Brugerdrevet Innovation Anders Drejer. 28.11.2007 Danmarks unikke mulighed 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kunder og marked Den primære årsag til, at virksomheder fejler med deres Innovationer, skyldes manglende indsigt i markedet og kundernes behov Lindholm.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidens vindere efter finanskrisen
Virtuel medarbejder eller konsulent
Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Kreativitet og innovation i ALT
Analyse af eksterne og interne forhold
Introduktion til værdistrømsanalyser
Venedig – PID konference
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Sprog/billeder på Internettet
GENFIND JERES SALGSKANALER I 2012 Aktivér jeres evner, til at præstere det bedste i kan, MAKSIMER JERES PERFORMANCE – Og bliv kundernes førstevalg.
Den nye rolle for design
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Digitalisering og medialisering
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Arbejdsglæde.
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
Ledelse af innovative medarbejdere
IS-Strategi.
Kompetenceudvikling på KU
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Floor Heating arketype processen
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
- Hvad kan I forvente som forældre?
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Empowerment og sundhed
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Page 1 “The surplus society has a surplus of similar companies, employing similar people and producing similar things of similar quality” Kjell Nordstrom.
Den lærende organisation
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Ledelse i forskellige retninger
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Business Model Generation
Introduktion til virksomhedsdelen
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Præsentationens transcript:

Brugerdrevet Innovation Anders Drejer

Danmarks unikke mulighed 2007

Myte:Designere er mere innovative... Innovation = f (motivation, kreativitet, prototype/koncept, forretningskoncept, kommercialisering, kolonisering, konsolidering)

Hvad for en slags innovation skal vi have?

Den klassiske samlebåndsopfattelse Tragten

Giver ofte groteske situationer og produkter

Market pull... Er stadig liniær

Et alternativ - brugerdrevet innovation Flere forsk pinde Ikke kun teknologisk inn. Giver styring In/outsourcing Kerne kompetencer Egen udvikling Egen produktion Giver klarhed Innovationsprocessen når den omhandler hele forretningen

Brugerdrevet innovation? Danmarks Håndværksråd om brugerdrevet innovation: ”Hvis virksomhederne vil kunne klare sig i fremtidens konkurrence på medicoprodukter som høreapparater, insulinsprøjter og måleudstyr til hospitalerne, så skal de blive bedre til at omsætte viden om brugerne og markedsforhold i nye produkter og koncepter, hvilket ofte betegnes som brugerdreven innovation”. Her har rådet så fundet en virksomhed, der lystigt surfer rundt i brugeruniverset: ”Et vellykket eksempel på en virksomhed, der benytter brugerdreven innovation, er Coloplast, som har oprettet et brugerpanel. Det betyder, at alle ansatte, der arbejder med udviklingsprojekter, har en direkte kontakt til to danske slutbrugere. Formålet er at identificere nye brugerbehov, prioritere nye produktidéer og øge medarbejdernes forståelse for brugernes situation”. Er det brugerdrevet innovation?

Ikke innovation! Innovation er i sin natur overraskende, også for kunderne, og kan ikke skabes ved at spørge kunderne om hvad de ønsker i dag. Det sidste - marketing - vil føre til en masse små forbedringer af virksomhedens nuværende produkter, men ikke til innovation, fordi innovation er erkendelsesmæssige kvantespring der kræver at virksomheden opnår helt nye kompetencer. Det er jo derfor at innovation er så vanskeligt

Brugerdrevet Innovation ·Er positivt anderledes end andre ydelser i markedet ·Overrasker kunderne og løser kundens problemer i morgen ·Baseret på en dyb forståelse af markedet ·Skaber åbenlys værdi for kunden ·Er baseret på en forretningsmodel for der tjenes penge på innovationen ·Er baseret på kreativ anvendelse af teknologi snarere end grundforskning ·Skabes i en flerhed af fagligheder – hvor noget, men ikke alt, er design ·Er ikke støtteberettiget i bagudskuende støtteprogrammer

Hvad vi har lært af at måle efter

Hypotese 0 - IC vinderne performer bedre end gennemsnittet Overskudsgraden for deltagerne i IC 2006 er markant højere end gennemsnittet for dansk erhvervsliv Ergo betaler det sig at investere ii innovation Vinderne - gode rammer, gode processer giver gode resultater De næstbedste - halvgode rammer ELLER halvgode processer giver halvgode resultater De dårligste - usle rammer og elendige processer giver dårlige resultater

Hypotese 1 - et godt fundament er godt Strategien på plads Strategi for innovation Enighed om begrebet innovation og dets betydning Kultur for innovation Og meget andet

Hypotese 1 - et godt fundament er godt I Mærsk Post 2006 skriver Jess Søderberg:”... Opfindsomhed eller innovation opfattes ofte som medfødte talenter hos en lille udvalgt skare: kunstnere, matematiske genier og den slags enere – altid de andre, sjældent en selv. Men jeg tror at kreativitet er noget, som man kan tilegne sig. Det handler om at finde på, men også om at lade sin viden og systemer brydes i nye scenarier, hvor usandsynlige disse scenarier end måtte synes ved første øjekast...”.

