Gymnasieelever og biblioteker En undersøgelse af 998 gymnasieelevers brug af biblioteker og informationsressourcer Informationskompetence i gymnasiet 23.10.2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Folkeskole-reformen August 2014.
Internet til alvor og sjov
 Bibliotekets samling mister betydning: › Flere har råd til selv at købe bøger › Udlånet af bøger falder fortsat › Børn bruger biblioteket betydeligt.
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
Hvad er skrivOpgave.dk ?. •Guide til informationssøgning •Hjælp her og nu på nettet •Specielt rettet mod de unge •Relevant linksamling •Instruktive eksempler.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Skolereform august 2014………………
Intro HA-Almen Den smarte måde at søge information 18. august 2011 Joshua Kragh Bruhn CBS Bibliotek.
Med fokus på 2.g. dansk-historie opgave
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Strategi, værdi og kvalitet
Velkommen til Statsbiblioteket
infomere eller brobygger
1 Virtuelle tjenester i gymnasiebiblioteket / Danmark Biblioteksbaser: Bibliotek.dk Gymnasiebaser Pædagogisk central.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
STUDIEKOMPETENCER I GYMNASIET EFTER REFORMEN – LÆREREN, ELEVEN, BIBLIOTEKAREN Lars Qvortrup Middelfart 23. oktober 2007.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
Inspiration og viden i din hverdag ”Kom godt i gang med Studieretningsprojektet!” SRP workshop 2013 Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen.
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Nyhedsside i eReolens app til iPhone og iPad Læs nyheder fra eReolens redaktion.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Book en bibliotekar Niveau 2 for ungdomsuddannelserne.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
E L IB Øjebliksbilleder og udviklingstrends Danmark (folkebiblioteker) Michael Koch E L IB - 22/23. Maj Skandinavisk ALEPH seminar i København den.
Indbydelse SFO Bakkeskolens forældreråd indbyder hermed til det årlige forældremøde for alle forældre i SFO Tirsdag d kl Mødet foregår.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Skolebiblioteket Materialer Undervisning Informationer Oplevelser Viden Kultur Vejledning mv.
Studievalgsundersøgelse Foråret 2009 Et projekt gennemført som del af kurset Markedsanalyse på HD- studiet, Aalborg Universitet Holdet på HD Marketing.
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Biblioteket Sygeplejerskeuddannelsen i Århus Trine Nedergaard Jensen.
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Uddannelse – dit barns fremtid
Odense Centralbibliotek 2015
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Spørgeskemaundersøgelse – dfif.dk. Baggrund  Undersøgelsen er gennemført i perioden –  Undersøgelsen er gennemført som pop up på hjemmesiden.
Ideer til indretning Flere ”Hyggekroge” Mere åbent og lyst
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Hvem er fremtidens bibliotek til ?
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Mere digital litteraturforsyning
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Om vores bibliotek Lokalt oplæg
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
BPI – hvad er det?.
Præsentationens transcript:

Gymnasieelever og biblioteker En undersøgelse af 998 gymnasieelevers brug af biblioteker og informationsressourcer Informationskompetence i gymnasiet

Unge og biblioteker fra CEFU Billedet er –Unge ønsker mediatek –De ønsker mere spræl i biblioteket –De ønsker mere fantasi –De ønsker en friere omgangsform og de ønsker respekt for deres adfærdsmønstre Billedet er baseret på interviews og fremtidsværksted med op til 25 personer

Sammenhæng mellem ”Bruger du skolens bibliotek/ studiecenter?” og type ungdomsuddannelse. Søjle % Alment gymnasiumHandelsgymnasiumTeknisk gymnasiumTotal Ja Nej Antal

Brug af bibliotek/studiecenter og studietrin. Søjle % 1. år2. år3.årTotal Bruger Bruger ikke Total

Sammenhæng mellem ”Bruger du et folkebibliotek?” og type ungdomsuddannelse. Søjle % Alment gymnasium HandelsgymnasiumTeknisk gymnasium Total Ja Nej Antal

Anvendelse af bibliotekstyper fordelt på gymnasietype. Række % BeggeIngenKun skolebibliotek Kun folkebibliotek Antal Alment gymnasium Handelsgym- nasium Teknisk gymnasium

Brug af biblioteker fordelt på køn og gymnasietype. Søjle % AlmentHandelTeknisk KvinderMændKvinderMændKvinderMænd Begge Skolebibliotek Folkebibliotek Ingen

En klyngeanalyse 2 klynger dannet på basis af ”studiepræferencer” Klynge 1: Dem der ikke ligner os Klynge 2: Dem der ligner os

Klynger versus typer

Klynger og informationskompetence

Gymnasiebibliotek: Andele af brugerne der svarer ofte eller af og til fordelt på gymnasietyper Jeg kommer for at Alment gymnasium Øvrige gymnasier Låne litteratur og andre materialer til skolebrug * 4661 Lave en informationssøgning til skoleformål * 7259 For at studere på steder *4937 For at deltage i gruppearbejde *6648 Bruge bibliotekets pc’ere *8351 Søge i databaser *4237 Læse aviser eller tidsskrifter1815 * betyder at der er signifikant forskel

