Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Dialog og læring i klagesager
Pårørende-professionel relationer
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kommunikation på Bornholms Hospital
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Arbejdspladsudvikling
Børn og sorg - og sprældøde døde
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Du kender det… man vil prøve dette eller hint, man vil prøve dette eller hint, for at opdage - lige midt i - for at opdage - lige midt i - at det skulle.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Smileyen, som fik en ven.
TERM modellen Introduktion til øvelse
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Borger- og lægeperspektiver v. Marie Brandhøj Wiuff, sociolog, projektleder.
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Musik: Nightengale Serenade
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
En fejl af stor betydning...
Visioner for uddannelse og opkvalificering af social- og sundhedspersonale Karen Stæhr 29. August 2013.
At vente på Guds time.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Ledelse og kollega-adfærd
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Ånden i Glasset.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Farvel til Intensiv – og hva` så Farvel til Intensiv – og hva` så.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Præsentationens transcript:

Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010 Fra tidsrøver til samtale-partner Pårørendeindsatser Frederiksberg Hospital – Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010

Patient - pårørende Samme vej Samme strategi? Forskellige perspektiver? Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Hvad ved man om pårørende? Nye betingelser – nye opgaver Kortere indlæggelser – flere plejeopgaver Komplekse forløb – koordination, vidensbærer Omlægning til ambulante forløb – flere plejeopgaver Øgede krav til pt. om egenomsorgsindsats – flere krav til handlekompetencer Uforløste ressourcer (Jacobsen 2009, DSI) Øget sygelighed (hjerte-kar/kræft/depressioner) Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Strategi? Før-strategi: Nu-(ønske-)strategi: Adgang forbudt – familien er en del af problemet (The family burden) Nu-(ønske-)strategi: Region Hovedstandens politik for bruger, patient og pårørende jun. 08 Partnerskab/ressourceperson/vidensbærer/erkendelse af sårbarhed Men…… 07-04-2017 Fra tidsrøver til samtalepartner

Strategi på Frederiksberg? Vide noget mere - pilotkursus Fra tidsrøver til samarbejdspartner 11 deltagere: 4 FH 1 Patientambassadør 6 BBH Læge, sygeplejersker, fysioterapeut, pt.ambassadør, samordningskonsulent Underviser: Erhvervspsykolog Mette Nørbjerg For at forventningsafstemme: Ikke evidens, ikke evalueret, ikke videnskabeligt Det er bare en historie Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Metodeovervejelser - kursusform Et stk. kulturarbejde – Hvor starter de? Hvordan flytter man? De valg/overvejelser, vi foretog: Dialog – højt til loftet - plads til refleksion Fra troen på, at vi hører det samme, bare vi gentager eller siger det højere til viden om at sprog og mening dannes og omdannes afh. af modtager De pårørendes stemme - hvordan? Professionelt ,værdigt, varmt, Udvalgte ud fra kriterier om bl.a. robusthed Rammerne så de kan tage rummet Fra tidsrøver 07-04-2017

De 4 pårørende – at blive inviteret ind Hvem? Pårørende til hjertesvigtpatient (hustru) Pårørende til yngre kræftsyg (hustru) Pårørende til voksen datter med handicap (mor) Pårørende til hjerneskadet patient (datter) Hvordan? Forberedelse Alle dele af kurset var kendt – også spm. og set-up Alt var sendt ud på forhånd Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Bevidning/spejlmetoden 1. Interviewer interviewer fokusperson (pårørende) 2. Bevidneren observerer 3. Interviewer interviewer bevidneren med henblik på at genfortælle dele af fokuspersonens historie Hvad har du særligt hæftet dig ved? Tag afsæt i et konkret ord (ingen vurderinger) Hvad fortæller det dig om hvad der er vigtigt for denne person Hvordan kan du genkende det i dit eget liv Hvor bringer det dig hen? Hvad gør denne metode? Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Kursusindhold Dag 1 2 og 2 interview om ”hvad tænker I om pårørende i din afdeling?” Teori om bevidnings-/spejlmetoden Anvendelse af bevidningsmetoden – 4 pårørende på besøg Overvejelser om besøget Dag 2 Videre samtale om besøget Kommunikationscases Hvis nu alt skulle gå galt – hvordan så? Hvis alt skulle gå bedst – hvordan så? Kommunikation med pårørende i egen afdeling Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Hvad sagde deltagerne torsdag morgen? De besværlige fylder for meget, de stille for lidt Alt for store forventninger Ondskabsfulde, personlige Ondt i maven, når jeg går ind Holder mig væk De er overambitiøse Vi har ikke tid Skal være på patienternes præmisser Måske har de flere ressourcer, end vi ved af Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Hvad sagde de fredag eftermiddag? Et lille kulturflyt Megen refleksion Jeg tør kommunikere mere Vil anvende bevidningsmetoden Vil bruge de pårørende mere Jeg vil sætte tid af til de pårørende Jeg vil forventningsafstemme mere De pårørende skal med i udskrivningskonference Jeg vil gerne have et stykke forventningspapir Jeg vil samtale med de pårørende om deres tidligere erfaringer Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Konklusion Arbejdsspørgsmål: Vi fik meget fine evalueringer på de 2 dage Vi lærte meget De pårørende blev kontaktet efterfølgende og alle 4 sagde at det havde været ok, og at de håbede de havde gjort en forskel Har det haft en betydning? Der ligger et stykke arbejde foran os Arbejdsspørgsmål: ”Når jeg nu har travlt, så skal jeg vel ikke bruge min tid på pårørende?” Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017

Pårørende - et tilløbsstykke ? Fra tidsrøver til samtalepartner 07-04-2017