World-making i designproces Etnografisk inspireret feltstudie Naming  Beskrivelse af designsituation  Designerens perspektiv Nu-scenarie Framing  Formulering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Refleksion i kommunikationen
Lidt om vejleder rollen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda:
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
At bygge bro mellem teori, erfaring og læring
Projektarbejde En praksishistorie.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
DigitalChaos Taking Video beyond ”Hard Data” in User Centered Design - gennemgang af Buur, Binder og Brandt.
Ledelse af forandringer
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
TIL HEST - Sikkerhed ved ridning og omgang med heste
Pædagogiske overvejelser om at få mere ud af hverdagen
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Globalisering.
Pijamama. OVERBLIK Processen Etnografisk feltstudie – forarbejde Etnografisk feltstudie Gennemarbejdning af data Udarbejdelse af vision 1.0 Analyse sammenfatning.
Visual Studio Team System Work Item tracking med Microsoft templates.
Distribuerte Objekter Våren 2010 Professor II Eric Jul.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Design På b-niveau 08/09. Ideudvikling og designproces Et legeredskab til voksne.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Analyse ud fra Schönske termer. Knowing-in-action  Manglende erfaring  Vi manglede rutine til knowing-in-action.
Udvikling af undervisningen på hum. inf. -med IKT.
Udvidet problemformulering
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
”Morten vil til demonstration” Morten bor på det bosted, hvor I arbejder. Gennem lang tid har I forsøgt at motivere Morten til at komme lidt ud og deltage.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
MADS, JONAS, RONNI & JESPER CAR APP. PERSONA Rasmus er 28 år og har arbejdet som automekaniker i 3 år og har som følge godt styr på biler. Rasmus lever.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Proces og projekt metrikker. Proces metrikker er metrikker målt henover alle projekter og over lange tidsperioder Projekt metrikker er metrikker der bruges.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Formål Opnå større viden om verden omkring dem. Udforske andre kulturer, religioner og livsstile. Udfordre egne holdninger og meninger. Opnå bedre forståelse.
Præsentation af Laboratoriet for Interaktive Rum Plan u Intro n (Kaj Grønbæk) u Demonstration 1: 3-dimensionel tavle n (Astrid Søndergaard, Preben Mogensen,
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
C O N T R O L L E R F O R U M Kompetenceudvikling og læring i Danske Bank ”The ultimate competitive advantage lies in an organization’s ability to learn.
LÆGE-PATIENT RELATIONEN - FYAM PERSPEKTIVET Christian Vøhtz Hoveduddannelseslæge Fase 3.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Fra netværk til praksisfællesskab Dansk Naturvidenskabsformidlings konference d. 7. november 2007 Oplæg v/ Anders Buch, DTU & IDA.
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Partnerskaber – erfaringer udefra
DELTAGELSE I SAMARBEJDE
An IP Strategy comprises
Præsentationens transcript:

World-making i designproces Etnografisk inspireret feltstudie Naming  Beskrivelse af designsituation  Designerens perspektiv Nu-scenarie Framing  Formulering af problemstilling  Fastsætte et fokus i designsituationen

Vores world-making Etnografisk Feltstudie  Bevægelse  Trafikalt centrum  Ingen steder at sidde  Beskæftigelser Nu-scenarie  På vej et sted hen  Transitsted = ikke-sted NAMING FRAMING NYT PERSPEKTIV REFRAMING

Reflection Reflection-in-action Produktion af storyboard Formulering af situation Reflection-on-action Nu-scenarie førte til ændring af vision ”Christians kæreste spørger i en SMS hvor han er henne og Christian svarer at han er på vej hjem.”

Artistry Exercise of intelligence Vokabular Kompetencer Navigation mellem ”uncertain values” Banegårdspladsen Dilemmas Verden i flux Ultimate particular

Sum-up: vurdering Epistemologisk tilgang Learning-by-doing Iterativ proces (framing og reframing)