Workshop UNDP 26. august 2009 1. Jette Steen Knudsen Nuværende ansættelse: Selvstændig - konsulentopgaver for flere store danske virksomheder (CSR/governance)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

PR KAMPAGNE.
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Dr. Wenceslaus Kilama, Chairman, Malaria Foundation International
Konference om reviderede Anbefalinger for god Selskabsledelse CBS - den 13. april 2010.
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
”En reference er en mulighed for en BNI-kollega til at præsentere sin virksomhed for en, som har et behov for dennes produkt eller ydelse, og hvor der.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Workshop almene boligdage
Få styr på leverandørerne
Nationalparkmøde Anne Sophie Gamborg Dansk Skovforening 7. september 2010.
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
13. Ikke-finansielle rapporter
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
Kvinder i den uformelle økonomi i Indien - på arbejde uden fast job
Hvad kan din virksomhed gøre for at leve op til banker og leverandørers krav ? 6. oktober 2009.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Den glade CEO og iværksætter!
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
2 Eksterne forhold Oversigt
Opstart i forretningen • Hvad var det smarteste du så? • Tjene eller spare penge! • 2 måder at starte på: • Lille eller stor forretning • Min. et test.
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Forøg din værdi som konsulent
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
First Hotel Copenhagen, November 2012 Karl Iver Dahl-Madsen Formand for Dansk Akvakultur Medlem af Primærbestyrelsen i L&F Formand for Instituttet for.
Coop Bank.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
DILEMMAER OG UDFORDRINGER SMV Global Compact netværksmøde den 26. august 2009.
Virksomheder - definition
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Rotary Danmarks Ungdomudveksling Rotary Danmarks Ungdomudveksling Multi Distrikt Danmark Student Protection Policy II Sikkerhed og omsorg for udvekslingsstudenter.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Nødvendige indsatser for en bæredygtig udvikling Anna Lise Mortensen Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling Bæredygtige indkøb i et strategisk perspektiv,
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Mestring af ADHD som voksen.
Intro og Problemformulering
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Procesværktøjer.
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
Workshop Motivation og fokus på målet
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Mød Aalborg Universitet
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Indkøb og indkøbspolitik i en privat virksomhed
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Overtrædelse af menneskerettigheder i Tibet
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Dansk Supermarked i korthed
Hvordan får vi CSR ind i bestyrelseslokalet?
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

Workshop UNDP 26. august

Jette Steen Knudsen Nuværende ansættelse: Selvstændig - konsulentopgaver for flere store danske virksomheder (CSR/governance) og Lektor, CBS, Institut for International Økonomi og Ledelse (Center for Corporate Governance og CBS-CSR) Medlem af High Level Group, der rådgiver EU-kommissionen om ny handlingsplan for bæredygtig produktion og forbrug Ledelsesgruppen i nyt forskningsprojekt (25 mio. kr.) om ”CSR Impact” Tidligere ansættelser: Project Leader, CEO Office, A.P. Møller Mærsk (CSR feasibility study) Direktør i Copenhagen Center for Corporate Responsibility Senior fellow, Center for European Policy Studies, Bruxelles PhD, MIT Konsulent, PwC 2Jette Steen Knudsen /

Program for workshoppen Introduktion til workshop v/Jette Steen Knudsen Udfordringer i min virksomhed Session I. Christian Honoré: menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder Pause Session II. Jette Steen Knudsen: miljø og anti- korruption Opsummering og næste skridt – hvad gør jeg, når jeg kommer hjem? 3Jette Steen Knudsen /

Udfordringer for SMV’er Globalisering -> voksende CSR udfordring for SMV’er I virksomheder, som er her i dag, repræsenterer: Produktionsvirksomheder i udviklingslande Tjenesteydelser Byggeri/arkitektur 4Jette Steen Knudsen /

Figur 1 Andel af SMV’er, der modtager CSR kundekrav (kilde: Allan Lerberg Jørgensen og Jette Steen Knudsen) 5Jette Steen Knudsen /

Principperne i Global Compact Menneskerettigheder Virksomheden bør støtte og respektere beskyttelsen af internationalt vedtagne og erklærede menneskerettigheder Sikre, at den ikke medvirker til krænkelse af menneskerettigheder Arbejdstagerrettigheder Virksomheden bør opretholde foreningsfriheden og effektivt anerkende retten til kollektiv forhandling Støtte udryddelsen af alle former for tvangsarbejde Støtte effektiv afskaffelse af børnearbejde Afskaffe diskrimination i relation til arbejds- og ansættelsesforhold 6Jette Steen Knudsen /

Principperne i Global Compact (fortsat) Miljø Virksomheden bør støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer Tage initiativ til at fremme en større miljømæssig ansvarlighed Opfordre til udvikling og spredning af miljøvenlige teknologier Anti-korruption Virksomheden bør modarbejde alle former for korruption, herunder afpresning og bestikkelse 7Jette Steen Knudsen /

Anti-korruption Virksomheden bør modarbejde alle former for korruption, herunder afpresning og bestikkelse Hvad er korruption? Misbrug af betroet myndighed eller midler for egen vindings skyld (Transparency International) ”Hårde” forseelser: fx bestikkelse – aktiv handling hvor man forsøger at opnår fordele, man ikke er berettiget til ”Bløde” forseelser: fx smørelse (”facilitation payments”) – betaling af mindre summer for at fremskynde sagsbehandling, som man er berettiget til Korruption er dyrt: Verdensbanken estimerer USD mia. Den mest korrupte sektor: offentlige anlægsarbejder 8Jette Steen Knudsen /

