Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
En god historie Som journalisterne gider skrive
Hvem er jeg? Uddannet i statskundskab og antropologi Arbejdet for DR og Weekendavisen og Information Modtager af alt for mange dårlige pressehenvendelser
Hvad er en god historie Nyhedskriterierne: Aktualitet Væsentlighed Identifikation Sensation
MEN ALLERVIGTIGST KONFLIKT (løst eller uløst) Uden konflikt er der ingen historie
Aktantmodellen Mål Modstander Hjælper Hovedperson
Når du kontakter en journalist: Vær bevidst om konflikten Vær bevidst om nyheden Vær bevidst om væsentligheden
Den gode pressemeddelse indeholder Historien kort (2 linier) Citater fra lederen, eksperten, casen Evt. reportagemuligheder Telefonnumre på alle! Gerne et videre perspektiv
Eksempel: Muhabet skåret sin fondsbevilling Dagcenteret Muhabet har fået skåret sin bevilling. Ingen andre muligheder til psykisk syge indvandrere Case: Mohammed “Jeg ved ikke hvor jeg skal gå hen nu” Leder: “Vi har gjort et stort stykke arbejde, som nu er spildt Ekspert:Muhabet har haft enestående resultater Invitation til at lave reportage i Muhabet
Sælg en feature En feature fortæller en historie og indeholder derfor en konflikt Men den behøver ikke indeholde en nyhed Til gengæld skal den have en hovedperson med et projekt og en modstander Den må også meget gerne have en reportagemulighed
Feature: Muhabet At hjælpe de psykisk syge indvandrere Najib Dårlig læge,ingen penge, sagsbehandlerne på kommunen Lokale handlende, den søde læge, rare psykisk syge
Når en journalist kommer: Vær ikke bange for at fortælle om konflikten Inviter folk indenfor dørene Giv ærlige og personlige svar
Øvelse: Find historien Hvilke historie? Hvor er konflikten? Er der en nyhed? Hvem skal journalisten tale med? Er der nogle reportagemuligheder?