Cykling i Region Hovedstaden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Udfordringer i uddannelsessystemet Oplæg – SFU Sommerlejr 2010 v. Frederik Gjørup Nielsen.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Reform af førtidspension og fleksjob
Tre kampagner målrettet unge
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Beboermøde
Dataopsamling og GPS-styring
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Transport på landet Møde med Movia Den
1 Opfattelser af klima og energi Befolkningsundersøgelse februar 2011 Udført af Epinion for Det Økologiske Råd, Greenpeace, WWF Verdensnaturfonden, Vedvarende.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Klimapartnerskaber Trippel Helix. Strategiske hovedspor.
Strategiplanen er fundament og retning.
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Energibesparelser i offentlige bygninger
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
BeBiked Foregår på Roskilde Festival -Sommerperioden Monopol Pilotprojekt (nyt) Billigt.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Værdi gennem partnerskaber
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
AffaldPlus & Klimaet Oplæg ved AffaldPlus’ bidrag til Klimafestivallen 30. september 2012 ”Mere genbrug - mindre skybrud!” ”Mere genbrug - mindre skybrud!”
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
En fast Kattegatforbindelse
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Regionalpolitisk redegørelse 2010 TITEL DIAS Indsæt alternativt baggrundsbillede ved at højreklikke  Baggrund  Klik drop down menu  Effekter.
Oplæg ved Aalborg Trafikdage, august 2003 Miljøtrafikugen 2002 – Kan vi lade bilen stå? Annette Egetoft, Københavns Kommune Carina Botoft, Hovedstadens.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Transportvaneundersøgelsen
Karl Krogshede, klimakoordinator Energibyen Skive 1 Energisafari En blanding af Energiturisme og lokale kultur oplevelser En guidet tur der målrettes nationale.
Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
ALBERTSLUND KOMMUNE Klima, Energibesparelser & Samarbejder Direktør Niels Carsten Bluhme Miljø- og teknikforvaltningen Front House Workshop 16. juni 2011.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Kvalitetsfondsbyggeri i Region Hovedstaden
Energi Øresund | 28. marts | 2011 | Kenneth Løvholt | Gate 21 Et grænseoverskridende.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
DM i Skills 2011, 2012 og Deltagende konkurrencefag Deltagende demonstrationsfag Antal deltagere Antal tilskuere
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Smart Mobility in LOOP CITY
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Smart Mobility in LOOP CITY
Præsentationens transcript:

Cykling i Region Hovedstaden Region Hovedstaden i størrelse og tal 6% af Danmarks areal 1,7 mio. borgere 30 % af Danmarks befolkning 29 kommuner En del af Øresundsregionen 40 % af Danmarks BNP 100 nye jobs i hovedstadsregionen skaber 20 jobs i resten af landet. 75 % af de nye jobs i Danmark igennem de sidste 10 år er skabt i hovedstadsregionen. 80 % af Danmarks højteknologiske virksomheder samt 70 % af den private forskning og udvikling findes i hovedstadsregionen. Virksomheder i hovedstadsregionen står for ca. 50 % af den danske eksport. Altså: en koncentration af mennesker og økonomisk aktivitet Helen Lundgaard, Region Hovedstaden 4. september 2014

1 af 5 danske regioner Nordjylland (Aalborg - 500.000) Regioner , hovedsæde og befolkningsstørrelse Nordjylland (Aalborg - 500.000) Midtjylland (Viborg - 1.200.000) Syddanmark (Vejle - 1.200.000) Sjælland (Sorø - 800.000) Region Hovedstaden (Hillerød - 1.700.000)

Region Hovedstadens 29 kommuner

En storbyregion med mobilitetsudfordringer Flere end 100.000 nye borgere forventes at bosætte sig i hovedstadsområdet frem mod 2025. I 2040 vil vi være vokset med 300.000 indbyggere. I 2025 vil bilisterne tilbringe 18,4 mio. timer i kø (+96 %) Byspredning og befolkningstilvækst betyder flere rejser Region Hovedstaden = koncentration af mennesker og økonomisk aktivitet Der spildes mere end 130.000 timer om dagen i hovedstadsregionen, hvor bilister holder i kø, svarende til et årligt samfundsøkonomisk tab på 8,5 mia. kr. (I 2025 +96 – næsten en fordobling), Udfordringerne bliver ikke mindre i fremtiden, idet vi bliver flere mennesker I 2040 forventes hovedstadsregionen at være vokset med 300.000 flere indbyggere (100.000 i 2025) Sjælland er et fælles arbejdsmarked – voksende pendling på tværs. Det sætter infrastrukturen og mobiliteten og bæredygtigheden under et særligt og stigende pres.

Trafikkens betydning for miljø og sundhed Biltrafikken vil stå for en stor del af trafikvæksten frem til 2025 En fjerdedel af Danmarks CO2-udledning stammer fra transportsektoren, der alene tegner sig for 65 % af landets samlede olieforbrug. Omstillingen fra benzin- og dieselbiler til biler på grønne drivmidler går langsomt 1.500 borgere i hovedstadsregionen dør hvert år for tidligt på grund af luftforurening –fra trafik, husholdninger, industrielt produktion mm. Hovedudfordringer

CYKLING - fremmer grøn og sund udvikling Cykling = god investering. Region Hovedstaden har bevilget cirka 50 mio. kr. til cykelprojekter. Sundhed, livskvalitet, miljø/klima, trængsel. 35 % af borgerne ville cykle mere, hvis forholdene blev forbedret. 79 % af borgerne forsøger at nedsætte deres energiforbrug – fx ved transport. Region Hovedstaden støtter cykling med regionale udviklingsmidler. Siden 2009: 45-55 mio. kr. til cykling og mobilitet. Hvorfor cykling: Politisk prioritering af cykelområdet fordi cykling bidrager til løsningen af nogle af vores store problemer Brændende platform: Trængsel, klimaforandringer, luft- og støjforurening og inaktiv befolkning. Ex. Samfundsøkonomisk forrentning af supercykelstier (intern rente) = 19% (metrocityring = 3,1 %, ring-3-letbane = 2,8 %, Femern bælt = 6 %, Jernbane kbh-ringsted 6,2 %, Motorvej herning-holstebro = 8,2 %). Den samfundsøkonomiske analyse af supercykelstier viser at projektet giver et overskud på 7,3 mia. kr. over en 50-årig periode. Støtte en sag, som Region Hovedstadens borgere interesserer sig for og bakker op om.

