Forskningen i samfundet – Peter Nedergaard Dagsorden: 1. Humboldt-modellen 2. Øget forskningsstyring 3. Oplysningstanken og kritikken heraf 4. Er samfundsforskeren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplysningstiden.
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Offentlig kommunikation mellem teori og praksis
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Politiske grundholdninger og ideologier
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Værdibaseret ledelse Hvorfor det?.
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Den danske universitetssektor
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
 1800tallet og frem til 1920erne Sociale problemer i industrialiserede byer -> små velfærds-tiltag Frygt for revolutioner -> små velfærds-tiltag Fx aldersrente,
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
E-publicering Ophavsretlige spørgsmål Harald v. Hielmcrone.
Uddrag af politiske principprogrammer
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Naturalisme og positivisme
Videnssamfundet og universiteterne Studenterrådets og Akademisk forums høring Begrebet videnssamfund er u- begribeligt, i en videnskabelig, systematisk-kritisk.
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Kapitel 2: Demokrati Demokrati (folkestyre) er blevet set både som en måde at tage beslutninger på og som en livsform. I Danmark tages disse beslutninger.
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Revolution og Romantik
Introduktion til partier og ideologier
Introduktion til konservatisme
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Hvad er humaniora? Søren Hattesen Balle Lokale: 1.104Mandag d. 9.10:
Ledere mellem profession, management og demokrati
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Det moderne samfund Kendetegn ved det moderne samfund
Naturalisme og positivisme
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Forskningen i samfundet – Peter Nedergaard Dagsorden: 1. Humboldt-modellen 2. Øget forskningsstyring 3. Oplysningstanken og kritikken heraf 4. Er samfundsforskeren teknokrat eller intellektuel?

Samfundsforskning og samfundsudvikling – de undersøgte relationer Samfundsforskning Samfundsudvikling Samfundsforskning

Frem mod Humboldt-modellen Frigørelsesproces siden renæssancen Bruno, Galilei, Videnskabelige selskaber 1700-tallets rationalistiske og empiristiske oplysningsfilosofi Oplysning: værdi i sig selv + kritisk potentiale

Humboldt-modellen Udvikledes i Preussen i begyndelsen af 1800-tallet To principper: Lehrfreiheit = forske, undervise, publicere, som man vil Lehrnfreiheit = frit at tilrettelægge studierne

Akademisk frihed Forskningsfrihed = emner, teorier, metoder, publiceringsformer osv. Lehrfreiheit = var tidligere tæt på idealet, nu længere væk Lehrnfreiheit = altid været begrænset af krav til uddannelserne

Robert Mertons model for videnskabens organisering – et ideal: CODUS: C: Communism = viden er fælles ejendom – offentliggøres (men: patenter ?) U: Universalism = vurderingskriterier er uafhængige af køn, hudfarve, religion osv (men: kvotering ?) D: Dis-interestness = alene forskning for sandhed og ikke personlige interesser = positivistiske kriterium (men: ekstern finansiering ?) OS: Organised Scepticism = kritsik åbenhed = kritisk rationalitet = anerkendelsesregime

Forskningsfrihed i Danmark Altid en frihed med begrænsninger Magtforhold, ressourcer, ideologi, etik osv. 1.frihed til at stille spørgsmål 2.frihed til at vælge forskningsmetode 3.frihed til at fremlægge hypoteser, resultater og ræsonnementer

Undervisningsfrihed i Danmark 1.Har altid været med begrænsninger, da ministeriet bestemmer uddannelsernes indhold og form i efter universitetets forslag 2.Der er også krav fra praksis og arbejdsmarkedet 3.Aftagerpaneler

Forskningens nye samfundsrolle 1.Forskningen er blevet parameter for konkurrencen mellem lande (Barcelona- kriterier) 2.Er sket trinvis siden anden verdenskrig (Manhattan-projektet) 3.Sputnik-chokket i Nye vækstteorier med fokus på F & U 5.Den asiatiske udfordring

Styringen af forskningen i Danmark 1.Basismidler 2.Eksterne midler: Tildeling efter samfundsrelevans og nytte Stigende andel af eksterne midler Pengeregime i stedet for anerkendelsesregime Kommer publiceringsfriheden i fare?

Universitetsledelsen i Danmark 1.Indtil 1970 – de gode gamle dage – ”professorvældet” – høj faglighed? 2.Studenteroprøret – valgte organer – fagligheden falder? 3.Gradvis siden 1990’erne – eksterne bestyrelser og ansatte ledere - signaler udefra, undgå indavl og new public management

Samfundsvidenskabernes oplysning 1.Kant: Oplysning = Menneskets frigørelse i subjektiv, bevidsthedsmæssig forstand 2.Hume, Smith: Oplysning er objektiv frigørelse fra ydre tvang. Nytteperspektivet.

Kritikken af oplysningstanken 1.Er oplysningen en samfundsopløsende kraft? 2.Den konservative reaktion: Burke, religion, tradition, nation 3.Popper: Entydig accept af bestemte teorier er overmod. Mere ydmyghed. 4.Frankfurterskolen: Oplysningens dialektik. Oplysningen tager magten fra mennesket med sin formålsfunktionalitet

Samfundsforskeren som teknokrat 1.Machiavelli – den første spin-doktor – rationel mål- middeltænkning 2.Bacon - ”Viden er magt” 3.Smith – industriel arbejdsdeling via frihandel 4.Saint-Simon, Comte, Marx, Engels: videnskabelig elite bør styre 5.Veblen: alliance mellem arbejdere og teknokrater = fremskridt 6.I dag: Teknokrati = ”kolde hænder”

Instrumentalismen i samfundsvidenskaben 1.Forudsætter realisme både ontologisk og erkendelsesteoretisk 2.Muligt at finde relativt mange kausale lovmæssigheder 3.Rollefordeling mellem politikere/borgere = målsætninger 4.Og forskere = midler 5.Udbredt synspunkt i samfundet. Men ikke hos forskerne selv.

Samfundsforskeren som intellektuel 1.Uafhængighed. Frembringer symboler, modeller, standarder 2.Fransk tradition herfor: Zola, Durkheim, Sartre, Foucault 3.Åben offentlighed 4.Tilgængelige kommunikationslinjer 5.Engageret intellektuel versus neutralitet