(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
Program for opstartsworkshop i SMILE- projekterne Kl – Introduktion til SMIL(E) Kl – Kaffe og brød/frugt Kl – Arbejde i projektgrupperne
KASK – Interreg IV Øresund Kattegat Skagerrak
Baggrund for SMIL(E) Science kommune Naturfagsstrategi Div. projekter Sammenhæng Rekruttering
Vision for SMIL(E) Tidligere har Sverige, Norge og Danmark arbejdet nationalt med problematikkerne omkring naturvidenskab. Med SMIL(E) projektet vil vi: Skabe en fællesplatform for regionen for at vi sammen kan arbejde mod at udvikle optimale løsninger inden for den samme problematik At øge rekrutteringen til de naturvidenskabelige uddannelser
Projektorganisation Leadpartner (Halmstad Kommune) Projektleder (Sverige)Økonom (Sverige)Kommunikatør (Danmark) National koordinator Norge Torgeir Selle National koordinator Sverige National koordinator Danmark Skoleafdelingen/NVH Grænseregional arbejdsgrupper 1.IT 2.Samarbejdet m. Skolen, erhvervet og uddannelser 3.Udvikling af metoder, materialer og miljøer
Projektorganisation i Silkeborg Koordinator Pia Kløjgård Jensen Projektledere: Lars Bo Nielsen, Lars Nygaard og Steen Demuth Grænseregionale arbejdsgrupper: IT Udvikling af metoder, materialer og miljøer Sammenhæng m. skole- erhverv – uddannelse
Silkeborg projekter Kreative læringsmiljøer Naturvidenskabelige arbejdsmetode ved brug af Lego IT i kommunikation i matematikundervisningen Teknologi- og Virksomhedskoordinator Digitale læringsmidler til Forsyningsvirksomhederne Trykfølsomme skærme
Fælles indhold - mål Kvalitet i projektarbejdet Genusperspektivet/køn
Kvalitet Tilfører undervisningen værktøjer, der gør børnene aktivt lærende At turde tænke nyt samtidig med at vi befinder os i det kendte miljø Bæredygtige resultater
Pige/drengproblematikken Hvordan vil man i projektet arbejde med spørgsmålet? Hvilket perspektiv arbejder man ud fra? Hvordan gik det så? Følgeforskning
Pige/dreng- problematikken(genusperspektiv et) Piger er ikke mere stille end drenge men det tror læreren (artikel folkeskolen.dk d. 17. januar 2011, lektor v. Institut for psykologi og udd. Forskn. Jo Krøjer) Larmende drenge og stille piger er en stereotyp kønsforestilling fra mange læreres side Vi er i gang med at cementere et billede af drengene som skoleuegnede. For 100 år siden mente man, at intellektuel koncentration ikke var for kvinder ROSE-undersøgelsen, har fokus på unges interesser for og holdninger til naturvidenskab, teknologi og naturfagsundervisningen. I Danmark har 537 elever fra 9. klasse på 30 skoler har besvaret Rose-skemaet.
Rose-undersøgelsens resultater
Forskelle
Tidsplan 2011 Forår OpstartInfomøde 17. jan Opstarts workshop uge 8, planlægning af foråret Science Camp April Halmstad 2011 Efterår Kompetenceudvikling og status 2012 ForårPlanlægningScience Camp i Norge 2012 EfterårAfprøvning 2013 ForårUdvikling og justering af koncepter Science Camp i DK/NVH 2013 EfterårImplementering og udbredelse
Aktiviteter
JobskuggningScience camps Formidling Grænseregional arbejdsgrupper Fælles
Science Camp den 11-12/4 Halmstad, Sannarps-gymnasiet, Halmstad Galaxen Afgang d. 11. april kl fra Silkeborg Hallerne Hjemkomst d. 12. april kl. ca , Silkeborg Hallerne Overnatning på Hotel Arena, Halmstad
Program Science Camp 11. April Kl Indledning Kl korte oplæg Kl Italiensk buffet Kl Workshops Kl Slut
Program for Science Camp D. 12. april Kl. 8.30Indledning Kl. 9.30Pause Kl Forelæsning om Genus Kl Forelæsning om læringsstudier Kl SMILE’s digitale platform Kl Frokost Kl Grænseregionale arbejdsgrupper Kl Pause KL Fortsættelse af arbejdet Kl Slut
Forskellige projekt aktiviteter Kompetenceudvikling Investeringer Afprøvning Udvikling Samarbejde med svenske skoler Forankring af resultater Møder Camps
Samarbejdspartnere Skoler i Silkeborg Kommune Silkeborg Lærerseminarium Virksomheder Ferskvandscentret, Skoletjenesten Skoler i Halmstad Høgskolan i Halmstad Grænseregionale arbejdsgrupper
Forventninger Mål Følge den overordnede planlægning – kendskab Aktiv deltagelse i projektgruppen
Mål Projektgruppernes primære mål er opgaven: Udvikle digitale lærermidler Udvikle innovative læringsmetoder Udvikle af matematikundervisningen v. brug af LEGO, Udvikle kommunikation i matematikundervisningen ved brug af IT Udvikle nye interaktionsformer Samarbejdsprojekter med virksomheder
og Møder med kollegaer, seminariet, projektgruppen, svenske/norske kollegaer Være opsøgende om nye tiltag inden for projektets tema Bidrage til at projektet bliver formidlet til andre kollegaer og skoler Holde sig orienteret om hele projektet ud fra materiale og informationer
Projektleder Projektlederens rolle er at fastholde de overordnede rammer for projektet, herunder økonomi, tid og planlægning Indkalder og er referent til projektmøderne Er tovholder mellem eksterne samarbejdspartnere og projektgruppen Koordinerende i forhold til formidling Projektlederen er ikke planlægger
Oplæg til gruppemøderne Præsentation af projektdeltagerne Forventninger til SMILE-projektet Planlægning af foråret Forventninger til projektarbejdet Kommunikation i grupperne
Kontakt/wiki Mobilnr.: Pia Kløjgård Jensen: Steen Demuth: Lars Bo Nielsen: Lars Nygaard: