Usability: Viden og analyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Modul 1 - Processer.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Kvantitative metoder
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
4. Usability i designprocessen
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Kultur- og branchestudier
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
6. Kvantitativ usability
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
4. Usability i designprocessen
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Design af brugergrænseflader GUI: Graphical user interface Historisk:
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Rapportdisponering Eller på dansk: Hvad skal med i rapporten?
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Usability ITU, efterår Usability metoder 24. September 2009 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
why this period? why not the same as for the international strategy
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Præsentationens transcript:

Usability: Viden og analyse -og resten af usability-principperne Ole Gregersen IT-Universitetet, 11 februar 2010

Fra sidste gang Kognitive processer Perception, hukommelse, læring og erfaring Action Cycle og afledte principper Gulfs, gaps og andre afstande

Det handler altså om at: Opfatte– afkode – opdage - Forstå – genkende – huske - Evaluere – sammenligne – vurdere = Næste skridt mod korrekt handling

Afledte principper, Norman Visibility – synlighed Conceptual model - mental model Good mappings – sammenhænge og årsag Feedback – tilbagemelding (dialog)

Heuristikker (Jacob Nielsen) Visibility of system status Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Error prevention Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Help users recognize, diagnose, and recover from errors Kilde: http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html

Metaphors of Thinking Habit formation is like a landscape eroded by water. Support of Existing Habits and, when necessary, Development of New Ones Thinking as a stream of thought. Users’ Thinking Should be Supported by Recognizability, Stability and Continuity Awareness as a jumping octopus in a pile of rags. Support Users’ Associations with Effective Means of Focusing within a Stable Context Utterances as splashes over water. Support Changing and Incomplete Utterances Knowing as a building site in progress. Users Should not Have to Rely on Complete or Accurate Knowledge—Design for Incompleteness Se www.kasperhornbaek.dk

Om at fejle (#40) Slips &mistakes = Fejltrin og misforståelser Forskellen er udgangspunktet Ved et ’slip’ er målet rigtigt, men udførelsen forkert Ved en ’mistake’ er målet forkert og resten derefter Vi kan lære af vores fejl og designe derefter Forhindre/modvirke fejl Opfange fejl – gøre dem lette at opdage, lette at rette Acceptere fejl – fx med mulighed for at fortryde Give god hjælp når fejl forekommer

Fra individ til gruppe Brugsmønstre Måder at handle på, der er ens for os alle Handlen affødt af måden hjernen fungerer og den verden vi har bygget omkring os ”Et mønster udløser, en spænding mellem bruger og system.” – håndterer et gap? Et generaliseret handlingsbibliotek Brugsmønstre er nogenlunde statiske De er et konstruktivt udgangspunkt for design Kilde: JeniferTidwell

Jenifer Tidwell - Brugsmønstre SafeExploration InstantGratification Satisficing Changes in Midstream DeferredChoices Incremental Construction Habituation SpatialMemory ProspectiveMemory Streamlined Repetition Keyboard Only OtherPeople’sAdvise

Fra princip til det specifikke Hvordan oversætter vi principper til design? Hvordan oversætter vi problemer til princip? Hvordan genkender vi princippet? Det skal vi løbende undersøge…

Viden og analyse Analyse- (Design) - (Evaluering)

Vandfaldsmodellen Hvilke udfordringer har denne model og hvilke løsninger kan vi foreslå? Krav- specifikation System og softwaredesign Implementering og test af enheder Hvad er udfordringen med denne model og hvad er løsningen? Integration og test af system Operation og vedligehold

Stjernemodellen Implementering Opgaveanalyse Prototype Evaluering Kravspecifikation Konceptuel design

Den iterative spiral (Kuniavsky)

Undersøgelsesdesign Målsætning og scope Ressourcer Faser og proces Tidsplan, budget, kompetencer Faser og proces Metodevalg Rekruttering Udførelse Dokumentation Forankring Projektets ramme Styret af mål Styret af metode og ressourcer

Validitet og reliabilitet Validitet (korrekthed): Er svarene gyldige? Fik vi svar på det vi spurgte om? Spørger vi om det vi gerne vil vide? Reliabilitet (pålidelighed): Er svarene præcise og uden målefejl Er undersøgelsen korrekt og nøjagtigt udført, sådan at gentagne målinger vil give samme resultat?

