Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i 2007 Hans Henrik Knoop, knoop@dpu.dk www.universeresearchlab.dk
Vi yder mest, når vi nyder: Jo bedre mennesker har det, des mere vil de kunne lære. Og uanset hvor hård konkurrencen er, vil de være bedst til at klare den, hvis de har det godt. - og vi skal lige huske, at der andre, som har det meget værre...
Gider du køre i dag? - Skat
Jo mere vi er sammen…
Inklusion?
Faglighed?
Inklusion?
Faglighed?
Det pædagogiske møde Økonomi - Pædagogik/Kultur - Politik Krav (Legitim – ikke-legitim) (Legitim – ikke-legitim) (Legitim – ikke-legitim) Økonomi - Pædagogik/Kultur - Politik (fordi det i dag er nødvendigt for samfundets og kulturens overlevelse) Krav om at lære Lyst til at lære (fordi det altid har været nødvendigt for individets overlevelse og trivsel) Biologi - Psykologi - Samfund/Kultur - hvor deltagerne fortløbende oplever balance mellem meningsfulde udfordringer og egne kompetencer Det respektfulde, dvs. gensidigt anerkendende, pædagogiske møde -
Til ingen verdens nytte Hvis kravene om at lære kvæler lysten til at lære, betyder det bl.a., at man får en uinspirerende hverdag, lærer langsommere, glemmer hurtigere, bliver mindre kreativ, bliver mindre ansvarlig og får mindre lyst til videre uddannelse. Til ingen verdens nytte Overhovedet
Aspekter af livsglæde Det rare liv: Kortvarige positive emotioner – orden i krop inkl. hoved Vedr. fortiden: stolthed, afklarethed, tilfredshed etc. Vedr. nuet: fysisk sundhed, hygge, god mad, god musik, inspirerende rum etc. Vedr. fremtiden: tryghed, tillid, optimisme, håb etc. Vigtige forudsætninger for læring men sjældent særlig lærerigt i sig selv Det engagerede liv: Længerevarende engagement, fordybelse, eudaimoni, flow – orden i opmærksomheden Fx leg, hobbyer, læsning og spændende arbejde Oftest meget lærerig tilstand fordi man er optimalt udfordret og koncentreret Det meningsfulde liv: Oplevelse af højere mening, transcendens, at være del af noget større end sig selv – social og eksistentiel orden Fx oplevelsen af at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og oplevelsen af at være sammen med de rigtige om det vigtige Et dybere grundlag for læring (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 2007 Hans Henrik Knoop
Aspekter af gode læringsmiljøer Oplevelsen af at have det rart Oplevelsen af at være engageret Oplevelsen af mening ved at høre til og betyde noget 2007 Hans Henrik Knoop
Aspekter af livsglæde ∞ Lav Angst Udfor- dring Kedsomhed Kompetence Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991 og Seligman, 2002) 2007 Hans Henrik Knoop
Miljøfaktorer som understøtter flow Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Mulighed for at tilpasse udfordringerne til kompetencerne Umiddelbar og tydelig, ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig (Knoop 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991)
- skal være en lettelse og en berigelse i hverdagen Evaluering som understøtter trivslen i skolen - skal være en lettelse og en berigelse i hverdagen www.godskole.dk
Ude af sync, og cirkulation, men sig det endelig ikke til nogen (CV Jørgensen, Sjælland, 1994) Menneskets Kultur Menneskets Natur
Tak !
Andet der relaterer sig til oplægget Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007 in press). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity and Wisdom in Education . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007) Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag