International opgave = KULTUR
Spørgsmål Hvad er ungdomskultur? Hvordan er I anderledes end jeres forældre? Tænk Del med din skuldermakker
Spørgsmål Hvad bestemmer et lands / folks kultur? Hvorfor er vi danske? (eller den kultur, du tilhører, hvis du ikke er dansk) Tænk og skriv ned Ordet rundt i team (det lyseste tøj begynder) Diskussion i team Fælles teamerklæring på A3 (nr. 2 skriver) Del og stjæl
Måske har I skrevet: Sprog (litteratur, musik) Historie Geografi Mad Politik Vaner / ritualer Værdier
Hvorfor er forståelse for andre kulturer vigtig? Spørgsmål Hvorfor er forståelse for andre kulturer vigtig?
Fordi: ”Kulturelle fodfejl Svar Fordi: ”Kulturelle fodfejl kan koste dyrt” Citat, Richard Gesteland Amerikansk forretningsmand og ekspert i forretningskulturer
Huskeregel nr. 1 for sælgere: ”The seller always adapts to the buyer” Citat, Richard Gesteland Amerikansk forretningsmand og ekspert i forretningskulturer
Vigtige begreber Etnocentrisme Stereotyper Fordomme
Etnocentrisme os > < de andre ”vores måde er den rigtige” = de andre er forkerte Dette kan føre til negativ vurdering af andre kulturer og misforståelser
Opgaver A læser Mary-citat (nederst s. 9) højt for B B læser Laudrup-citat (øverst s. 11) højt for A Find og notér antonymer (= modsætninger) til ”etnocentrisme” – som de kommer til udtryk i citaterne Hvad er forskellen på Marys og Michael Laudrups synsvinkel – eller ståsted?
Stereotyp = generaliseret billede eller kendt ramme et kulturelt filter Vi forsøger at bringe orden i vores opfattelse af virkeligheden med stereotyper et kulturelt filter, som bestemmer hvilke nye indtryk, vi tager til os
Fordom = en negativ holdning til en anden kultur kan føre til vold eller forsøg på at udrydde en anden kultur Fordomme er ofte forbundet af stærke følelser
Stereotyper 1 Stereotyper 2 Stereotyper 3 Eksempler Stereotyper 1 Stereotyper 2 Stereotyper 3
USA
Storbritannien
Spanien
Tyskland
Frankrig
Kina
Japan
Mellemøsten - arabiske lande
Lande USA (s. 86), Storbritannien (s. 91) Tyskland (s. 96) Spanien (s. 104), Frankrig (s. 100) Kina (s. 108), Japan (s. 113) Mellemøsten – arabiske lande (s. 116) Hvert team vælger ét land
Hvor godt kender I jeres land? Hvilke kendte stereotyper findes? Hvilke fordomme har I om indbyggerne? Kender I til historie, kultur, økonomi, sprog, tøj, mad, musik, kunst…? Tænk og skriv ned Ordet rundt i team (det korteste hår begynder) Evt. reklamer
Nikolaj Tom Uffe Michael Reklamer Nikolaj Tom Uffe Michael
Kulturkarakteristika Læs om jeres lands kulturkarakteristika Notér ca. 5 nøgleord, der beskriver jeres land Nr. 3 skriver ned
Etiketteregler Hilseritualer Tiltaleformer Påklædning (+ kropssprog) Gaver
Forretningskultur Aftaler Gaver Forhandlingsstrategi Forretningsrepræsentation
Etiketteregler og forretningskultur USA (s. 87), Storbritannien (s. 92) Tyskland (s. 97) Spanien (s. 104), Frankrig (s. 101) Kina (s. 109), Japan (s. 114) Mellemøsten – arabiske lande (s. 117)
Etiketteregler og forretningskultur Nr. 1 læser ét afsnit Nr. 2 skriver nøgleord Nr. 3 tegner nøgleordet Nr. 4 hjælper med at få det hele til at køre Herefter skifter opgaverne med uret rundt: nr. 2 læser et afsnit, nr. 3 skriver nøgleord, nr. 4 tegner, nr. 1 hjælper (Brug opgavelæsning)
Udarbejd en oversigt (30 min.) Etiketteregler Forretningskultur Hilseritualer Aftaler Tiltaleformer Gaver Påklædning Forhandlingsstrategi (Gaver) Forretningsrepræsentation
Oversigt Nr. 4 fordeler opgaven med at udfylde det store ark med oversigten mellem teammedlemmerne. Hvert teammedlem skal kunne gøre rede for både etiketteregler og forretningskultur ud fra nøgleordene i oversigten.
Videndeling Afhængigt af antal elever/team: Tre til the Parvise gruppesammensætninger
Rollespil Halve team parres to og to Det nye team forbereder et rollespil (opgave 4 s. 119) Husk at tage hensyn til både jeres egen og det andet lands etiketteregler og forretningskultur Udvalgte rollespil opføres for hele holdet
Afslutning Oprydning og evaluering