Content is not King
Content - Material prepared by professionals for wide distribution Connectivity - Simple business or social exchanges
Content is not King Industry 1994 revenues billions 1997 revenues billions annual growth rate telephone$199.3$ % long distance wireless U.S. Postal Service advertising motion pictures movie theaters video tape rentals broadcast industries television broadcasting radio broadcasting newspapers magazines consumer spending on "content" subscription video home video (rental and purchase) home video games newspapers consumer magazines consumer books recorded music consumer spending on phone service sporting goods sales airlines national defense
MEDIEBRUGERE VIL I KONTAKT FREM FOR AT SØGE INFORMATIONER Brugerne foretrækker at anvende medier til at komme i kontakt med andre fremfor at blive informeret og hente oplysninger gennem medierne. Eksempelvis vil brugerne hellere sende s og sms'er end hente informationer på www eller mobile netværk. For brugerne er connectivity dermed vigtigere end content, men ifølge Odlyzko er desværre ofte content som fremhæves. En fejlagtig fokusering som ikke kun er aktuel nu, men faktisk genfindes i et tydeligt historisk mønster. Odlyzko
TELEFONEN – et nyhedsformidlende medie Første nyhedstelefon ’Telefon Hirmondó’ i Budapest 1893 til slutningen af 1.verdenskrig, 6200 abonnenter, omsætning florins ~ $ Tilsvarende amerikansk udgave af nyhedstelefonen ’The Telephone Herald’ i Newark, New Jersey Connectivity vs. content
FÆLLES for de to nyhedstelefoner var konceptet; nyhedstelefon/ nyhedsradio, hvor abonnenter kunne tilmelde sig en nyhedstjeneste, som var tilgængelig til kl Tilsluttet hus = løft telefonrøret og hør de friske nyheder – vel og mærke før morgenavisen kommer på gaden! Desuden valg mellem kategorier; eksempelvis eventyrsoplæsning for børn, information om aktiekurser eller de seneste sportsnyheder. Connectivity vs. content
BRILLIANT idé! - men flere og flere abonnenter faldt fra Problem: mange informationer gennem et rør til én modtager ’The telephone Herald’ lukker Telefonen idag = et point-to- point kommunikationsmedie Og hvorfor? Odlyzko: content is not king!
U.S. POSTAL Stort set alle U.S. Postal’s indtægter fra breve – men U.S. Postal leverede ikke kun breve, også aviser? Forklaring: Den amerikanske kongres; avisen holder befolkningen informeret sådan at befolkningen til enhver tid er mest muligt motiveret for at opbygge - et united states of america. Avisdistributionen derfor statsstøttet. Breve derimod pålagt højere afgifter Odlyzko: Kongressen evnede at forstå at i det her tilfælde var content faktisk king - men kun i hovederne på politikerne i kongressen. Content var bestemt ikke king, når det kom til hvad folk ville have og var klar til at betale for. Connectivity vs. content
VOLUMEN: aviser vejer mere end breve, mere data på print end på håndskrevne sider VOLUMEN: internettet er ’større’ end s, internettet indeholder mere data end s ARPANET(The Advanced Research Projects Agency Network) : = metode til at forbinde computere, ikke mennesker Odlyzko: = ’killer app’ på internettet
MED EKSEMPLER SOM DISSE KAN HISTORIEN VISE OS AT: Kommunikationsmedier ender ofte med en helt anden anvendelse end oprindeligt tiltænkt Værdien af social interaktion undervurderes ofte. Men faktisk har nogen af de mest succesfulde kommunikationsteknologier – en og telefonen først rigtigt vist sit fulde potentiale med en social vinklet anvendelse Odlyzko: historien og de historiske eksempler beviser at connectivity( eller point-to-point communication) faktisk er hvad der betyder mest! – ikke content! Odlyzko
Predictions for the future Publikum vil betale mer for punkt til punkt kommunikasjon enn for innhold. Asymmetric DSL, beregnet mer på "pull" enn "push" - bør være symmetrisk hvis det skal avspeile forbrukerens behov og ønsker.
Predictions for the future Mediekonvergens. Grensene mellom content og point-to-point begynner å utviskes, feks YouTube. Men ingen fullstendig konvergens. Støtte i Tanja Storsul og motsatt av feks Nicholas Negroponte, Georg Gilder og Bill Gates.
Predictions for the future Vi tilpasser oss ikke mediene så hurtig som man tror. Nytt medie erstatter sjeldent et gammelt. Feks DID video kill the radio star? Spredningen av ny teknologi tar nesten like lang tid som for et halvt århundre siden.
Content in the future Spredning av ny teknologi har betydning for content. Piratkopiering utgjør sannsynligvis en mindre trussel enn overflødigelse av mellomnivåene. Ikke sannsynlig at internet vil blir content’s nye broadcast medium. Fildelingsprogrammer.
Konklusjon Generelt ønske om connectivity, gir symmetri på nettet. Broadcast network – Content King. Åpent nettverk – mer lønnsomt. Content has never been king, it is not king now, and is unlikely to ever be king