Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
DEF-projekt: Brugerundersøgelse på 5 danske biblioteker
Håndtering af e- bøger på CBS Af Nikolaj Kjær Jensen CBS Bibliotek.
KEA KOMPETENCE.
Innovation & Partnerskaber Bidrag til folkebibliotekerne i vidensamfundet.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
– erfaringer fra et portalprojekt, og skismaet mellem lokale og nationale portaler ved Anne Pouplier og Michael Kørner Det Juridiske Fakultets Biblioteker,
Test i tågesignaler Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
24. februar 2009Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2009 Gjessø Skole Mål for 2008/2009 –Multihal/fysiske rammer Hvordan får vi sikret det? –Synlighed/presse.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
IT i undervisningen.
Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.
E-ressourcer Hvor og hvordan registrerer vi e-ressourcer Hvorfor har vi valgt disse løsninger.
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
Undervisere: Thomas Hoffmann & Jesper Mørch. Agenda:  Den fysiske samling  Akademisk litteratursøgning  Søgeteknik  ITUs elektroniske ressourcer 
IT-Bibliotekets webside:. Eksempel på e-bog!
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Kreativt Læringsrum Elina Maslo
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
Litteratursøgning Forskningstræning i speciallægeuddannelsen
Informationskompetence i en ny faglig verden ved en lang videregående uddannelse - Hvad forventes af de kommende studerende?
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Henrik Bærbak Christensen1 Software Konfigurationstyring Datalogifagets sorte får…
Biblioteksorientering Lidt om Statsbiblioteket Registrering som låner Søg og bestil bøger Artikler fra tidsskrifter og aviser Dine.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Bibliotekernes BRUGERUNDERSØGELSE 2013 HJÆLP BIBLIOTEKET TIL AT BLIVE BEDRE Et par ting, du skal vide, når du rekrutterer i udlån.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Agenda Lidt om forhold og udfordringer E-ressourcer i undervisningen Danmark set fra luften – slip brugerne løs i samlingen Projekt Profilering.
10. marts 2010Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2010 Gjessø Skole Mål for 2009/2010 –IT i undervisningen –50 års jubilæum –Skolebestyrelsesvalg –Skolepolitiske.
Litteratursøgning i forbindelse med bacheloropgave
Elektroniske tekstlicenser Ulla Simons Gentofte Bibliotekerne Marts 2004.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø.
Skolebiblioteket Materialer Undervisning Informationer Oplevelser Viden Kultur Vejledning mv.
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
Studenterfaciliteter AUL Single sign-on -Databaser -Print og kopi -E-bøger -Personligt indhold.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Status december 2013 FRIVILLIGE IT-GUIDER V/ RIKKE, SOLRØD BIBLIOTEK.
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
Biblioteket Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Trine Nedergaard Jensen.
Projekter Fredag den 2. november 2007 Maria Baun Lauridsen.
Centralbibliotekernes fælles materialevalg af udenlandsk litteratur Ny ordning fra
Søgeværktøjer Opslagsværker - Start med at få et overblik over emnet og terminologien. Bibliografier - Find ud af hvad der er skrevet om emnet. Kataloger.
INFORMATIONSSØGNING - LITTERATUR -. informationssøgningens 3 varianter  Bevidst tilfældig - Forfølge en idé eller indskydelse - Til idéfasen eller ved.
Akademisk praksis God citationspraksis.
Programmering 1 Java/C#
Mere digital litteraturforsyning
Ambassadørnetværkets temadag
Juridisk litteratursøgning CM Jur
Præsentationens transcript:

Evidens i biblioteksvirksomhed - et eksempel fra et uddannelsesbibliotek

Marianne Vadgaard Christensen2 Hvad vil jeg sige? 1.Undersøgelse af bacheloropgaver  Hvor og hvem?  Hvorfor?  Hvordan?  Resultater 2.Hvad har jeg sagt?

Marianne Vadgaard Christensen3 Sygeplejeskolen i Århus  Sygeplejerskeuddannelse  Ca. 800 studerende  Efteruddannelse  Kandidatuddannede undervisere  2 bibliotekarer  1 biblioteksassistent + studentermedhjælp

Marianne Vadgaard Christensen4 Bibliotek og Informationscenter  Åbent 34 timer om ugen  SIABIB (vores egen database)  bøger, dvd etc.  elektroniske tidsskrifter  Databaser (PubMed, CINAHL, PsycInfo, Cochrane m.m.)  Bibliotekets studieværksted  Støtte - ikke service

Marianne Vadgaard Christensen5 Mål for uddannelsen - informationskompetence  ”Det er kundskab på basalt niveau, at følge en række mere eller mindre eksplicitte regler for betjening af søgeredskaber.  Men det er kundskab på højt niveau, at kunne vælge søgeredskaber, vurdere og analysere informationer for selv at kunne belyse et emne.” (Poulsen, 2002, p.35).  Søgeprocessen dokumenteres i opgaven

Marianne Vadgaard Christensen6 Hvorfor?  Lever skolen, herunder biblioteket, op til de krav, som stilles til sygeplejerskeuddannelsen som professsionsbacheloruddannelse?  Kan vi som bibliotek dokumentere brugen af vores ressourcer og vores indsats?

Marianne Vadgaard Christensen7 Hvordan?  Juni 2005 og januar 2006  55 og 54 bacheloropgaver  5 konkrete spørgsmål  Mail til vejledere 2-3 gange  Opsamling af data i regneark  Formidling om undersøgelsen både før og efter

Marianne Vadgaard Christensen8 Spørgsmål 1.Hvad er bacheloropgavens titel? 2.Er der anvendt ikke-danske kilder? 3.Er søgeprocessen dokumenteret? 4.I hvilke af flg. databaser har den studerende søgt litteratur:………….….. 5.Har den studerende anvendt referencehåndtering?

Marianne Vadgaard Christensen9 Resultater (1)

Marianne Vadgaard Christensen10 Resultater (2)

Marianne Vadgaard Christensen11 Resultater (3)

Marianne Vadgaard Christensen12 Resultater (4)

Marianne Vadgaard Christensen13 Metoden (fordele)  Lille tidsforbrug  Viser et aktuelt (del)billede  Synliggør bibliotekets indsats  Motiverer bibliotekets ansatte  Motiverer underviserne til at anbefale og selv bruge bibliotekets ressourcer

Marianne Vadgaard Christensen14 Metoden (ulemper)  Måler kun hårde facts  Viser ikke nødvendigvis noget om kvaliteten af brugen  Viser kun et lille billede  Afhængig af undervisernes samarbejde

Marianne Vadgaard Christensen15 Andre metoder  IT-færdigheder (før og efter 1. sem.)  Brugerundersøgelse (hvert andet år)  Studiekompetenceprojekt  Udlånstal, besøgstal på hjemmeside, undervisningsaktiviteter m.m. .

Marianne Vadgaard Christensen16 Hvad har jeg sagt?  Vi har dokumenteret, at de studerende:  anvender udenlandske kilder  anvender relevante databaser  dokumenterer deres søgeproces  Metoden har fordele og ulemper  Metoden kan IKKE stå alene!