Gymnasiebibliotek: Elevernes tilfreds fordelt på gymnasietype. Skala 0 – 100. AlmentHandelTekniskSamlet Personalets dygtighed* Service og imødekommenhed Udbuddet af materialer i forhold til studiebehov* Fysisk indretning og atmosfære* Åbningstiden* Elektroniske ressourcer* * udtrykker en signifikant forskel

Folkebibliotek: Elevernes tilfreds med folkebiblioteket fordelt på gymnasietype. Skala 0 – 100. AlmentHandelTekniskSamlet Personalets dygtighed* Service og imødekommenhed Udbuddet af materialer i forhold til studiebehov Fysisk indretning og atmosfære Åbningstiden Elektroniske ressourcer Hurtighed materialefremskaffelse

Betydning af ydelser Fordelt på gymnasietyper og. Skala 0 – 100 og rangorden. AlmentHandelTeknikTotalSamlet rang Udvalget af skønlitteratur* Udvalget af faglitteratur* Udvalget af film37 10 Udvalget af musik* Bibliotekets pc’ere Folkebibliotekets hjemmeside* At der er studiepladser At der er trådløst netværk At man kan arbejde i grupper At der er plads til afslapning og hygge At der er udstillinger, arrangementer og foredrag At der er mulighed for fred og ro* At der er venlig betjening* Pæne og indbydende lokaler* At det ikke ligger for langt væk* * markerer en signifikant forskel

Betydning fordelt på baggrundsvariable kvindemand1.år2.år3.år Udvalget af skønlitteratur6344 Udvalget af faglitteratur Bibliotekets pc’ere3237 Folkebibliotekets hjemmeside At der er studiepladser At der er trådløst netværk At man kan arbejde i grupper At der er plads til afslapning og hygge At der er venlig betjening7666 Pæne og indbydende lokaler6760 At det ikke ligger for langt væk7261

Betydning fordelt på bruger og ikke-bruger Ikke brugerBruger Udvalget af skønlitteratur*3562 Udvalget af faglitteratur*4369 Udvalget af film3837 Udvalget af musik3842 Bibliotekets pc’ere*3932 Folkebibliotekets hjemmeside*2337 At der er studiepladser*3830 At der er trådløst netværk*5036 At man kan arbejde i grupper*5029 At der er plads til afslapning og hygge*4941 At der er udstillinger, arrangementer og foredrag3127 At der er mulighed for fred og ro5660 At der er venlig betjening*6674 Pæne og indbydende lokaler*5866 At det ikke ligger for langt væk*5572

Andele af brugertyper der anvender nedenstående i nternetbaserede indgange mindst månedligt. BeggeSkolebibliotekFolkebibliotekIngen Bibliotek.dk* Biblioteksvagten*6413 Infomedia* Faktalink* Opgavecentralen*6322 Litteratursiden.dk*14683 BibliotekernesNetmusik3233 Musikbibliotek.dk5232 Forfatterweb.dk*14865 EMU.dk Mimers Brønd3213 Skoda* Skrivopgave.dk5415

Informationsadfærd 1 Kvindelige elever mener, at de læser lidt mere flittigt ud over pensum end mandlige elever Den mere omfattende læsning korrelerer med det mønster man har for biblioteksbenyttelse, således at elever, der bruger begge bibliotekstyper læser mere ud over pensum end de øvrige. Elever der betegner sig som ikke-brugere af biblioteker læser mindst. Elever fra tekniske gymnasier foretrækker i større omfang end de øvrige elektroniske formater og især eleverne fra de almene gymnasier foretrækker trykte materialer. Kvindelige elever foretrækker i større udstrækning end mandlige trykte materialer Præferencer for materialeformater korrelerer med biblioteksbrug, således at især folkebibliotekerne anvendes meget af de elever, der foretrækker trykte materialer Alle typer gymnasieelever har en klar præference for at anvende Google til søgninger. Præferencen er tydeligst blandt de mandlige elever Jo mindre præferencen er for at anvende Google des større er sandsynligheden for at folkebiblioteker benyttes

Informationsadfærd 2 Kvindelige elever finder generelt at de har et større behov for supplerende litteratur Oplevelsen af behovet korrelerer med omfanget af biblioteksbenyttelsen At spørge bibliotekarer om hjælp hænger sammen med køn, idet kvindelige elever er mere tilbøjelige til dette og det hænger også sammen med klassetrin, idet man gør det mere jo længere frem i uddannelsen man kommer Generelt finder eleverne det ikke vanskeligt at bruge bibliotekernes elektroniske ressourcer. Oplevelsen af vanskelighed falder jo mere man benytter biblioteker. Eleverne fra det almene gymnasium bestiller oftere end de øvrige elever materialer fra andre biblioteker. Jo længere frem man kommer i studiet des mere gør man det

Konklusioner At elever fra de almene gymnasier kommer hyppigere på skolens bibliotek eller studiecenter end elever fra andre gymnasietyper At formålet i stor udstrækning er søgning efter information og pc-anvendelse At benyttelsen er mest intensiv for eleverne fra det almene gymnasium At folkebiblioteket anvendes som supplement At kendskab til og brug af bibliotek.dk er udbredt At eleverne fra det almene gymnasium anvender folkebibliotekerne mere end de øvrige gymnasieelever At kvindelige elever fra de almene gymnasier er den mest flittige folkebiblioteksbruger