Dilemma: korruption - bestikkelse Du ankommer til Bolivia for at holde møde med Pedro, som er en af dine største kunder. I de sidste tre måneder har I arbejdet på en stor salgsaftale og efter hårdt slid regner du med, at aftalen er ved at være på plads. Pedro fortæller dig, at et par af dine konkurrenter også er kommet med et tilbud, men at han overfor sin overordnede har anbefalet dit produkt. Pedro ønsker dog en sidste demonstration af dit produkt, inden han tager en beslutning. Dagen inden demonstrationen spiser I middag sammen. Da middagen er ved at være slut siger Pedro, at ”han godt kunne tænke sig en cigar til”. Det bliver klart for dig, at Pedro spørger dig, hvad du kan tilbyde ham til gengæld for at få aftalen i hus? Hvad gør du? 1.Fortæller Pedro at jeg ikke er interesseret i den form for forretninger 2.Fortæller Pedro at jeg er villig til at give ham de nødvendige gaver 3.Forelægger sagen for min direktør 4.Afbryder kontakten med denne forhandler 9Jette Steen Knudsen /

Dilemma: korruption - smørelse Du er ingeniør og ekspert i vandkraftværker. På forretningsrejse i Indien hører du om en særlig gunstig forretningsmulighed i Bhutan. Det er nødvendigt, at du tager til Bhutan med det samme. Men du har et problem – det kan tage op til en måned at få et visum. Fra en bekendt hører du, at du kan få et visum med det samme, hvis du betaler 50 USD til den ansvarlige embedsmand på Bhutans ambassade i Delhi. Hvad gør du? 1.Betaler pengene – du har krav på et visum,og du vil ikke miste muligheden for en god forretning 2.Ingenting – du kan alligevel ikke nå at få et visum, og der dukker nok en anden forretningsmulighed op 3.Kontakter din ledelse og beder om tilladelse til at betale pengene 10Jette Steen Knudsen /

Dilemma: korruption Gode råd: Er der tale om en gave eller om bestikkelse? – spørg dig selv (”Avis-testen”): 1.Har jeg noget imod at andre eller pressen får kendskab til gaven? 2.Vil jeg fortælle om min handling til andre? 3.Ville jeg synes, det var forkert, hvis andre gjorde det samme? 4.Ville det skade samfundet, hvis alle gjorde det? 11Jette Steen Knudsen /

Dilemma: korruption Gode råd: Virksomhedskodeks om bestikkelse, der skal vejlede medarbejdere om, hvad de skal gøre, hvis de møder krav om bestikkelse Klare linjer for hvornår I fravælger markeder eller kunder Vær åben og diskuter dette med samarbejdspartnere, kunder og leverandører 12Jette Steen Knudsen /

Korruption: virksomhedseksempel 13Jette Steen Knudsen / Bestikkelse: Novozymes hverken yder eller modtager bestikkelse i nogen form. ’Facilitation payments’: Novozymes søger at undgå sådanne betalinger. Hvidvask af penge: Novozymes bidrager ikke til hvidvask af penge. Enhver økonomisk transaktion skal være dokumenteret. Beskyttelsespenge: Novozymes betaler ikke beskyttelsespenge. Gaver: Værdien af gaver der modtages eller gives, må ikke overstige lokale bagatelgrænser. Politiske og velgørende bidrag: Novozymes giver ikke økonomiske bidrag til politiske partier. Bidrag til velgørenhed er omfattet af en række restriktioner.

Korruption – gode råd Hvis du vil vide mere: Undgå korruption (DI), Pages/Undgaa%20korruption.aspx Pages/Undgaa%20korruption.aspx Om korruption (Transparency International) DI’s CSR Kompas 14Jette Steen Knudsen /

Miljø Virksomheden bør støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer Tage initiativ til at fremme en større miljømæssig ansvarlighed Opfordre til udvikling og spredning af miljøvenlige teknologier 15Jette Steen Knudsen /

Miljø - dilemma Du arbejder for en mindre virksomhed, der har en underleverandør i Indien. Underleverandør-virksomheden har fået ny ejer, som du er meget tilfreds med. Produktet er i orden, levering sker til tiden, og prisen er tilfredsstillende. Da du kommer på besøg, trækker den nye ejer dig imidlertid til side og fortæller, at han for nylig har opdaget, at virksomhedens tidligere ejer har været ansvarlig for kemikaliespild, der kan risikere at forurene grundvandet. Den nye ejer fortæller dig, at han ikke har råd til at ”rydde op”, og han derfor ikke agter at gøre noget ved problemet. Hvad gør du? 1.Dropper på stedet leverandøren 2.Siger til ejeren, at han inden en angivet frist skal få ryddet op 3.Håber på at en af virksomhedens store kunder vil hjælpe virksomheden med at få styr på sagerne 4.Anbefaler den nye ejer at sælge sin virksomhed 16Jette Steen Knudsen /

Miljø – gode råd Gode råd til din virksomhed: Miljøledelsessystemer Miljøcertificering Miljørapportering Miljøforbedring (produktionsprocesser, råmaterialer, ændring i produktsammensætning, design ) Hvis du vil vide mere: Den ansvarlige virksomhed – frivilligt miljøarbejde og CSR for virksomheder (DI, Miljøministeriet og Miljøstyrelsen) pdf 17Jette Steen Knudsen /

Næste skridt for din virksomhed? Hvad vil du vurdere er din største CSR udfordring? Hvilke personer i din organisation vil du involvere i håndteringen af din(e) udfordring (er)? Delmål på kortsigt?Delmål på langt sigt? Jette Steen Knudsen /