vejleder/LH: onsdag ulige uger 10.00-11.00… Vejleder/JT (fra okt.) onsdag ulige uger 10.00-11.00

32 33 34 35 36 VL: Fokuspunkter til undervisning i 3.g Bi/3 AV Lærerrollen KL: Fokuspunkter til undervisning i 2.c bi FS Overgange mellem sekvenserne i undervisningen Fokuspunkter har været elevaktivitet, elevrespons og kommunikationsmønstre 1.9. kl. 10-11.00: FS Læse om arbejdsformer p.286 – 305 På mødet blev dagens biologitime i 2.g c-niveau diskuteret ud fra den læste tekst. Vejledermøde Jø: 03.09 kl. 10 – 11.30 om de observerede blokke i nv. 02.09: 3.g Bi3 (1 modul) 03.09: 3.g Bi3 (1 modul) 04.09: 3.g B3 (1 modul) 31.08: 1.d nv 02.09: 1.d nv 03.09: 1.d nv 04.09: 2.cz id/3 36 Elevrespons og brug af rum 1g fest 25.8 kl. 10-11.00: FS Ikke afholdt. MY var på introtur 26/8: 3.g Bi3 (1 modul) 28/8: 3.g Bi3 (1 modul) 35 Gennemgang af teo. pæd.1 (bilag 2) Stemmeføring, lærerrollen og pauser Fællesmøde med vejledere: MY gennemgår teo.pæd.1; aftale fokuspunkter - er ikke foregået Aftenforedrag med Jesper Theilgaard. Klima – kickstart til NV 17/8-09 10.00-12.00 AV Observation af to blokke samt planlægning af observation og undervisning/planlægning af semesteret 18.8 kl. 10-11.00: FS 21.08: 2cz id/3 (1 modul) 20:08 m. 1: 1.d nv 19.08: 3g Bi3 (1 modul) 20.08: 3g Bi3 (1 modul) 21.08: 3g Bi3 (1 modul) 34 Observationsopgave (bilag 1) 10.08: Dag 0 14/8-09; 11:30-12.00: LH Observation af første lektion tennis. 11.08: følge 1y’s intro 12.08 m.1: 3g Bi3 13.08:m.2: 1y bi 14.08 m. 2: 2cz id3 m.3:3g Bi3 33 Almen pædagogik 1 d. 3-5.8. , Ry 32 Portefølje Emner (emner udfyldes efterhånden af MY) Fokuspunkter VL = Vejledere KL = Kursusleder Kurser og lignende Andre aktiviteter Møder vedr. praktikken Vejlederunder-visning Observation

Overordnet tilrettelæggelse af forløb Planlægger besøg Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Overordnet tilrettelæggelse af forløb Planlægger besøg Følger undervisningen Sikrer at der udpeges fokuspunkter Sikrer sammenhæng med teoretiske del. Kontakt til vejledere Udarbejdelse af udtalelse

Portefølje Emner (emner udfyldes efterhånden af MY) Fokuspunkter VL = Vejledere KL = Kursusleder Kurser og lignende Andre aktiviteter Møder vedr. praktikken Vejlederunder-visning Observation VL: om undervisningen i atlektik (kuglestød, spydkast) 2cz/3 LH. Fokus: lærerrollen – fremtoning og kommunikation med eleverne. 19.10, Århus skal ikke med. FS 23.10 2cz id/3 VL: førvejledning til det forløb vi nu skal i gang med sammen. Det blev aftalt at MY observere de første 2½ blok og derefter overtager undervisningen 19.11 kl. 10.-11.00: JT Comeniusuge derfor ingen undervisning i af 2.cz id AV er på kursus, derfor ingen 3.g Bi/3 undervisning 19.11 3.ax id/2 JT 47 Fokuspunkter AV Indledning og afrunding af timen Fremhæve faglige pointer for eleverne Temposkift så det er tydeligt for eleverne karaktergivning 11.11 10 – 12 AV 11.11 3.g Bi/3 12.11 3.ax id/2 JT 46 Dokument/notater fra fagdidaktik lagt op. Noter samt opgave fra workshop 3 Workshop 3 2/11, Århus Fagdidaktik Idræt, Vejle Tirsdag-fredag 3.11 kl. 10-11.00: FS Ingen 45 1. besøg 30.10.2009 Referat lagt op af FS VL (LH): førvejledning 1. besøg. Fokus på indholdet VL (JT) førvejledning 1. besøg. Fokus: struktur af timen og konkrete ideer til øvelser KL: 1. besøgs indhold og forløb 26.10 10-11.00 LH 26.10 13.45– 14.45 27.10 8:30 – 9:30 JT 29.10 3g Bi/3 – ekskursion til Foulum (blokdag) 30.10 2cz id/3 30.10 3g Bi/3 1. besøg 44

