Www.cefu.dk Netværksmøde i forsker-praktikernetværket for erhvervsuddannelserne Professionshøjskolen Metropol 28. september 2011 ”Undervisning og læring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
At Dividere.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Nonne historie.
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Forskellige traditioner
”Den kompetente eud-elev”
Eud-elevernes perspektiv på god undervisning
Læringsstile og lektier
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Ind i undervisningsrummet på eud
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
De kompetente eud-elever mellem elever og lærere på eud
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Dansk sociologikongres 2012 Aarhus Universitet 20. januar 2012
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Fortællinger fra kanten
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Hold fast, hold ud eller hold igen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Naturfag.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Præsentationens transcript:

Netværksmøde i forsker-praktikernetværket for erhvervsuddannelserne Professionshøjskolen Metropol 28. september 2011 ”Undervisning og læring i eud - set fra elevernes perspektiv” Præsentation af ph.d.-projekt Ved Arnt Vestergaard Louw Center for Ungdomsforskning, DPU / AU

Fokus og formål med projektet Hvordan skabes og stimuleres tømrerelevernes engagementer? Logik: der findes megen vide om, hvordan de unge bevæger sig i uddannelsessystemet og at de falder fra fx eud, men ikke ret megen forskning i hvorfor de bevæger sig, som de gør. Grundlæggende spørgsmål: Hvordan ser den pædagogiske praksis ud på eud? Hvordan er undervisningen organiseret? Hvordan møder eleverne undervisningen og kravene i eud? Hvordan formidles fagligheden? Hvordan bliver eleverne til som tømrer? (faglig identitet).

Fokus og formål med projektet Eud-elevLærerErhvervsfaglighed

Fokus og formål med projektet Eud-elevLærerErhvervsfaglighed Det institutionelle niveau / skolelogik Samfundsmæssige / uddannelsespolitiske niveau

Undersøgelsesmetode Pædagogisk antropologisk tilgang 5 ugers feltarbejde på grundforløbet for tømrerelever Udvalgte elever tager billeder af ‘deres liv som tømrerelever’ Løbende genbesøg / interview med eud-eleverne undervejs i deres uddannelse Ikke taget stilling til: Inddragelse af praktikforløbene

- Tætte og mættede beskrivelser og forståelser af hverdagslivet på mikroniveau – viden i dybden fremfor viden på tværs Hvorfor en antropologisk tilgang? - Adgang til viden indefra, omkring elevernes strategier, deres motiver og engagement og måder at ‘gøre elev’ på - Via egen deltagelse i aktiviteterne: erfaringer ‘som’ elev - Stor tillid hos elever og lærere - Forandringer over tid: Forløbsundersøgelse

Et traditionelt teknisk håndværk med en lang og stolt fag-tradition – ikke nødvendigvis mere ’rigtig’ eller ’ægte’ faghåndværk end så mange andre faghåndværk, men med en træghed og en historisk forankring, der måske kan give anledning til at få øje på mere generelle træk ved erhvervsfagene og erhvervsuddannelserne Et fag med et konkret materiale – en materiel binding og træghed Et fag, jeg personligt synes er spændende Et fag, der involverer kroppen i læreprocesserne Et fag, der praktisk kunne lade sig gøre (aftale med skole) Hvorfor tømrerfaget?

Nogle udvalgte arbejdspointer ”Jeg kan godt lide, når de viser det for en. Men kommer der et fagudtryk, så står du og tænker lidt: 'hvad var det? - og så hørte du ikke resten. Når de viser det og samtidig bruger fagudtryk og viser, hvad fagudtrykket er, føler jeg, det er lidt bedre”. (Interview, elev på tømrergrundforløbet) [Næste opgave: Michael (lærer) giver os en lang forklaring. Jeg forsøger at huske det hele, men jeg kan høre på Jens at det er for mange informationer på en gang. Han ser ikke ud som om han er helt med. Og da vi skal i gang kommer han dog også til mig og hører, om jeg kunne huske, hvad det var vi skulle]. (Observation, tømrergrundforløbet)

AutoCAD-undervisning: Gennemgang af, hvordan eleverne skal gemme i Martins (lærer) mappe på fællesdrevet + gennemgang af udskrivning. Det er rigtig kompliceret at sætte AutoCAD-tegninger op til udskrivning. Jens (elev) bekræfter dette umiddelbart: ”Du har jo trykket på 1000 knapper nu. Jeg kan jo ikke huske det. Det er jo helt hjernedødt, det her. Det er jo pisseirriterende, at jeg skal bruge energi på at lære at skrive ud”. Martin (lærer): ”Det skal du. Det nytter jo ikke noget, at du kan lave flotte tegninger, hvis du ikke kan printe ud”. Jannik (elev): ”Du kan jo også følge lidt med og prøve selv (til Jens). Det er fint nok, det her, men man lærer det altså bedre, ved at prøve at gøre det selv (til Martin)”. (Observation, grundforløbet for tømrer) Svært ved at forstå faglige udtryk: 48 % Tingene bliver forklaret for hurtigt: 42 %

Pointen er… Spørgsmålet er, hvordan forklaringer og introduktioner gives og hvordan aktiviteterne rammesættes og gives mening. Elevernes møde med tømrerfaget er også mødet med en række nye ord og begreber – et nyt sprog, og det er ikke lige let for alle eleverne at tilegne sig. Kim: ”Det der nye sprog og ord, man lige skal vænne sig til”.

