Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Set i forældreperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Motivation Sidde 4 og 4. af andre.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker.
Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
Skolereformen Overordnede mål:
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Jeg støtter barnet ved:
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Hvad render vi rundt og laver?
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
Positivitet og Performance
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
- Hvad kan I forvente som forældre?
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Hans Henrik Knoop 2008 Science Centers and the Citizens of the Future: Do citizens need basic scientific knowledge in order to participate in a modern.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Program Vitalisering af samspillet
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Relationskompetence – hvad er det?
Om livsglæde og relationer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Team Nordahl og Skibet Skole
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Den pædagogiske læreplan
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i 2007 Hans Henrik Knoop, knoop@dpu.dk www.universeresearchlab.dk

Vi yder mest, når vi nyder: Jo bedre mennesker har det, des mere vil de kunne lære. Og uanset hvor hård konkurrencen er, vil de være bedst til at klare den, hvis de har det godt. - og vi skal lige huske, at der andre, som har det meget værre...

Gider du køre i dag? - Skat

Jo mere vi er sammen…

Inklusion?

Faglighed?

Inklusion?

Faglighed?

Det pædagogiske møde Økonomi - Pædagogik/Kultur - Politik Krav (Legitim – ikke-legitim) (Legitim – ikke-legitim) (Legitim – ikke-legitim) Økonomi - Pædagogik/Kultur - Politik (fordi det i dag er nødvendigt for samfundets og kulturens overlevelse) Krav om at lære Lyst til at lære (fordi det altid har været nødvendigt for individets overlevelse og trivsel) Biologi - Psykologi - Samfund/Kultur - hvor deltagerne fortløbende oplever balance mellem meningsfulde udfordringer og egne kompetencer Det respektfulde, dvs. gensidigt anerkendende, pædagogiske møde -

Til ingen verdens nytte  Hvis kravene om at lære kvæler lysten til at lære, betyder det bl.a., at man får en uinspirerende hverdag, lærer langsommere, glemmer hurtigere, bliver mindre kreativ, bliver mindre ansvarlig og får mindre lyst til videre uddannelse. Til ingen verdens nytte  Overhovedet

Aspekter af livsglæde Det rare liv: Kortvarige positive emotioner – orden i krop inkl. hoved Vedr. fortiden: stolthed, afklarethed, tilfredshed etc. Vedr. nuet: fysisk sundhed, hygge, god mad, god musik, inspirerende rum etc. Vedr. fremtiden: tryghed, tillid, optimisme, håb etc. Vigtige forudsætninger for læring men sjældent særlig lærerigt i sig selv Det engagerede liv: Længerevarende engagement, fordybelse, eudaimoni, flow – orden i opmærksomheden Fx leg, hobbyer, læsning og spændende arbejde Oftest meget lærerig tilstand fordi man er optimalt udfordret og koncentreret Det meningsfulde liv: Oplevelse af højere mening, transcendens, at være del af noget større end sig selv – social og eksistentiel orden Fx oplevelsen af at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og oplevelsen af at være sammen med de rigtige om det vigtige Et dybere grundlag for læring (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 2007 Hans Henrik Knoop

Aspekter af gode læringsmiljøer Oplevelsen af at have det rart Oplevelsen af at være engageret Oplevelsen af mening ved at høre til og betyde noget 2007 Hans Henrik Knoop

Aspekter af livsglæde ∞ Lav Angst Udfor- dring Kedsomhed Kompetence Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 2007 Hans Henrik Knoop

Miljøfaktorer som understøtter flow Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Mulighed for at tilpasse udfordringerne til kompetencerne Umiddelbar og tydelig, ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig (Knoop 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991)

- skal være en lettelse og en berigelse i hverdagen Evaluering som understøtter trivslen i skolen - skal være en lettelse og en berigelse i hverdagen www.godskole.dk

Ude af sync, og cirkulation, men sig det endelig ikke til nogen (CV Jørgensen, Sjælland, 1994) Menneskets Kultur Menneskets Natur

Tak !

Andet der relaterer sig til oplægget Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007 in press). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity and Wisdom in Education . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007) Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag