Gadepiloternes organisation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Inddrag nu Kick-off møde
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Livsvilkår for børn på asylcentre
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
God trivsel = God læring
Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.
Rene Boulevardbebyggelser - et børn og ungeprojekt Et forebyggende projekt med hensyn til hærværk og kriminalitet Boulevardbebyggelserne.
Lemvig Ungdomsgårds Specialafdeling Er du ung med særlige behov
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børne- og Ungeområdet Målgrupper
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Anonym Digital Rådgivning
Ikke til at komme udenom… MJUK er etableret bl.a. på baggrund af støtte fra: Morsø HK, Nordvestmors boldklub, Ø. Jølby Borger og Erhvervsforening, Ø. Jølby.
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
Mentorordning i Skive.
Det gode klasserådsarbejde
Hvad render vi rundt og laver?
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Mad, Måltider og Pædagogik
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Unge, fester og rusmidler i praksis Erfaringer fra Norddjurs kommune.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Overblik over afkast/resultat mål ifm. klubpolitikken Klub- politik - Udvikle og styrke det gode ungdoms- liv Overgang skole og klub Samarb.aftale vedr.
Indsatser med relation til rusmiddelområdet
Disposition Præsentation af emne Mobning
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
SSP-konference velkomst Af Jesper Reming Tangbæk Børn og Kultur.
Fritidspas.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
AKT på Dybbøl Skolen.
marts 2011 Unge og Rusmidler Trine Ry, leder af Stofrådgivningen i København.
STC Støttecenter PPR Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Tryg i Gellerup – hvordan?. Hvad kan jeg gøre? Forældrene inddraget – kvinderne i Gellerupparken. Den aktive Kvindeforening – kan gå ud til de belastede.
Læring fra de gode eksempler i hverdagen Frederiksbergs samarbejde mellem UU og den boligsociale indsats Januar 2016.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Gadeplansarbejdet i Køge Børne- og Ungeforvaltningen / SSP FEB Jesper Snitgaard.
Ungdomsliv.
Stærke, lokale samarbejder mod radikalisering og voldelig ekstremisme
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den kriminelle fødekæde i bander og
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

Gadepiloternes organisation

Gadepiloternes Samarbejdspartnere SSP Pædagogiske konsulenter Fritids- og Fritids/ungdomsklubberne Skolerne (kommunale, private og specialskolerne) Socialdirektoratet Ungdomspensionerne Familie unge rådgivningen FKRC Bøgen Boligsociale medarbejdere Politiet (lokalpolitiet og KPS) Opsøgende medarbejdere samt rådgivningstilbud fra andre kommuner

Gadepiloternes distriktsinddeling 1. Kontaktperson Rico Carlos Nambino. Back up person Peter Viborg Skoler: 3 Falke Lindevangsskolen La Cour Vejens skole Klubber: Cassiopeia SFO: SFO Firkløveren v.- L.C skolen SFO Lindetræet Boligområder/Sociale medarbejdere: Hanne Lindevangsparken Karen – Solbjerg Have Anette Finsens Have Opholdssteder/døgninstitutioner: Josephine Schneider døgninstitution Andre: Kedel-hallen Vest Nærbetjent

Gadepiloternes distriktsinddeling 2. Kontaktperson Jesper V. Larsen. Back up person Rico C. Nambino Skoler: Søndermarksskolen Ungdomsskolen Frederiksskolen Johannesskolen Klubber: Pomfritten/ Søndermarkens ungdomsklub SFO: SFO Drivhuset v Søndermarksskolen Multiidræt Boligområder/sociale medarbejdere: Borgmester Fichers Vej /Kim Opholdssteder/døgninstitutioner: Jens Jessens vej Ungdomspension Andre: Frederiksberg hallerne KB-Hallen Vest Nærbetjent

Gadepiloternes distriktsinddeling 3. Kontaktperson: Peter Viborg, Back up person Anja Vejrum Skoler: Skolen v. Søerne Bülowsvejens skole Ny Hollænderskolen Prins Henriks skolen/Den Franske Skole Kaptajn Johnsens skole Frederiksberg Friskole Jakobskolen Frederik Barfod skolen Klubber: Filippa Huset Tempeltræet Fortet

Gadepiloternes distriktsinddeling SFO: SFO Søstjernen v Skolen v Søerne SFO Thorvald SFO Ny Hollænder Boligområder/sociale medarbejdere: Dk-Gården - Åse Opholdssteder/Døgninstitutioner: Bülowsvejens fam.inst. Allégården Frydendalsvej Institution Bøgen Andre: Bülowshallen Bavnehøjhallen Øst nærbetjent

Gadepiloternes distriktsinddeling 4. Kontaktperson: Anja Vejrum, back up person Jesper V. Larsen Skoler: Duevejens skole Nyelandsvejens skole Christiansskolen Rejseskolen Vikasku Klubber: Louis P Jokeren SFO SFO Pyramiden v. Duevejen SFO Universet v. Nyelandsvejen Boligområder/sociale medarbejdere: Stjernen v. William Andre Mariendalshallerne Nord nærbetjent

Formål At opsøge de unge på gadeplan med henblik på at hjælpe dem til et bæredygtigt socialt og kulturelt liv for den enkelte og for gruppen.