Vidensindsamling, analyse Kvalitativt: Interview Fokusgruppe Observation Workshop Kvantitativt: Spørgeskema Logfiler (brugsdata, søgedata) Mange kilder: Konkurrenter SWOT Marketing Kundeanalyse Procesanalyse ….

Observationer En klassisk etnografisk metode Ud og se på brugssituationen Contextual Inquiry Mester/lærling forhold – ikke direkte interview Fokus på observationer og selve arbejdet Søger at kortlægge: Mål Værktøjer, hjælpemidler Sekvenser, trin, forløb, arbejdsgange Metoder, work-arounds Mentale modeller og forståelser Kommunikation og kulturer Terminologi Værdierog til dels holdninger

+ Brug af telefon Arkivering Forstyrrelser Rutiner og frekvenser Problemløsning Systemer Dokumentation

Workshop Det hedder ikke WORKshop for ingenting Sprog og italesættelse Abstraktion og teknologi-uafhængighed Facilitering, kvalificering Tænk i både før og efter selve workshoppen Dagbøger, opgaver, forberedelse

Dokumentation Modellere (Beskrive) Scenarier, personas, narrativer Sammenhængsdiagram (affinity) Kommunikationsdiagram Sekvensdiagram (arbejdsgange) Scenarier, personas, narrativer Use cases, opgavebeskrivelser Taskanalysis) Tegninger, post-its, plancher, ”sketches” Modeller, strukturer, diagrammer Sammenhænge – affiniteter En note pr. post-it Se efter relationer Dan grupper og navngiv dem Prioritér

Hvordan vælger jeg metode? Hvad skal jeg undersøge? Hvad er det for en type problemstilling? Er jeg på et bestemt tidspunkt i processen? Hvilken type viden har jeg brug for? Har jeg noget konkret ”produkt” der skal testes? Hvilke ressourcer har jeg til rådighed? Hvad har jeg af penge og tid penge? Er der andre der kan hjælpe mig? Har jeg adgang til brugere eller brugsdata? Triangulering Hvilke data har jeg allerede? Hvordan kan jeg supplere de data? Rapportering Hvem skal have resultatet og hvad skal de med det? Skal nogen inddrages i processen ”udefra”?

Tak for i aften

Øvelse: Usability principper og kognitive processer For hvert af de 12 mønstre, beskriv hvilke principper for usability I mener er vigtigst for at opfylde . Beskriv koblingen til mindst 2 principper. Vurdér også hvilke primære kognitive processer der særligt kan være i spil. Sæt lidt ord på hvordan den kognitive proces bliver udfordret eller hvordan dens eventuelle begrænsninger får betydning for mønsteret. Aflevering: Ovenstående, samt Beskrivelse af diskussioner, udfordringer, erfaring, som I har gjort jer i gruppen. Maks 2 sider i word-doc, gruppenummer og øvelsesnummer (1) i filnavnet. Sendes til Mikael senest…?

Usability principper Donald Norman – se kompendie Visibility Conceptual model Good mappings Feedback Jacob Nielsen – se blå usability-bog Visibility of system status Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Error prevention Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Help users recognize, diagnose, and recover from errors

Kognitive processer Opmærksomhed Perception (primært synet) Hukommelse Læring Læsning – tale - lytten Problemløsning / planlægning / logik

Usage patterns – Jenifer Tidwell Safe Exploration – ”Let me explore without getting lost or getting into trouble” Instant Gratification – ”I want to accomplish something now, not later” Satisficing – ”This is good enough. I don’t want to spend more time learning to do it better” Changes in Midstream – ”I changed my mind about what I was doing” Deferred Choices – ”I don’t want to answer that right now; let me just finish” Incremental Construction – ”Let me change this. That doesn’t look right; let me change it again. That’s better”

Usage patterns – Jenifer Tidwell Habituation – That gesture works everywhere else, why dosn’t it it work here, too?” Spatial Memory – ”I swear that button was here aminute ago. Where did it go?” Prospective Memory – ”I’m putting this here to remind myself to deal with it later” Streamlined Repetition – ”I have to repeat this how many times?” Keyboard Only – ”Please don’t make me use the mouse” Other People’s Advise – ”What did everybody else say about this?”