Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Prædiktion af funktionsniveau efter hoftenær fraktur - belyst gennem indikatorer fra Det Nationale Indikatorprojekt (NIP) Speciale ved Den Sundhedsfaglige.
Kommunernes tilbud til personer med spiseforstyrrelse eller selvskade
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, 6-7 maj 2009 Privathospitalerne i fremtidens sygehusvæsen ved Nis Alstrup, formand for Brancheforeningen for.
Sygeplejerske Lone Woelders
Hvordan kan undersøgelser af patientoplevet kvalitet medvirke til at øge kvaliteten? Afdelingsleder Morten Freil Kvalitetstræf kostforplejningen, 2006.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Strålebehandlingkapacitet i RM
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Anni Skou Jens Oluf Pedersen Akut Medicinsk Modtageafsnit A4 Medicinsk afdeling M1.
Gynækologisk klinik Randers
22. september 2008 i Landstingssalen, Christiansborg Direktør Bjarne Hastrup Ældre Sagen Den gode genoptræning.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Geriatrisk Afdeling, AUH
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Sundhedsstyrelsens opgaver Det Medicinske Patientforløb Konference – Christiansborg, 18. Januar 2006 Jens Kr. Gøtrik Medicinaldirektør.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Behandling i hjemmet København den
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
KOL: Behandling, rygning og rehabilitering
1 Varmt välkomna till Konferens om de danska ”kræftpakker”
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Velkommen til Hospitalsenheden Vest
Orientering vedr. praksisplan Sundhedspolitisk dialogforum, KKR Nordjylland, 20. maj Rådmand Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturforvaltningen, Aalborg.
Grunde til at jeg elsker dig
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Hospitalsenheden Vest Velkommen til Hospitalsenheden Vest Afsnit for patienter med hoftenære brud – mulighed for ”fast-track forløb”? Oplæg af: Marianne.
Patientforløb for onkologiske patienter
Erfaringer: Rodede patientforløb - lange interne ventetider Patienten tabes mellem sektorerne 1935 var 105 mulige interpersonelle relationer blandt sundhedspersonalet.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet II DSR, Kreds Sjælland Haslev, Tage Søndergård Kristensen Task-Consult.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Uddannelse, kompetencer og opgavefordeling
Beskæftigelsesrådet Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland _fmdskab_LBR_Ringsted Jobcentrenes samlede placering, resultater i 1. kvartal 2008.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Omstillinger - mere end besparelser
Regionshospitalet Randers & Regionshospitalet Grenaa
Hvordan kan vi have fokus på indsatser med afsæt i borgerens behov og ønsker mere end systemets muligheder? Bjarne Yde ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien.
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
2 år efter Akutplanen Fælles Akutmodtagelser i Region Syddanmark Konference, Middelfart, 16. september 2008 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen.
Hvilke incitamenter understøtter høj kvalitet i sundhedsvæsenet Afdelingsvinkelen Odd Ravlo Klinikchef Hoved-Orto Aalborg Universitetshospital.
Debatmøde i Dansk Selskab for obstetrik og gynækologi 13. november 2015 Afdelingschef Frank Ingemann Jensen.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Hjerterehabilitering i Danmark lige nu! v/Lene Joensen Akademisk medarbejder Sundhed og Forebyggelse.
Uddannelseansvarlige
Kvalitetsudvikling hvordan
det nationale kvalitetsprogram på sundhedsområdet
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Det regionale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Præsentationens transcript:

Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Landsdækkende måling af den patientoplevede kvalitet inden for følgende temaer: Kliniske ydelser og patienttilfredshed Patient- og personalekontinuitet Medinddragelse og kommunikation Information Behandlingsforløb Udskrivelse Overgange mellem sektorer Fysiske rammer Ventetid Frit sygehusvalg.

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Der måles på Regionsniveau Sygehusniveau Specialeniveau Ca patienter er blevet spurgt Ca patienter har svaret Heraf ca fra Region Sjælland Kun intern medicinske, kirurgiske, ortopædkirurgiske og gynækologisk-obstetriske patienter deltager. Datagrundlaget for gynækologi-obstetrik er meget spinkelt.

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Overordnet viser undersøgelsen: Mænd mere positive end kvinder, Ældre mere positive end unge, Planlagte indlagte patienter mere positive end akutte patienter Patienter indlagt på små sygehuse er mere positive end patienter indlagt på store sygehuse Lægernes faglige dygtighed vurderes at være højere på store sygehuse end på små. Større tilfredshed i Vestdanmark end i Østdanmark.

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Inden for følgende områder er patienterne mest positive: kliniske ydelser, behandlingsforløb, medinddragelse, kommunikation, udskrivelse og fysiske rammer.

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Her er der størst forbedringspotentiale: patient- og personalekontinuitet information ventetid overgange mellem sektorer patientsikkerhed.

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Hvordan klarer de enkelte regioner sig? Spm. 33: Hvad er dit samlede indtryk af indlæggelsen på sygehuset ? Over gennemsnittet (0) Gennemsnit (G) I alt over gennemsnit og gennemsnit Under gennemsnit Placering Landsresultat30,659,590,19,9G Region Hovedstaden 25,960,386,213,8U Region Sjælland 28,261,089,210,8U Region Syddanmark 31,460,692,08,00 Region Midtjylland 34,658,693,26,80 Region Nordjylland 36,955,192,08,10

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Alle 39 spørgsmål, hvor der gives ”karakterer”: Over gennemsnitGennemsnitUnder gennemsnitTotal Region Hovedstaden Region Sjælland Region Syddanmark Region Midtjylland Region Nordjylland

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Resultaterne på sygehusniveau i Region Sjælland: Over gennemsnitGennemsnitUnder gennemsnitTotal Roskilde Køge Sygehus Vest Fakse Nakskov Nykøbing F Næstved

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Spm. 33. Hvad er dit samlede indtryk af indlæggelsen på sygehuset i Region Sjælland? Positive svar Region Sjælland89,2% Roskilde Sygehus91,3% Køge Sygehus85,4% Sygehus Vest91,0% Fakse Sygehus95,8% Nakskov Sygehus92,5% Nykøbing F Sygehus88,5% Næstved Sygehus86,4%

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Hvordan følger vi op Region Sjælland? Optimalt skal undersøgelserne give mulighed for, at sammenligne sin egen afdelings præstationer over tid sammenligne sig med andre sammenlignelige afdelinger (benchmark) Det er LUP ikke særlig velegnet til: for få specialer/afdelinger deltager for nogle områder er der alt for få patienter ansvaret for opfølgning bliver for diffust.

Landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser 2006 (LUP) Region Sjællands driftsaftale med sygehusene for 2007: Der iværksættes undersøgelse blandt indlagte patienter på afdelingsniveau inden for alle sengebærende specialer med henblik på mere målrettet fokusering. Undersøgelsen supplerer den afdelingsvise undersøgelse på det ambulante område som blev gennemført blandt samtlige afdelinger i de 3 amter i 2006.