Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Verden ind i undervisningen
Advertisements

Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Det Internationale Område Studieområde 3/
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Innovation og iværksætteri
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Karl Henrik Flyums model
Vejledning i projektarbejde
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
MM Projektopgave, vejledning mm.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Introduktion til opgaveskrivning
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Akademisk arbejde.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU BLACKBOARD.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AARHUS UNIVERSITET AU Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU Infomøde for Sprog og Europæiske studier V. Studievejledningen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. MARTS 2015 FORSKNINGSPOLITISK ÅRSMØDE PRODEKAN JES MADSEN AARHUS UNIVERSITET SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 2. OKTOBER 2014 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23RD OF MARCH 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 25. MAJ 2016 MADS VISTESEN, GYMNASIEKOORDINATOR MAJBRITT NIELSEN, PROJEKTLEDER AARHUS UNIVERSITET AU.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 31. AUGUST 2015 AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN PÅ DE SUNDHEDSVIDENSKABELIGE KANDIDATUDDANNELSER OPLÆG.
NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light APRIL 2016 TROELS JØRGENSEN AARHUS UNIVERSITET AU PROMARK FOR SEKRETÆRER METTE VIGEN, AU ØKONOMI LARS.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. AUGUST 2014 AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTART - CAND.CUR STUDIEVEJLEDNINGEN PÅ BANEN.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen 6 OCTOBER 2015 AARHUS BSS CAREER.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 21. OKTOBER 2015 VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU OPTAGELSE PÅ KANDIDATUDDANNELSEN.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SPECIALESKRIVNING FOR CAND.MERC.JUR.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 24. OKTOBER 2015 BJÖRN ANDRESEN AARHUS UNIVERSITET AU EPTSYS – ENERGY SYSTEM STABILITY (EN) ENERGI SYSTEM.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 7. AUGUST 2015 MARIE HALKJÆR KRAGELUND AARHUS UNIVERSITET AU SØGEMASKINEOPTIMERING.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU LÆRERROLLER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27. OKTOBER 2016INTERNATIONAL KOORDINATOR ANNA KRONBORG BELL AARHUS UNIVERSITET AU UDVEKSLING I UDLANDET.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU BETYDNINGEN AF TIDLIG SÅNING PÅ KVÆLSTOFDYNAMIKKEN I VINTERHVEDE Ingrid K. Thomsen.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel

Præsentation Ph.d. Studerende på Business Administration Forsker i organisationsteori med særligt fokus på privatisering af den offentlige sektor. Uddannelse: Cand.oecon & Ba.sceint.pol fra Aarhus Universitet Underviser: Kvalitativ metode, kvantitativ metode, organisationsteori og opgavevejledning.

Program workshop 1 16.15-17.15 Akademisk proces og videnskabelige problemer Udvikling af egne ideer frem mod problemformuleringer Litteratursøgning – udvikling af ide mm. 17.45-19.45 Speeddatingøvelse vedr. jeres ideer Problemformuleringer Pentagonmodellen Individuelt arbejde på jeres egne undersøgelsesideer

Den akademiske undersøgelsesproces Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændig Hvis du allerede nu kan se det færdige produkt – har du sat overlæggeren for lavt  Der vil løbende opstå nye erkendelser Ny viden giver nye ideer  Ideudvikling og skrivning foregår ofte i samspil med andre

Den akademiske undersøgelsesproces En veksling mellem de to…

Hvad er et videnskabeligt problem? Praktiske problemer Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabelige problemer Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden. (Efter Booth, Colomb & Williams: ”The Craft of Research”)

Idegenereringsøvelse… Udfyld idé-ark Præsenter ideer for hinanden to og to Vælg en ide at arbejde videre med…

Skriveøvelse ud fra valgte ide… Nonstop! Ingen skal se jeres tekst Lad vær at rette – rod og fejl er fint  Proces Individuel skrivning (7 min) Individuel gennemlæsning (3 min) Refleksioner og udbyttet to og to Opsamling – hvad fik i ud af det?

Pause… Mad 

Speeddatingøvelse… Videreudvikling af jeres ideer Proces 2 og 2 - hver især får 3 min. til at præsentere deres ideer for hinanden Herefter bytter man par…

Problemformuleringens formål Hvad er en problemformulering og hvad er dens formål? Hvad er det du spørger om? En hjælp i vejledningen Hjælp til litteratursøgningen - afgrænsning Styrepind for dispositionen - afgør, hvad der skal med og i hvilken rækkefølge Gør det nemmere at skrive en konklusion – hvad svarer du på/finder frem til? Gør det tydeligt for dig selv og læseren, hvad opgaven vil gøre og hvorfor og hvordan.

Typer af problemformuleringer Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende.

Gode råd til pf… Formuler spørgsmålet åbent. Lav PF så konkret, som muligt. Problemformuler højt ift. Blooms taksonomi. Udfyld videns hul – sigt mod et spørgsmål der besvare noget vi ikke ved noget om (relevans)… Skriv PF kort og tydeligt markeret i teksten.

Pentagon Modellen Problemformulering Hvad spørger du om? Fremgangs- Formål måde Hvorfor spørger du? Hvordan spørger du? Teori/metode Empiri Hvad spørger du med? Hvad spørger du til?