Grundlovens § 69, dens forudsætninger og betydning i dag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NATO OSCE EU DE BLÅ BARETTER Visioner!.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Forum for Offentlig Topledelse Åbningskonference 1. september 2003
Inspirationstema: Børns rettigheder
Den danske strukturreform
Frihed og ytringsfrihed hos religioner og i det sekulære samfund
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Hvad er korruption? En kort introduktion
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Set fra Humanistisk Samfunds perspektiv
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Demokrati & Menneskerettigheder
Hvad så med kirkernes sociale ansvar? Konference og høring på Christiansborg d. 22. oktober 2013.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Menneskerettighedskonventioner
Når nu jeg, jeres Herre og Mester, vasker jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder. Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre,
Demokrati og menneskerettigheder
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
IT-Strategi.
Danmark i en globaliseret verden
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Kodeks for offentlig topledelse
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
”Social dumping” indenfor luftfart Keld Ludvigsen Vicedirektør SOLA Konferencen 2014.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Uddrag af politiske principprogrammer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Frivillighed på kommando findes ikke
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Europæiske Perspektiver På den danske religionsmodel 10/10/2012www.religareproject.eu1.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Kapitel 3 Retssystemer.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
SKABELON.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Juridisk Forening, 28. november 2011 Dias 1 Korruptionsproblemets årsager og konsekvenser – internationalt og nationalt Morten Broberg Det Juridiske Fakultet.
En lille morgensang
Ligebehandling: principper og begreber
Hverdag med Handicapkonventionen
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
“Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn.”
Trossamfund, migration, ligebehandling og lovgivning
politisk fredagsbar i vartov
Præsentationens transcript:

Grundlovens § 69, dens forudsætninger og betydning i dag Bidrag til konference for kristne og muslimske ledere i Danmark 2012: ny religionslov i Danmark? Kristent Muslimsk Samtaleforum 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet oversigt Grundloven om folkekirke, religionsfrihed og trossamfund - grl. § 4 (og 6) samt kap VII: §§ 66-70 – historisk og nutidig betydning Hvad gør man I andre lande mht regulering af religionsudøvelse Er der behov for regulering Veje at gå Nogle konkluderende reflektioner 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

1. grundlov, historie og nutid 1.1. Grundlovstradition i Danmark - politisk gode råd eller juridisk ramme? Betydning for statslig og kommunal administration? Betydning for lovgivende magt? betydning for politi mv? Betydning for domstolene? Betydning for trossamfundene? 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

1. Grundlov, historie og nutid 1.2. hvad står der så I grundloven? Folkekirkens særstilling – men det hindrer ikke nogen I at understøtte trossamfundene Religionsfrihed for alle. Individuelt og kollektiv. Offentligt og privat. - statslige indgreb alene ved lov; nødvendigt; I et demokratisk samfund; aht andres friheder, rettigheder, sikkerhed, sundhed mv Hvis der er behov for at regulere trossamfundenes forhold til det omgivende samfund, skal det ske ved lov Religion er irrelevant for borgerlige rettigheder – og for borgerlige pligter 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

1. Grundlov – historie og nutid Lovgivningsintention: lovgive for frihedens skyld (lovgiver som sikkerhed mod arbitrære beslutninger I statsadministrationen) Administrativ anerkendelse af metodistkirken 1863: undgå lov for frihedens skyld (der er ikke behov for retlig regulering) Pragmatisk: er der nogen problemer, der trænger til løsning? Hvis der er – hvem skal så løse dem? 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

1. Grundlov – historie og nutid 1.4. Et par misforståelser: Der er ikke to forskellige veje for trossamfund I grundloven – men en kortere eller længere vej som giver større eller mindre sikkerhed, større eller mindre frihed Religionsfrihed som organisationsfrihed forudsætter organisering inden for samfundets rammer Trossamfund kan organiseres som forening, ideel organisation (almennyttig fond), erhvervsdrivende fond, aktieselskab, privat ejendomsret Nogen organiseringsformer forekommer uacceptable Er behovet dækket ind? 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

2. Andre lande/international ret 2.1. international ret (emrk/FRA/FN-konvention/FN-særlig-rapporteur): Ret til at være juridisk person (at kunne organisere sig) Har trossamfundene behov for at opnå eksplicitte fordele? Er der nogen samfundsmæssige behov for regulering af trossamfunds virksomhed? 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