Erhvervsfaget som en fremmed verden Klar og tydelig rammesætning samt hjælp til at fokuserer på, hvad der er vigtigt at huske: [Michael (henvendt til en elev): ”Det her kaldes et sadelmærke. Det bruger man, når man laver spær og tag. Her er det vigtigt, at man bibeholder 3/5 dele af træets tykkelse. Det kan man godt skrive sig bag øret, for det er godt at huske. Lige meget hvor tykt træet er, så bibeholder man 3/5 dele. Det vil du blive spurgt om mange gange]. (Observation, tømrergrundforløbet)

Uddrag fra opgaveteksten: ’Udskramnings-længden (I) måles på skråstykket og afsættes langs vinkel-kanten på hulstykket og vinkles på ”hulsiden”. Forsats-dybden afsættes vinkelret på hulstykket, og udskramningen tilridses på begge sider’. Pointen: Eleverne på tømrergrundforløbet har forskellige forudsætninger og motivationer for at deltage og forstå lærernes introduktion og anvisninger, og nogle af eleverne kommer til eud med erhvervsfremmed baggrunde.

Hvad er meningen? [På et tidspunkt kommer Magnus (elev) og skal spørge Michael (lærer) om noget. De sætter sig på huk ved nivellerings-pladen, der ligger lige ved siden af, hvor jeg står. Michael tager fat på de to stykker træ Magnus er kommet med og forklarer og viser på træet. Magnus sidder og følger meget intenst med i forklaringen med den ene hånd på panden. Han er ikke helt med og Michael forklarer igen. Det er tydeligt at Magnus vil forstå, hvad det er Michael forklarer. Han virker meget interesseret og fokuseret. Til sidst er han med og skal til at gå for at gå videre med opgaven. Michael: ”Kom lige inden du går i gang med det næste. Der er noget, jeg skal vise dig, inden du skal i gang med det”. Magnus: ”Ok”. Går med træet – tydeligt tilfreds og ivrig efter at komme videre]. (Observation, tømrergrundforløb)

Michael (lærer): ”Selvom vi ikke skal være arkitekter, vil vi som tømrer komme ud for at skulle fortolke tegninger og kunne kommunikerer med arkitekter. Derfor er det vigtigt vi kender til dem. Samtidig giver tegningerne en sammenhæng mellem teori og praktik”. (Observation, grundforløbet for tømrere) Forskel på værkstedet og AutoCAD-undervisningen

Lærerens centrale rolle for elevernes læring Klaus (lærer) står og underviser i ca. 45 minutter ved en af bænkene, blandt andet i at stemme rigtigt ud til hjørnerne til en vinduesramme. Klaus gør det hele og viser hvordan man gør de forskellige ting. Samtale med en elev efterfølgende: Int.: Får du noget ud af, at stå og se på at KLAUS gør det hele? Elev: Ja, meget. Jeg ser hvordan man skal gøre de forskellige ting og lurer ham af]. (Observation, grundforløbet for tømrer)

Elevernes oplevelse af de individuelle realkompetencevurderingssamtaler: [08:30. Læreren foretager tilstedeværelses-registrering. Læreren: ”Ok. Jer der er færdige med hæftet og de to tillægssider kom lige med mig. Så tager jeg samtalerne med jer med det samme”. Læreren går med et par elever. Vi sidder en flok på 12 elever, der ikke er færdige. 09:22: Læreren stadig i gang med samtaler. Nogle sidder og surfer og andre laver opgaver. Det er spild af tid at være her. Vi laver jo ikke noget og dem, der har brug for hjælp kan ikke få det. 09:45: Pausen er slut. Ind i klassen igen. Flere af eleverne jeg talte med i pausen beklager sig over, at man skal komme for 4 timer, hvor man bare sidder og venter på at komme ind til en samtale. De fleste sidder og surfer, facebook’er og spiller på pc]. (Observation, grundforløbet for tømrerelever)

[8:31: Hans (lærer) kommer farende forbi. Elev: Hans!... Hans: Ikke nu! Jeg skal lige… (farer videre) Eleven: Nå ok (tydelig skuffet – skal nu fortsætte med at vente). 2 min. senere kommer Hans dog og hjælper. Det viser sig, at den plade, eleven skulle til at bruge, var bestemt til et andet formål. Hans: Den har jeg sgu lige stået og skåret ud til en kunde! De går begge med pladen. 8:40: Ingen lærer til stede nu. 9:15: Stadig ingen lærer til stede. Samtale med 2 elever som fortæller mig, at der er megen ventetid på lærerne. Int.: Men hvorfor er det man bremser op og ikke bare går videre og prøver selv? Nikolaj: Man ved jo ikke, om det er rigtigt, og hvis man nu laver noget forkert, så skal man jo starte helt forfra.] (Observation, tømrergrundforløbet) Når eleverne oplever ventetid

Fokusområder i det videre arbejde Elevernes tilegnelse af erhvervsfaglighed – både faglige og pædagogisk / didaktiske lærerkompetencer er centrale Hvordan faglighed – hvordan formidling? Hvordan rammesættes og meningsgives aktiviteter og opgaver? Hvordan præsenteres faget for eleverne? Lærernes centrale rolle for elevernes læring – både ‘de dygtige’ og ‘de erhvervsfremmede’. Hvad er strukturerne og betingelserne for lærerarbejdet Hvordan møder forskellige elever faget, lærerne og de krav og forventninger der ligger til dem? Ligger der læringspotentialer i at arbejde med begrebet om ‘erhvervsfremmede elever’? Hvordan ‘synker’ de institutionelle og samfundsmæssige / uddannelsespolitiske logikker ned og får betydning i de daglige praksisser?