Målgruppen Grupper af unge primært mellem 10 og 18 år, der viser tegn på dårlig trivsel og/eller udvikler sig i negativ retning. Unge der er i risikogruppen bl.a. omkring kriminalitet. De karakteriseres ved at bevæge sig rundt mellem kommunens fritidstilbud og bruger det offentlige rum som samlingssted. Sekundært er forældrene målgruppen, da de skal inddrages i samarbejdet omkring den unges udvikling.

Opsøgende arbejde Vi møder nogle unge på gaden ved rundering eller specifikke opgaver Unge vi kender unge vi ikke kender Vi hører om nogle problemer med unge fra andre voksne/unge Unge vi kender unge vi ikke kender

Kontakt og profilering Komme på besøg i junior-/ungdomsklubberne Komme på skolerne i frikvartererne Deltage i klubarrangementer Besøge klubberne en dag på deres sommerkoloni Lave aktiviteter eller holde oplæg for skoleklasser Deltage i arrangementer som afholdes af de boligsociale medarbejdere

Nuværende projekter Store stjerne drenge (15-17 år) I samarbejde med SSP, UU og familie/ungerådgivningen Små stjerne drenge (12-14 år) I samarbejde med SSP, skoler, klubber og SD

Store stjerne drenge projekt Grundlag for projektet: En gruppe på 8 drenge udviser en aggressiv og utrygheds skabende adfærd over for de øvrige beboere og borgere. Gruppens uhensigtsmæssige normer og adfærdsmønstre har indflydelse på en yngre gruppe fra området. Flere af de unge i gruppen bevæger sig på kanten af kriminalitet, ligesom de ryger en del hash. Gruppen er præget af et stort gruppepres og de unge vurderes at mistrives i deres omgang med hinanden.

Formål med projektet At styrke det generelle kriminalitetsforebyggende arbejde i lokalområdet. At iværksætte en pædagogisk indsats over for gruppen og den enkelte unge, som skaber mulighed for igennem aktiviteter at give dem redskaber til at udvikle normerne og adfærdsmønstrene i gruppen i en positiv retning. At få de unge væk fra gaden og ind i et projekt, der rummer dem og samtidig skaber mulighed for at påvirke deres adfærd i en positiv retning. At få de unge til at reflektere over egen adfærd samt give dem redskaber, der skaber mulighed for at ændre deres nuværende uhensigtsmæssige adfærd.

Projektforløbet Projektet kører over 4 mdr., hvor man mødes med drengene 2 gange ugentligt. De unges forældre kontaktes og indkaldes til info om projektet. Der laves individuelle handleplaner for hver enkelt af drengene. UU og familie-/ungerådgivningen deltager begge i projektet ca. 4 gange.

Handleplan Navn: Alder: Adr.: Skole/klub: Familie/netværk/venner: Problemstilling(er): Den unges ønske(r): Begrænsninger: Mål: Opgaver: (eks.) - forældre kontakt - jobsøgning - klubbesøg Samarbejdsaftale: Du gør: (den unge) Gadepiloterne gør: Aftalt d. xx/xx/xx ___________________ ___________________ ____________________ Navn (Gadepilot) Navn (ung) Navn (forældre)

Eksempler på opgaver med individuelle unge Informere og evt. skabe kontakt mellem den unge og andre foranstaltninger i kommunen. Snakke med den unge om konsekvenserne af hans/hendes uhensigtsmæssig adfærd og give den unge nogle redskaber til at gøre ting anderledes. Hjælpe den unge med konflikter i hjemmet gennem samtaler med den unge og forældrene. Skrive ansøgninger til fritidsjob og lærepladser eller andre relevante instanser.

Tilholdssteder På gader, pladser og andre udendørs frirum i byen I deres boligområder Biograf, center, netcaféer og andre åbne steder

Aldersgruppe Aldersgruppen fordeler sig typisk på de 10-18-årige, både drenge og piger

Adfærdsændringer og signaler på mistrivsel Konflikterne mellem børn og voksne eller de voksne imellem stiger og bliver mere destruktive Barnet bliver mere indadvendt og trist/stille Øget aggression (hysteriske anfald) og voldelig adfærd Overdrevent vægttab, vægtforøgelse – eller vægtfokus Mobning, både som mobber og den der bliver mobbet Hyppig sygdom, sløjhed og træthed Grimt og nedladende tone/sprog Ingen/få venner. Truende adfærd individuelt og i grupper Hærværk, tyveri, indbrud og hustlerier Brug af forskellige rusmidler. Det er typisk alkohol og hash, men kan også være overspisning, lightergas m.m. Samles i grupper og driver fra sted til sted. De foretager sig ikke noget specifikt sammen, men er optaget af hierarkiet i gruppen, hvilket giver sig udtryk i en slags styrkeprøver, hvor de bl.a. generer andre mennesker for at underholde sig selv og gruppen. Tidlig seksuel interesse (11-12 år). Dette er især gældende for pigerne. De spiller op til de ældre drenge og går fra dreng til dreng. ”Stik i ren dreng” for ældre unge. De yngste medlemmer af gruppen gør noget for de store for at være med i fællesskabet f.eks. stjæler i butikker. Kontinuerlig udeblivelse fra skole og/eller kommen for sent. De mødes nogle gange i skoletiden med de unge, der ikke går i skole. Selvskadende adfærd eksempelvis ved at skære sig, slukke cigaretter på sig selv og lign.

Forebyggende arbejde som forældre Forventningspres Samtaler/støtte og vejledning Opmærksomhed Kærlighed Respekt og tillid

Kriminalitet, alkohol og euforiserende stoffer i gademiljøet Andres billede Selvbillede