Regional satsning på CYKLEN - cirka 50 mio. kr. (2009-2016) Regional satsning på CYKLEN - cirka 50 mio. kr. (2009-2016). I 2020 skal antallet af cykelpendlere være øget med 38 pct. Kombirejser Bus-tog-cykel 4,5 mio. kr. 2011-2016 Test Elcykel 3,3 mio. kr. 2013-2016 Regional Cykelpulje 20,8 mio. kr. 2013-2015 Frederiks-sundfingeren 1,2 mio. kr. 2010-2012 CykelPlanen App 1,25 mio. kr. 2012-2013 Supercykel-stier 15,8 mio. kr. 2009-2015 Cykel-regnskab 0,4 mio. kr. 2013-2014 Øresund cykelregion 0,4 mio. kr. 2010-2013 Går i dybden med cykelregnskabet, test en elcykel, supercykelstier

Region Hovedstadens første cykelregnskab Baseline - 2014 Vi vil skabe os et overblik og en status for cykelområdet – en nulpunktsmåling - med fokus på den regionale dimension. Rapport, pixie (engelsk + dansk), oplæg og artikler. Vi vil formidle viden og nøgletal strategisk i vores kommunikation med politikere, borgere og samarbejdspartnere. Opfølgning – 2016, 2018, 2020 (...) Vi vil udvikle et fagligt grundlag for løbende at vælge og igangsætte de rette projekter og tiltag.

Fokus på geografiske forskelle Forskellene som forventet. Men stadig slående.

Selv for samme afstand er der store forskelle Bemærk forskellen ved 2-5 km. Den er helt ekstrem i mine øjne!

Mere end 1 mio. sparede sygedage Vi opgjorde også sundhedseffekterne. Samlet set sparer Region Hovedstaden hvert år mere end 1 mio. sygedage som følge af vores cykling Afslutning: ”1 mio. sparede sygedage. Hvert år. Det er et tal, der er værd at huske.

Måling af hastighed vha Måling af hastighed vha. lokal cykelklub: - Tilbagelagt 5000 km og 238 timers cykling. - Gennemsnitshastighed: 19,7 km/t. I alt 4.686 km og 238 timer efter kvalitetssikring. Gennemsnitshastighed på 19,7 km/t. Da først vi fandt en egnet cykelklub, gik samarbejdet rigtig godt. Lidt om første cykelklub Selve idéen: Vent – tænd og følg, stop, osv. Følg hele tiden ruten. Har derudover givet data, som Supercykelstierne bruger netop nu til at vurdere fx stop på ruten

… OG FÅ EN FLYVENDE START PÅ EN SUNDERE HVERDAG Test en elcykel - Et storskala pendler elcykelprojekt

Baggrund for Test en Elcykel Elcyklernes store potentiale Længere distancer og komfort Endnu kun en lille markedsandel Gode erfaringer fra små projekter med udlån Test af transporttilbud skaber ny adfærd

Samarbejde om storskalaprojekt Gate 21 – leadpartner Region Hovedstaden Alle 8 hospitaler 8 kommuner: Albertslund, Ballerup, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Høje Tåstrup, Roskilde, Odense

Målsætninger for Test en Elcykel Vi vil skabe cykelpendlere Testpersonerne cykler 2/3 af dagene til arbejde i testperioden 75% fortsætter med at cykle bagefter Et år efter cykler 50% stadigvæk 1700 testpersoner, 1,7 mio. Km i bil erstattes af cykel km, 300 tons CO2

Målgruppe - Bilpendlere - Mere end 5 km til arbejde

Kampagnen Test en elcykel Deltagerne skal: Benytte el-cyklen i stedet for bil til og fra arbejde min 3 dage om ugen i 3 måneder. Tracke sine ture med en smartphone app kaldet ONthe MOVE og samtidig deltage i konkurrencen om forskellige præmier Svare på en række spørgeskemaer om sine transportvaner Har ansvar for at passe på cyklen Motivation Gamification

Konkurrence Flest cyklede km Flest cykeldage Tracket på app 2 vindere i hvert lokale projektområde Formål: Motivation, omtale og understøtte trackingen

Smartphone app

Resultater af første heat Test en elcykel Karin Olsen 3.800 km på 3 mdr. 37 km til arbejde. Kørte i bil før. Motion og mindre stres ved at sidde i bilen. 1,5 mdr. efter aflevering af cyklen har hun cyklet 5500 km

Cycle Super Highways in the Greater Copenhagen Area Cycle Super Highways

Regionens rolle i supercykelstier Succeshistorie og fyrtårnsprojekt. 15,8 mio. kr. i (2009-2016) til sekretariatet. 75 % medfinansiering (kommuner 25 %) 20,8 mio. kr. (2013-2015) i den regionale cykelpulje. 60 % medfinansiering (kommune/stat 40 %) Løse regionale udfordringer igennem tværkommunalt samarbejde. Tiltrække statslig finansiering igennem et stærkt partnerskab.

Hent publikationer og informationer på www.regionh.dk Kontakt: helen.lundgaard@regionh.dk