Gymnasieelever og biblioteker En undersøgelse af 998 gymnasieelevers brug af biblioteker og informationsressourcer Informationskompetence i gymnasiet
Unge og biblioteker fra CEFU Billedet er –Unge ønsker mediatek –De ønsker mere spræl i biblioteket –De ønsker mere fantasi –De ønsker en friere omgangsform og de ønsker respekt for deres adfærdsmønstre Billedet er baseret på interviews og fremtidsværksted med op til 25 personer
Sammenhæng mellem ”Bruger du skolens bibliotek/ studiecenter?” og type ungdomsuddannelse. Søjle % Alment gymnasiumHandelsgymnasiumTeknisk gymnasiumTotal Ja Nej Antal
Brug af bibliotek/studiecenter og studietrin. Søjle % 1. år2. år3.årTotal Bruger Bruger ikke Total
Sammenhæng mellem ”Bruger du et folkebibliotek?” og type ungdomsuddannelse. Søjle % Alment gymnasium HandelsgymnasiumTeknisk gymnasium Total Ja Nej Antal
Anvendelse af bibliotekstyper fordelt på gymnasietype. Række % BeggeIngenKun skolebibliotek Kun folkebibliotek Antal Alment gymnasium Handelsgym- nasium Teknisk gymnasium
Brug af biblioteker fordelt på køn og gymnasietype. Søjle % AlmentHandelTeknisk KvinderMændKvinderMændKvinderMænd Begge Skolebibliotek Folkebibliotek Ingen
En klyngeanalyse 2 klynger dannet på basis af ”studiepræferencer” Klynge 1: Dem der ikke ligner os Klynge 2: Dem der ligner os
Klynger versus typer
Klynger og informationskompetence
Gymnasiebibliotek: Andele af brugerne der svarer ofte eller af og til fordelt på gymnasietyper Jeg kommer for at Alment gymnasium Øvrige gymnasier Låne litteratur og andre materialer til skolebrug * 4661 Lave en informationssøgning til skoleformål * 7259 For at studere på steder *4937 For at deltage i gruppearbejde *6648 Bruge bibliotekets pc’ere *8351 Søge i databaser *4237 Læse aviser eller tidsskrifter1815 * betyder at der er signifikant forskel
Gymnasiebibliotek: Elevernes tilfreds fordelt på gymnasietype. Skala 0 – 100. AlmentHandelTekniskSamlet Personalets dygtighed* Service og imødekommenhed Udbuddet af materialer i forhold til studiebehov* Fysisk indretning og atmosfære* Åbningstiden* Elektroniske ressourcer* * udtrykker en signifikant forskel
Folkebibliotek: Elevernes tilfreds med folkebiblioteket fordelt på gymnasietype. Skala 0 – 100. AlmentHandelTekniskSamlet Personalets dygtighed* Service og imødekommenhed Udbuddet af materialer i forhold til studiebehov Fysisk indretning og atmosfære Åbningstiden Elektroniske ressourcer Hurtighed materialefremskaffelse
Betydning af ydelser Fordelt på gymnasietyper og. Skala 0 – 100 og rangorden. AlmentHandelTeknikTotalSamlet rang Udvalget af skønlitteratur* Udvalget af faglitteratur* Udvalget af film37 10 Udvalget af musik* Bibliotekets pc’ere Folkebibliotekets hjemmeside* At der er studiepladser At der er trådløst netværk At man kan arbejde i grupper At der er plads til afslapning og hygge At der er udstillinger, arrangementer og foredrag At der er mulighed for fred og ro* At der er venlig betjening* Pæne og indbydende lokaler* At det ikke ligger for langt væk* * markerer en signifikant forskel
Betydning fordelt på baggrundsvariable kvindemand1.år2.år3.år Udvalget af skønlitteratur6344 Udvalget af faglitteratur Bibliotekets pc’ere3237 Folkebibliotekets hjemmeside At der er studiepladser At der er trådløst netværk At man kan arbejde i grupper At der er plads til afslapning og hygge At der er venlig betjening7666 Pæne og indbydende lokaler6760 At det ikke ligger for langt væk7261
Betydning fordelt på bruger og ikke-bruger Ikke brugerBruger Udvalget af skønlitteratur*3562 Udvalget af faglitteratur*4369 Udvalget af film3837 Udvalget af musik3842 Bibliotekets pc’ere*3932 Folkebibliotekets hjemmeside*2337 At der er studiepladser*3830 At der er trådløst netværk*5036 At man kan arbejde i grupper*5029 At der er plads til afslapning og hygge*4941 At der er udstillinger, arrangementer og foredrag3127 At der er mulighed for fred og ro5660 At der er venlig betjening*6674 Pæne og indbydende lokaler*5866 At det ikke ligger for langt væk*5572
Andele af brugertyper der anvender nedenstående i nternetbaserede indgange mindst månedligt. BeggeSkolebibliotekFolkebibliotekIngen Bibliotek.dk* Biblioteksvagten*6413 Infomedia* Faktalink* Opgavecentralen*6322 Litteratursiden.dk*14683 BibliotekernesNetmusik3233 Musikbibliotek.dk5232 Forfatterweb.dk*14865 EMU.dk Mimers Brønd3213 Skoda* Skrivopgave.dk5415
Informationsadfærd 1 Kvindelige elever mener, at de læser lidt mere flittigt ud over pensum end mandlige elever Den mere omfattende læsning korrelerer med det mønster man har for biblioteksbenyttelse, således at elever, der bruger begge bibliotekstyper læser mere ud over pensum end de øvrige. Elever der betegner sig som ikke-brugere af biblioteker læser mindst. Elever fra tekniske gymnasier foretrækker i større omfang end de øvrige elektroniske formater og især eleverne fra de almene gymnasier foretrækker trykte materialer. Kvindelige elever foretrækker i større udstrækning end mandlige trykte materialer Præferencer for materialeformater korrelerer med biblioteksbrug, således at især folkebibliotekerne anvendes meget af de elever, der foretrækker trykte materialer Alle typer gymnasieelever har en klar præference for at anvende Google til søgninger. Præferencen er tydeligst blandt de mandlige elever Jo mindre præferencen er for at anvende Google des større er sandsynligheden for at folkebiblioteker benyttes
Informationsadfærd 2 Kvindelige elever finder generelt at de har et større behov for supplerende litteratur Oplevelsen af behovet korrelerer med omfanget af biblioteksbenyttelsen At spørge bibliotekarer om hjælp hænger sammen med køn, idet kvindelige elever er mere tilbøjelige til dette og det hænger også sammen med klassetrin, idet man gør det mere jo længere frem i uddannelsen man kommer Generelt finder eleverne det ikke vanskeligt at bruge bibliotekernes elektroniske ressourcer. Oplevelsen af vanskelighed falder jo mere man benytter biblioteker. Eleverne fra det almene gymnasium bestiller oftere end de øvrige elever materialer fra andre biblioteker. Jo længere frem man kommer i studiet des mere gør man det
Konklusioner At elever fra de almene gymnasier kommer hyppigere på skolens bibliotek eller studiecenter end elever fra andre gymnasietyper At formålet i stor udstrækning er søgning efter information og pc-anvendelse At benyttelsen er mest intensiv for eleverne fra det almene gymnasium At folkebiblioteket anvendes som supplement At kendskab til og brug af bibliotek.dk er udbredt At eleverne fra det almene gymnasium anvender folkebibliotekerne mere end de øvrige gymnasieelever At kvindelige elever fra de almene gymnasier er den mest flittige folkebiblioteksbruger