Vi tror at Søderberg har ret Innovation kan og skal gøres til et fag Innovation skal ikke være alkymi, men kunne ledes, planlægges og forudsiges Alle kan bidrage til innovation

Hypotese 2 - Excellente virksomheder fornyer sig løbende Kun 19 % af danske erhvervsvirksomheder har et vækstmål … “BMW syndromet” Det til trods for at Schumpeter i begyndelsen af forrige århundrede viste at signifikante fremskridt i velstand skyldes innovation og ikke småforbedringer

Hypotese 2 - Excellente virksomheder fornyer sig løbende ”Kun ved nytænkning og stadig tilgang af nye aktiviteter undgås stilstand, som i vor tid er ensbetydende med tilbagegang”. Mærsk McKinney-Møller udtaler sig til Børsen I 1988, 78 år gammel

Hypotese 3 - topledelsens involvering er vigtig Topledelse skal ville innovation og engagere sig i det Det er med til at skabe en innovativ kultur og risikovillighed blandt medarbejderne Understøttet af markedsorientering, strategi og meget andet

Hypotese 3 - topledelsens involvering er vigtig Pligten til at handle og retten til at fejle A.P. Møller

Plus en masse mere Innovationsmodel Projektledelse Procedurer og alt det strukturelle

Den innovative videnvirksomhed ·1.Født til innovation og problemløsning ·2.Placeret i vækstsikrede markedspositioner ·3.Fokuseret på brugervendte nytteværdier ·4.Musisk lederskab ·5.Virksomhedskultur med kollektiv ego ·6.Ad hoc samarbejde på tværs uden grænser ·7.Høj grad af strategisk handlefrihed.

Født til innovation og problemløsning Innovative energier skal frigøres – ikke tilføres Innovativ effektivitet forud for rationel effektivitet Problemløser fremfor produkt-/serviceudbyder Jack Welch: ”Det du ønsker i din virksomhed, er, at hver eneste medarbejder er kreativ og at kravet om kreativitet ikke bare handler om at opfinde en ny rumraket. Kreativitet er faktisk også at finde en bedre måde at gå op ned ad en trappe på, en bedre måde at overlevere papirarbejde, at forbedre processer hele tiden og blive mere effektive. Innovation er også effektivitet – det handler ikke kun om Albert Einstein i et laboratorium.”

Placeret i vækstsikrede markedspositioner Udefra-ind frem for indefra-ud markedsperspektiv Fokus på vækstsikre behov der er ”antændte” Strategisk realtime markedsovervågning Kun 19 % af danske erhvervsvirksomheder har et vækstmål … “BMW syndromet” Det til trods for at Schumpeter i begyndelsen af forrige århundrede viste at signifikante fremskridt i velstand skyldes innovation og ikke småforbedringer

Fokuseret på brugervendte nytteværdier Kunden som medansvarlig ”partner” Fokus på helhedsperspektivet Søger bagom om kundens købsbeslutning Lindholm & Møller: ”... Sagen er, at kunderne ret beset er fuldstændig ligeglad med, hvor meget kreativitet, talent og innovation, der indgår i et produkt, hvis det ikke opfylder et behov hos dem. Markedspladsen flyder med smukke produkter, som ingen vil købe, fordi de ikke opfylder et behov. Og det er nu engang den enkelte kunde der bestemmer, hvor stor værdien er af et produkt, og ikke virksomheden, medarbejderne, ingeniørerne, opfinderne, direktørerne eller andre.”

Musisk lederskab Plads til følelsesmæssig intelligens Mere jazz- end symfoniorkesterlederskab Ledelse i anden potens Mayer & Salovey: ”...Følelsesmæssig intelligens er udtryk for: - evnen til korrekt at opfatte, vurdere og udtrykke følelser, – evnen til at skabe adgang til og generere følelser, når disse understøtter tænkning, - evnen til at forstå følelser og følelsesmæssig indsigt og – evnen til at regulere følelser med henblik på at skabe emotionel og intellektuel vækst”.

Virksomhedskultur med kollektiv ego Virksomheden før den enkelte person Ud med egoerne Forretningsværdier som organisationens ”lim” Asger Aamund: ”... Jeg leder efter vildænder, men de skal både kunne og ville flyve i flok. Virksomhederne med de bedste vildænder, dem der både leverer varen ved at arbejde sammen og samtidig er vanskelige at kontrollere, fordi de kan tænke og handle – ”out-of-the-box”-, det er vindervirksomhederne.”

Ad hoc samarbejde på tværs uden grænser Samarbejd eller ”dø” Fra 80% intern og 20% ekstern til 20% intern og 80% ekstern Udnyt tværgående innovationsenergier Bleeke & Ernst: ”...Some companies discover the value of crossborder collaborations only after fighting long, head-to-head battless that leave then financially exhausted, intellectually depleted, and vulnerable to next wave of competition and innovation. Grudgingly, they come to recognize the benefits of sharing and trading control, costs, skill, captal, information, technology, and access to markets – but only after a heavy price.”

Høj grad af strategisk handlefrihed. Handlefrihed kommer ikke af sig selv Ren ”Shareholder Value” er asocial og udemokratisk Troværdighed og respekt skal skaber og plejes Ken Blanchard: ”... Erhvervsledere tænker i for høj grad på at tjene penge nu og mele deres egen kage frem for at støtte andre og skabe nye forretningsmuligheder. Der er behov for en værdimæssig holdningsændring til at drive forretning, så hensynet til kunderne og mulighederne for udvikling af nye forretningsenheder kommer i fokus. De fleste virksomheder drives i dag for topledernes skyld. Fårene er her til for hyrdernes skyld og ikke omvendt”.

The end What pace the poiltical summer will keep with the natural, no human foresight can determine. It is, however, not difficult to perceive that the spring has begun. (Thomas Paine, ”The Rights of Man” dateret 1790)