HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring

UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
Teori-Praksis-holdning
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Hvad der er vigtigt for børns læring
Velkommen til dag 6 Opsamling - Indtil nu - Erhvervscase
Pædagog som profession
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.
Mellem forandringer og trægheder - hvor er daginstitutionen på vej hen? Peter Østergaard Andersen 28. Februar 2014.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Vision og realitet E-Learning Lab Nordjylland. Program  E-learninglab visionen  Fire kerneaktiviteter  Fysiske og virtuelle rammer  Brugergruppen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Velkommen til SDU First Mover Morgenmøderne Ann Højbjerg Clarke Institutleder Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Brune ris og/eller franske kartofler
Teori, metodologi og metode
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Organisatorisk læring
Dokumentation på misbrugsområdet – hvad kan det bruges til
EUD reform konference 16. september 2014
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Ledelse med kant Hospice og Palliative Enheder, Lederseminar 2014
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Social- og sundhedshjælper retning
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Kritisk teori – løst og fast fra fortid, nutid og fremtid
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Humanistisk sundhedsforskning
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
Virksomheder ↔ forskning/innovation Esben Auken, professor, Aarhus Universitet.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Fremtidsdrøm om dagplejen NØGLE modellen N – Beskriv den nuværendes situation Hvad fungerer godt i dag? Hvad vil kunne komme til at fungere godt? Hvad.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
SUNDHEDSSTYRELSEN 8. DECEMBER 2009 FINN DIDERICHSEN PROFESSOR DR.MED. INSTITUT FOR FOLKESUNDHEDSVIDENSKAB, KØBENHAVNS UNIVERSITET Brobygning mellem forskning.

Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Nye vilkår for politik, uddannelse og børnehave:
© Dinitzen, H. B. & Jensen, L. K
- det negative og negationer
Præsentationens transcript:

HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet

'Fessor og Fest d. 1. december 2006 Baggrund Kursus i 1972 Situationen i 1972 ”Kritisk pædagogik” Hvorfor ”kritisk” er et kritisk begreb Universitet, forskning og ”kritisk”

'Fessor og Fest d. 1. december 2006 Den almindelige forståelse af ”kritisk” Kritisk som kræsen Kritisk som negativ Kritikken som institution Kritikken som funktion Kritikken og ”smagen”

'Fessor og Fest d. 1. december 2006 Former for kritik Normativ kritik Epistemisk kritik Tvivl, tillid og kritik Analyse, validitet og kritik Modal kritik Hvad er muligt og nødvendigt Hvad er indenfor og udenfor

'Fessor og Fest d. 1. december 2006 Kritisk teori Traditionel og kritisk teori Forklaring og forandring Kritikken i kritisk teori Anvisning af det anderledes mulige Ideologi og bevidstgørelse Frigørelse

'Fessor og Fest d. 1. december 2006 Krise Krise som afgørelse og som udvikling/forandring Når situationen er kritisk Krisens logik Den selvforstærkende krise Løsbare og uløsbare kriser At komme ud af krisen

'Fessor og Fest d. 1. december 2006 Krise og kritik Analyse og kritik Kritisk aktivitet i krisen At løse krisen – hvis den er løsbar At forudse krisen At forebygge krisen Kritisk aktivitet som forebyggelse og løsning af kriser

'Fessor og Fest d. 1. december 2006 Forskningens rolle Krisens anatomi Analyse Forudsigelse Forebyggelse Løsning Om samspillet mellem teori og praksis Om forskningsformer og evidens Filosofisk refleksion og krise