Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

‘Compacts’ i konkurrencestaten
Lederudvikling.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Ledelsesudfordringer i de danske kommuner
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Tillid Temadag for AMIR
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Offentlig ledelse New public management
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Brugernes kreativitet - Kreative processer i innovation med inddragelse af brugerne Ditte og Marianne Den 8. februar 2007.
Forretningsmodel.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Den politiske vision om åbne standarder Af Morten Helveg Petersen, Det Radikale Venstre Dansk IT, Dansk Erhverv
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Nye fagprofessionelle lederroller
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Kodeks for offentlig topledelse
Organisation og omverden
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Quality Management Systems
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Ledere mellem profession, management og demokrati
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Revitalisering og videreudvikling af den faglig-strategiske ledelse Den 24. februar 2015 Søren Barlebo Rasmussen
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
LANDSKONFERENCE 2006 Sammenlagte institutioner Søren Smidt, cand. psych. Center for institutionsforskning.
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Brugerinddragelse Aktivt socialt arbejde
Lederens vandring 1.
Kommune 3.0 Teknik og Miljø.
Kontraktstyring og resultatløn - muligheder og begrænsninger
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Hospitalsenheden VEST
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Præsentationens transcript:

Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU

Professionsstyrets udfordring  Før: Den autonome profession Balance mellem profession og bureaukrati Patient som passiv og autoritær  Nu: Den interaktive profession Balance mellem profession, management og demokrati Patient som aktiv og kompetent

Organisering og styring Selvstændige driftsenheder ”Firmatisering” og privatisering Strategisk forvaltning og stabsfunktioner Direktioner og fælles/distrikt/område- ledelser Kontraktstyring med mål og rammer Kvalitets- og processtyring Resultatstyring Borger/bruger- undersøgelser Dokumentation og information

Nye fagprofessionelle lederroller Fra professionsloyalitet til Ledelse Fra egen ekspertviden til delt ekspertviden Inddrage lægmandsviden Udøve self-policing og management Integrere andre værdier end de faglige i ledelse, fx effektivitet og demokrati Skabe netværk og kontakter med flere aktører

Den fagprofessionelle leder som: Rationale og orientering Nødvendig viden Netværk og patient- opfattelse Faglig udviklingsleder Faglighed og politik: Fagligt passende produkt (patientforløb) Faglig specialviden. Kommunikation og formidling Prof. netværk, pol/adm netværk: Lukkede og elitære Patient som modtager Manager Politik og effektiv gennemførelse: Politisk passende produkt (patientforløb) Generel faglig viden. Viden om ledelse og politiske processer Pol/adm netværk, formelle organisationer: Lukkede og elitære Patient som organisation Driftsleder Konkurrence og økonomi: Det mulige produkt (patientforløb) Generel faglig viden. Viden om økonomi og ledelse Lokale partnere Pol/adm netværk: Lukkede og elitære Patienter som grupper Netværksleder Fællesskab og konsensus: Den gode proces (patientforløb) Generel faglig viden. Viden om organisering og processer Alle relevante aktører: Åbne og plurale Patienter som direkte deltagere

Kvalitet og viden To videnformer: -Generel, abstrakt og videnskabelig viden -Lokal, konkret og situeret viden Kvalitet opnås ved at integrere videnformer!

Den etiske fordring Fagprofessionelle ledere skal sikre og garantere interaktion af videnformer

Nye kompetencer:  Evnen til at samle og integrere forskellige videnformer  Epistemologisk bevidsthed: evnen til at se og forstå ”den anden”  Kritisk evne til at krydse grænser og sætte grænser  Formidlingsevner  Evnen til at processtyre