Digitalisering i skolen - Skoleledelse 2.0 SkoleIntratræf 16. marts 2011 Lisa Holden Christensen
Der var engang…
Hvor er vi? As a child, Peter was already doing things that his teachers couldn't understand...
Hvor er eleverne? Mac-book air Mac-book air HTC legend – mobilt TV / Android / apps
Rugkobbelskolen computere på net 300 computere på net Smartboards i (stort set) alle undervisningslokaler Smartboards i (stort set) alle undervisningslokaler Trådløst net Trådløst net Windows / Google Apps Windows / Google Apps Egen it-tekniker Egen it-tekniker Balancen: tilgængelighed / kompetencer Balancen: tilgængelighed / kompetencer
Udviklingsglimt: -> 97: Ildsjælsprojekter (Infotec, Lær-It mv.) -> 97: Ildsjælsprojekter (Infotec, Lær-It mv.) 1997: Vandt Eventyrspil (Carsten B. Larsen). 1. forsøg på it-læseplan 1997: Vandt Eventyrspil (Carsten B. Larsen). 1. forsøg på it-læseplan 1998: Poseidon (UVM - bl.a. it-handleplan) 1998: Poseidon (UVM - bl.a. it-handleplan) 1999: It- springet (UVM – Hjemmeuddannelsesplads / Pæd. It-kørekort) 1999: It- springet (UVM – Hjemmeuddannelsesplads / Pæd. It-kørekort) 2001: ENIS I 2001: ENIS I
Kilde: Birgitte Holm Sørensen
Udviklingsglimt 2002: Intranet: LærerIntra (SkoleIntra) 2002: Intranet: LærerIntra (SkoleIntra) 2004: IW-projektet (ITIF), ENIS II, Digitaliseringsprisen (De fleste afsluttende 2008) 2004: IW-projektet (ITIF), ENIS II, Digitaliseringsprisen (De fleste afsluttende 2008) 2010: Comenius Regio: Implementering af IWB i undervisningen 2010: Comenius Regio: Implementering af IWB i undervisningen Fra: Lære at bruge it Til: Bruge it for at lære - Et institutionelt ansvar
Hvad skal der til for at man kan tale om en digitaliseret skole? Bl.a.: Bl.a.: - at man ikke ofrer it særligt mange tanker - at man ikke ofrer it særligt mange tanker - at det nødvendige udstyr er til stede og virker - at det nødvendige udstyr er til stede og virker - at it naturligt inddrages, hvor det er hensigtsmæssigt - at it naturligt inddrages, hvor det er hensigtsmæssigt - at nyeste viden indhentes via nettet og kommunikationen er digitaliseret - at nyeste viden indhentes via nettet og kommunikationen er digitaliseret
Balancen mellem tilgængelighed og kompetencer tilgængelighed kompetencer
Kompetenceudvikling Stadig den største udfordring: Stadig den største udfordring: Kurser Kurser It-cafeer It-cafeer Fagfora Fagfora Peer to peer Peer to peer Superbrugere Superbrugere Projekter Projekter
Måske…..
Værktøjer Men….. Alt for fokuserede mål og strategier har det også med at ’låse’
Forandring….. Kan / skal den styres – eller er det omvendt?? Kan / skal den styres – eller er det omvendt?? Hvad / hvem sætter dagsordenen? Hvad / hvem sætter dagsordenen? Hvor sejler skibet hen og hvad gemmer der sig bag horisonten? Hvor sejler skibet hen og hvad gemmer der sig bag horisonten?
Fremtiden?? Kulturskift / paradigmeskift Kulturskift / paradigmeskift - det ’går ikke over’ - det ’går ikke over’Ansvar???? Overgangen fra videnssamfundet til konkurrencesamfundet Overgangen fra videnssamfundet til konkurrencesamfundet Indgangsvinkel……….. Indgangsvinkel………..
Et kinesisk ordsprog siger: Når forandringens vinde blæser - bygger nogle læhegn - andre bygger vindmøller Et kinesisk ordsprog siger: Når forandringens vinde blæser - bygger nogle læhegn - andre bygger vindmøller
Blikstille bølger… Blikstille bølger… (Gnags – Fuldmånen lyser) (Gnags – Fuldmånen lyser)
I hvert fald ikke altid vindstille……