Undervisning vs. observation Dokumentation overfor tilsynsførende Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Undervisning vs. observation Dokumentation overfor tilsynsførende Aktiviteter (eks. Elevens dag, workshops, kurser) Samlet dokument over vejledermøder, fokuspunkter

Godkender uddannelsesplanen Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 08.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Godkender uddannelsesplanen Give overblik over aktiviteter Give indblik i fokuspunkter Give mulighed for at følge med og peger på portfolio

Uddannelsesplanen er: Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium Uddannelsesplanen er: Et redskab til at få et samlet overblik/status over kandidatens aktiviteter. Et dynamisk planlægningsredskab som viser processen, hvor vi er nået til i forløbet (og hvad der er planlagt). Et kommunikationsredskab mellem kandidat, vejleder, kursusleder og tilsynsførende. En endelig dokumentation af aktiviteterne (supplement til udtalelsen).

En (prosa)opsamling: Observation og undervisning Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium En (prosa)opsamling: Observation og undervisning MY har undervist 1050 timer i pædagogikumforløbet, hvoraf de 565 har været egenunder-visning. MY har undervist i nv , biologi på A- og C-niveau og i idræt på alle klassetrin. MY har deltaget i lektiecafé og vejledning af elever i forbindelse med SRP og AT-synopsis. Hun har endvidere som en del af teamarbejdet været med til at udvikle og afvikle mentor-samtaler for 1.g´erne. Andre aktiviteter MY har været løst tilknyttet medlem af skolens aktivitetsudvalg, hvor hun har været med til at arrangere elevcaféer og –fester. Hun har desuden været med til at planlægge og afholde frivillig idræt for specielt interesserede elever. MY har deltaget i skolens torsdagsquizzer og har været et aktivt medlem af skolens festudvalg.

En (prosa)opsamling: . Kurser Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium En (prosa)opsamling: Kurser MY har deltaget i de obligatoriske kurser i pædagogikum 09. Her ud over har hun deltaget i faglige kurser om evolution i biologi og om kreativ bevægelse i idræt. Hun har desuden været med til at arrangere en faggruppedag om samspillet mellem biologi og psykologi. Fokuspunkter Fokuspunkterne i uddannelsesplanen er centreret om lærerrollen og didaktiske redskaber. I 2. praktik har MY været meget optaget af organiseringen af undervisningen og har i denne forbindelse deltaget i en studietur til Ørestaden Gymnasium og Det Fri Gymnasium. .

En (prosa)opsamling: Portfolio Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 18.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium En (prosa)opsamling: Portfolio . Den elektroniske portfolio indeholder observationer, timeplaner, eksempler på evalueringer, didaktiske overvejelser og refleksioner. Opgaverne fra teoretisk pædagogikum er lagt ud sammen med opsamlinger af de tilknyttede diskussioner med vejlederne

Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 08. 03. 10 Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 08.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium

Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 08. 03. 10 Uddannelsesplanen Pædagogikumforeningen Fredericia 08.03.10. Marianne Stolberg Yates og Flemming Steen Jensen Risskov Gymnasium