Gentofte Kommunes skolevision

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SYDBYSKOLENS FORTÆLLING OM FOLKESKOLEREFORMEN
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Lærerprofessionen.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
International Linje.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Tværfagligt samarbejde
Vision Uddannelsesparate unge
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Hvordan støtter forældrene læring hos OS ?
Velkommen til valgmøde
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
15. maj 2012Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Ordrup skole kontaktforældremøde, lørdag den 18. januar 2014 Folkeskolereformen - et overblik.
Kontaktforældremøde 13. september maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Genlancere – følge op på vores 2011/12 arbejde.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Alle børn er alles ansvar
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Målstyret læringsreform
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Konfliktforebyggelse
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Tinderhøj Skole Status på FUEL 13. november 2012 Gurli Hartmann.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
1 1 Vision 2020 Sammen rykker vi verden – med vilje.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Skole for alle - uddannelse,
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Fællesmøde for forældrene på Damhusengens Skole
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
KLF - konference om chancelighed
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Gentofte Kommunes skolevision Gentofte Kommunes skolevision Læring Uden Grænser skal give børn og unge i Gentofte det bedste afsæt til livet og til en fremtid vi endnu ikke kender. Verden er blevet mindre og hurtigere og byder konstant på nye udfordringer og muligheder. Vores børn og unge skal lære at kunne begå sig i denne verden, være medskabere og gøre en forskel. Fokus er - Faglighed, Fællesskab, Fremsyn

Visionen for Gentofte Kommunes Skolevæsen: • Børn og unge lærer uden grænser - de udnytter og udvikler deres ressourcer og potentialer optimalt • Voksne indretter strukturer og organisation, så de til enhver tid fremmer børn og unges læring.

Fremsyn: Fremtidens Udskoling Hvor kommer projektet fra? BOS satte projekt ”udskoling” i gang for ca. 2 år siden på et BOS / SB møde Processen har haft fokus på indhold og efterfølgende på de fysiske rammer. Kundskabsskolen, Dronninggårdskolen. Buskelund Skolen, ledelsessamarbejde med NØ skolerne Eleverne 6 – 8 kl. Solution Camp. Eleverne 7, 8 og 9. undervist af kommunen Lærernes opsamling Videndeling med Hellerup Planlægning af kontaktlæreropgavene Planlægning af fagprogression. BOS/SB møde.

”Del-vision” Uddannelsesparate unge Arbejdsvaner Uddannelsesparate unge Trives i det sociale miljø, nysgerrige og åbne Kan begå sig i og bidrage til en større verden Udnytte sit potentiale, om det er intellektuelt, fysisk eller andet Kan træffe egne sunde valg Dannet Vi har samlet op på hvad vi ser børnene selv peger på, hvad samarbejdet med gymnasiet fortæller os og vores egne tanker og erfaringer. Uddannelsesparate – 95% skal bestå en ungdomsuddannelse – gymnasiet beder om det samme. Trives – vi ved alle at man lærer bedst, når man trives Kan begå sig. Det er rigtig vigtigt at kende sin besøgelsestid og vide hvornår man kan det ene og det andet. Her er det især gymnasiet der beder os være meget fokuserede på dannelse Vi må gerne sætte overliggeren akkurart så højt at den ungge udfordres til det yderste. Nogen siger, at de unge skal lære at løse opgaver, de ikke selv vidste de kunne løse. Sunde børn lærer bedst. Kvalificeret selvbestemmelse Sund Faglighed Fællesskab

Børnene, forældrene og medarbejderne ønsker, ved, tror, udfordrer, afprøver, tør… Eksterne læringsmiljøer Ungemiljø Bevægelse Fysiske rammer Cafe/kantine 5 års gymnasium Uddannelsesplan Niveaudeling Klasse og basisgruppe Fra processens mange interessenter er der samlet rigtig meget op, der giver god mening. Udlandsophold 0-5, 6-7/8-9 Faglig progression Arbejdstid Målrettet Vejledning Digitalisering Internationalisering NØ samarbejde Studietid Kontaktlærer Valgmuligheder Kvalificeret medbestemmelse

Progressionsmodel: Faglig læringstrappe kontaktlærer Afgangsprøve Arbejdsvaner Dannelse Kvalificeret selvbestemmelse Sund Forældre Vi når højere op hos OS

Kontaktlærerordning:

Kontaktlærerordning: Progressionstrappe: Kontaktlærerordning: Hvad får barnet ud af det? Udgangspunkt i dig Synlige læringsmål Medansvar for egen læring Selvevaluering Indstille egne forventninger Klarhed for, hvad er næste skridt - acceleration Forældre barn dialog Feed back Sammenhørighed Hvad får barnet ud af det? Udgangspunkt i dig Lærertydelighed Relationer Gruppediskussion Feedback: - Faglighed - Dannelse - Arbejdsvaner/studievaner Arbejdsdisciplin Nyeste forskning – godt nok udenfor skandinavien – peger på en række ting der er vigtige for børns læring. De fleste ting vi peger på her er i top 20 på listen.

OS fysiske rammes muligheder Den elektroniske sky Teoretisk NØ, Sg, Sh, OG, OS Eksperimentelt Humanistisk område Fællesskab Praktisk Musisk Cafe Scene Ungemiljø Medarbejder arbejdspladser Fordybelse Billedet af den fremtidige ramme ser derfor nu således ud: Praktisk musisk område Andre uddannelsesinst, Virksomheder, NTS, Exp OS 5 års gymnasium OG Laboratorier Innovativt Naturfagligt område

Forberede dagen i basisgruppen, nyheder, gruppedisk. …. Eksempler på et skema. Forberede dagen i basisgruppen, nyheder, gruppedisk. …. Undervisning progressionstrappen Undervisning i klassen Undervisning progressionstrappen Studietid, træning, projekt,… Hvis man skal tegne et billede af hvordan en skoledag kan komme til at se ud i fremtiden, Undervisning i klassen Undervisning på Experimentarium, NØ, etc Elevsamtaler Ungemiljø/FC Ungemiljø/FC

For OS, der vil noget med hjerte og hjerne Kontaktlærer udvikle Tidsplan udskoling 2012 2013 Kontaktlærer udvikle kontaktlærer prøve Finde form Eva Eva Næste år Jan april 1. aug aug okt Kont.lærer & progressionstrappe Udvikle progressions-trappe fagudvalg Finde form Eva Eva Eva Eva Eva Studietid indtænkes Fysiske rammer For OS, der vil noget med hjerte og hjerne