2. Andre lande/international ret 2.2. modeller: Trossamfund er en kombination af foreningsfrihed, forsamlingsfrihed og ytringsfrihed tilsammen: charity & Estland. Intet behov for grl. § VII Trossamfund er noget andet end andre almennyttige organisationer: behov for særlig regulering B.1. staten: sammenhængskraft, sikkerhed B.2. trossamfundene: beskyttelse 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet 2. Andre lande 2.3. eksempler: Sverige: lov om trossamfund (registreringsmulighed, åben for alle) + regler om adgang til at opnå tilskud: krav om at fremme demokratiske værdier + vielsesbem. Norge: lov om trossamfund: økonomisk tilskud på lige fod med Norske kirke og øvrige Tyskland: offentlige organisationer: uddannelse, undervisning i offentlige skoler 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

3. Det pragmatiske spørgsmål: er der behov for noget? 3.1. Eksisterende behov vielsesbemyndigelse – fradragsret for tilskud - skattefritagelse – momsfritagelse – adgang til at bygge til trossamfundsformål – adgang til opholdstilladelse for udenlandske forkyndere Alle eksisterende behov hviler på en lovgivning. Men administreres mange forskellige steder. Behov for en samlet regulering? En samlet adresse? Eller er anarkiet netop fint? 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet 3. Mere pragmatisme 3.2. udækkede behov – set fra trossamfundene? D. Anerkendelse af uddannelsesbehov og gennemførte uddannelser? E. Anerkendelse af sociale-kulturelle dimensioner med mulighed for støtte efter fritidslovgivning F. Behov for organisatorisk støtte til opkrævning af bidrag fra medlemmer 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

3 samfundsmæssige beskyttelsesbehov? 3.3. reguleringsbehov set fra samfundets side: G. Skal man virkelig kunne ha et privatejet trossamfund I DK – eller skal ejerformerne begrænses? H. Er det virkelig sikring nok af menneskers trang til at give penge, at de jo bare kan lade være – eller skal man kræve, at I hvert fald medlemmer kan få indblik I – og måske være medbestemmende om – et budget og et regnskab? I. Skal der være en form for oversigt over, hvad der kalder sig trossamfund, hvem der står bag, hvad ideologien er mv – eller er det ligemeget? 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet 4. Veje at gå 4.1. Larme Møder og konferencer og læserbreve og kronikker Henvendelser til politikere – men vær konkret: hvad præcis er behovet – hvor ligger løsningsmulighederne – politikere er endnu mere pragmatiske end jeg Er man enige eller har man forskellige vurderinger men kan alligevel gå et stykke ad vejen sammen? 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet 4. Flere veje at gå 4.2. klargøring af positioner Nu mente jeg ikke Jeres egne indbyrdes forskellige – det fulgte allerede af 4.1. Men jeg mente klargøring af teoretisk og praktisk mulige positioner, som f.eks. Én samlet religionslov – eller bedre regulering på en række områder – ét sted at henvende sig – eller bedre lydhørhed de mange steder Afklaring af behovet for gennemsigtighed og legitimitet Et organisatorisk overblik: er der nogen, der skal kunne det her? 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

4. Valget mellem hovedveje: 4.3. her er vi ved principperne: Frihed, selvbetaling, eget ansvar for organisation, finansiering og bygninger og medarbejdere, individuel kamp med offentlige myndigheder: troen gror fra den enkelte Én samlet religionslov med alle løfter indfriet til både medlemmer, organisation og offentlighed Måske ligger der – også her – en pragmatisk mellemvej, man kunne fokusere på for det næste stykke tid 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

5. En eftertanke til reflektion: Kunne vejen frem hedde videnskabelse, vidensdeling og problemløsning? ISOBRO – indsamlingsorganisationernes brancheorganisation (legitimitet og viden) identifikation af, hvem der har opgaven med at kunne området – identificere legitime individ- og samfundsinteresser (ikke være uforberedt) Afklaring af løse ender – er der overhovedet nogen? Og hvis: blive ved med at skubbe for at få dem løst (selv tage ansvar – presse systemet) 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet

stilstand – død – bevægelse - liv 17/11/2012 Professor Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet