International opgave = KULTUR

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
”Intet” af Janne Teller
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Elsker DU også at læse lektier?
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Arbejdspladsudvikling
Opgaver og svarark – til individuel brug
Program Introduktion til selvbetjening på biblioteket Velkomst i mødelokale 1 Overvejelser FØR du går i gang Søgetricks OPGAVER.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Projektopgave klasse.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Bytte   PowerPoint  .
Faglig læsning 2.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Turen går til Indien Engelsk, religion, historie og idræt 3.G, uge 41.
Å.
Engelbert H – og den sidste chance
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Samtidshistorie på HHX
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Videreudvikling af ide 2&2
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Karl Henrik Flyums model
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf.
Struer Kommunes Skolebiblioteker
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Et mærkeligt skib.
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
:52 1. Hvilket land skal du på udveksling i? Evaluering af Workshop 2015 Navn 1USA 2Canada 3New Zealand 4Storbritannien 5Østrig 6Spanien 7Frankrig.
Skrivekursus 1.e ..
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Træning i kulturforståelse Kapitel 22 Signe Ørom, Mie Femø Nielsen og Pernille Schmidt.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
Innovation.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
KNÆK KODEN.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
- og hvordan du undgår dem…
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Præsentationens transcript:

International opgave = KULTUR

Spørgsmål Hvad er ungdomskultur? Hvordan er I anderledes end jeres forældre? Tænk Del med din skuldermakker

Spørgsmål Hvad bestemmer et lands / folks kultur? Hvorfor er vi danske? (eller den kultur, du tilhører, hvis du ikke er dansk) Tænk og skriv ned Ordet rundt i team (det lyseste tøj begynder) Diskussion i team Fælles teamerklæring på A3 (nr. 2 skriver) Del og stjæl

Måske har I skrevet: Sprog (litteratur, musik) Historie Geografi Mad Politik Vaner / ritualer Værdier

Hvorfor er forståelse for andre kulturer vigtig? Spørgsmål Hvorfor er forståelse for andre kulturer vigtig?

Fordi: ”Kulturelle fodfejl Svar Fordi: ”Kulturelle fodfejl kan koste dyrt” Citat, Richard Gesteland Amerikansk forretningsmand og ekspert i forretningskulturer

Huskeregel nr. 1 for sælgere: ”The seller always adapts to the buyer” Citat, Richard Gesteland Amerikansk forretningsmand og ekspert i forretningskulturer

Vigtige begreber Etnocentrisme Stereotyper Fordomme

Etnocentrisme os > < de andre ”vores måde er den rigtige” = de andre er forkerte Dette kan føre til negativ vurdering af andre kulturer og misforståelser

Opgaver A læser Mary-citat (nederst s. 9) højt for B B læser Laudrup-citat (øverst s. 11) højt for A Find og notér antonymer (= modsætninger) til ”etnocentrisme” – som de kommer til udtryk i citaterne Hvad er forskellen på Marys og Michael Laudrups synsvinkel – eller ståsted?

Stereotyp = generaliseret billede eller kendt ramme et kulturelt filter Vi forsøger at bringe orden i vores opfattelse af virkeligheden med stereotyper et kulturelt filter, som bestemmer hvilke nye indtryk, vi tager til os

Fordom = en negativ holdning til en anden kultur kan føre til vold eller forsøg på at udrydde en anden kultur Fordomme er ofte forbundet af stærke følelser

Stereotyper 1 Stereotyper 2 Stereotyper 3 Eksempler Stereotyper 1 Stereotyper 2 Stereotyper 3

USA

Storbritannien

Spanien

Tyskland

Frankrig

Kina

Japan

Mellemøsten - arabiske lande

Lande USA (s. 86), Storbritannien (s. 91) Tyskland (s. 96) Spanien (s. 104), Frankrig (s. 100) Kina (s. 108), Japan (s. 113) Mellemøsten – arabiske lande (s. 116) Hvert team vælger ét land

Hvor godt kender I jeres land? Hvilke kendte stereotyper findes? Hvilke fordomme har I om indbyggerne? Kender I til historie, kultur, økonomi, sprog, tøj, mad, musik, kunst…? Tænk og skriv ned Ordet rundt i team (det korteste hår begynder) Evt. reklamer

Nikolaj Tom Uffe Michael Reklamer Nikolaj Tom Uffe Michael

Kulturkarakteristika Læs om jeres lands kulturkarakteristika Notér ca. 5 nøgleord, der beskriver jeres land Nr. 3 skriver ned

Etiketteregler Hilseritualer Tiltaleformer Påklædning (+ kropssprog) Gaver

Forretningskultur Aftaler Gaver Forhandlingsstrategi Forretningsrepræsentation

Etiketteregler og forretningskultur USA (s. 87), Storbritannien (s. 92) Tyskland (s. 97) Spanien (s. 104), Frankrig (s. 101) Kina (s. 109), Japan (s. 114) Mellemøsten – arabiske lande (s. 117)

Etiketteregler og forretningskultur Nr. 1 læser ét afsnit Nr. 2 skriver nøgleord Nr. 3 tegner nøgleordet Nr. 4 hjælper med at få det hele til at køre Herefter skifter opgaverne med uret rundt: nr. 2 læser et afsnit, nr. 3 skriver nøgleord, nr. 4 tegner, nr. 1 hjælper (Brug opgavelæsning)

Udarbejd en oversigt (30 min.) Etiketteregler Forretningskultur Hilseritualer Aftaler Tiltaleformer Gaver Påklædning Forhandlingsstrategi (Gaver) Forretningsrepræsentation

Oversigt Nr. 4 fordeler opgaven med at udfylde det store ark med oversigten mellem teammedlemmerne. Hvert teammedlem skal kunne gøre rede for både etiketteregler og forretningskultur ud fra nøgleordene i oversigten.

Videndeling Afhængigt af antal elever/team: Tre til the Parvise gruppesammensætninger

Rollespil Halve team parres to og to Det nye team forbereder et rollespil (opgave 4 s. 119) Husk at tage hensyn til både jeres egen og det andet lands etiketteregler og forretningskultur Udvalgte rollespil opføres for hele holdet

Afslutning Oprydning og evaluering